Identifica ràpidament oportunitats d’innovació en la teva empresa amb la tècnica Induct dels “10 conflictes”

Identifica ràpidament oportunitats d’innovació en la teva empresa amb la tècnica Induct dels “10 conflictes”

Molts cops hem insistit en el nostre bloc Societat de la Innovació sobre el principal error de la innovació. Aquest error consisteix en pensar que la innovació tracta d’idees, i que es tradueix en el llançament de campanyes internes per “demanar idees” als treballadors. En efecte, les oportunitats d’innovació es troben realment en els problemes i necessitats reals dels clients i usuaris, més que en les idees que puguem tenir, que son cada cop més una commodity i, per aquesta raó, parlem a Induct, més que de les idees, dels reptes o de les oportunitats d’innovació com l’element clau del procés d’innovació. Però com fer més fàcil la identificació d’aquestes oportunitats d’innovació?

Els reptes d’innovació, clau en el procés d’innovació

Com bé explica Stephen M. Shapiro en el seu “Best practices are stupid” (per nosaltres, un dels millors llibres d’innovació, i que sovint ens agrada recomanar), “demanar idees” simplement t’assegura un alt rati de soroll en la captura d’idees i, per tant, una baix nivell d’eficiència en el procés d’innovació (és el que ell anomena el “signal to noise ratio”).

Per innovar, necessitem reptes d’innovació, preguntes ben formulades, enfocades des de les necessitats dels clients i, a la vegada, necessitem també que les persones a qui els hi llancem aquestes preguntes estiguin preparades i amb voluntat de resoldre-les.

Al mateix temps, els reptes d’innovació son l’eina que ens permet, com a empresa, fugir de la gestió lenta derivada d’un pla estratègic obsolet, i passar a una gestió més àgil de l’empresa, adaptada als temps de la Societat de la Innovació, i basada en la cultura de l’experimentació que caracteritza a les empreses creatives i innovadores.

Però, com identificar els reptes o oportunitats d’innovació adequats? Tant el Joan, el Xavi com jo mateix hem compartit diferents posts anteriorment sobre la importància i necessitat de definir reptes d’innovació, incloent-hi sovint també algunes metodologies per definir reptes d’innovació.

Avui, us proposo que us plantegeu 10 preguntes ràpides, per elaborar en tant sols una hora un llistat d’oportunitats d’innovació a l’empresa.

La tècnica Induct dels 10 conflictes per identificar oportunitats d’innovació de forma àgil a la teva empresa o unitat de negoci:

La clau d’aquestes preguntes és que estan, totes, elaborades des de la perspectiva del client, i no pas des de la perspectiva de l’equip d’innovació, màrqueting, o producte de la companyia.

En el rerefons d’aquestes preguntes, es troba l’experiència del client (o el customer journey map) com l’element clau per empatitzar amb el client i, finalment, com ens recordava Judith Pascual fa poc en aquest mateix blog, poder enamorar al client.

Aquests són els 10 conflictes amb el client que necessitem resoldre i, per tant, son les 10 preguntes que ens podem plantejar per identificar de forma ràpida oportunitats d’innovació en l’empresa:

1.  Què estem impedint als nostres consumidors / clients amb les nostres pràctiques?  Hem d’evitar que els nostres clients ens vegin com a un obstacle per aconseguir alguna altra cosa. Identifiquem ràpidament aquells moments en què ens hem convertit en un obstacle en el dia a dia del client, i haurem trobat una clara oportunitat d’innovació!

2. Què fa tornar bojos als nostres clients quan van al llit, impedint-los dormir? Alguna vegada hem parlat de que sabrem que hem assolit la innovació quan hem enamorat als nostres clients. Doncs bé: l’enamorament arribarà quan resolguem les pors i ansietats que no deixen dormir bé el nostre client. Quines són? Les coneixes? Ja tens feina!

3.  I si deixéssim que el client decidís quin servei o producte li oferim, com seria? Deixem de pensar en nosaltres mateixos i en el que creiem que és millor fer per millorar el producte. Obrim la ment, i plantegem-nos la pregunta de què canviaria el client del nostre producte. De fet, ja li has preguntat?

4.  Com podríem superar les expectatives dels nostres clients? La satisfacció del client és una qüestió d’expectatives. Coneixem quines son les que tenen quan utilitzen el nostre servei o producte? Estem sorprenent al nostre client?

5.  Què faria que el nostre client deixés de necessitar-nos?  Una altra forma d’identificar oportunitats de millora és pensar en el cost d’oportunitat del client. Què faria el client si no ens comprés a nosaltres? Quina alternativa millor té? Com podem nosaltres ser millors sempre que aquella alternativa?

6.  En quin moment ens convertim, directament, en una molèstia per al client? Repassem el dia a dia del client: en quin moment ens hem convertit en una molèstia? Identifiquem-ho, i canviem-ho ràpidament!

7.  Per quina raó som “una  feina més”, dels nostres clients en el seu dia a dia?  Hem d’evitar ser vistos com una tasca. Hem de generar il·lusió i motivació. Com ho podem fer?

8.  Quines formes de treballar tenim amb el client que no hagin canviat des de fa temps? Repassem per un moment el nostre producte o servei, i la proposta de valor que oferim al client. Si anéssim 10 anys enrere en el temps, quina part del servei, producte o proposta de valor seria exactament igual? Allà tens una oportunitat d’innovació. El client necessita sentir que progressa, espera canvis, encara que no t’ho digui.

9.  Com saben els clients que ens estem ocupant de les seves necessitats? Molt sovint no estem fent visible el nostre valor afegit de cara al client, generant un sentiment de dubte, inseguretat, falta d’atenció, inclús de desatenció directament… Ens passa a nosaltres? En quins moments? Com podem canviar aquesta situació?

10.  Quina pràctica que fem amb el client seria la primera que ell/a eliminaria, si pogués? Ja no es tracta només de pensar amb el client quin nou producte o servei podríem construir junts. Posem-nos en la seva pell, i pensem què és el primer que eliminaria del nostre producte o servei. I eliminem-ho nosaltres directament o canviem-ho per millorar el valor aportat.

Segur que aquestes 10 preguntes per identificar de forma ràpida oportunitats d’innovació t’ajudaran a millorar l’eficiència del teu procés d’innovació.

Si vols que des d’Induct t’ajudem a resoldre els teus reptes d’innovació i a multiplicar les teves capacitats d’innovació, només ens has de contactar a través del formulari que trobaràs en el nostre web. T’esperem, fins aviat!

The following two tabs change content below.
Ignasi Clos

Ignasi Clos

Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Graduat en Negocis i Màrqueting internacional. Ha estat consultor d’internacionalització a les oficines als Estats Units d’Acc10 (Nova York i Miami) durant 2 anys, consultor d’Estratègia i Operacions a Deloitte, SL durant 4 anys, i des de 2010 està involucrat al món de la innovació i la emprenedoria, com a consultor per a petits emprenedors, i com a Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a la oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies