La gratitud a la feina, factor clau per a la transformació organitzativa

La gratitud a la feina, factor clau per a la transformació organitzativa

Afirma David Steindl – Rast que “no és la felicitat el que ens fa agraïts; és la gratitud el que ens fa feliços. Tots coneixem persones que tenen tot el necessari per ser feliços i, tot i així, no ho són, simplement perquè no estan agraïdes pel que tenen. D’altra banda, tots coneixem també persones que no són per a res afortunades i, en canvi, irradien alegria, simplement perquè fins i tot enmig de la seva misèria són agraïdes. Així, la gratitud és la clau de la felicitat”.

Aquesta reflexió és en la que necessitem aprofundir per desenvolupar la gratitud a la feina com a element clau per a la transformació organitzativa.

¿Què es la gratitud?

La gratitud es defineix com un sentiment d’estima i valoració per les accions que altres fan a favor nostre.

Tot i que la gratitud no hauria de ser només la resposta a un favor rebut d’una altra persona, una cosa que rebem puntualment. La gratitud s’hauria de convertir en un hàbit a integrar en la nostra vida diària. Practicant la gratitud millorem la nostra connexió amb la resta de persones, a més de la nostra capacitat de veure el costat positiu de totes les situacions i successos de la nostra vida.

Veure el costat positiu de cada situació farà que gaudim de totes les oportunitats que ens brinda la vida, fins i tot en moments difícils. Moments que, en afrontar-los, aprendrem i arribarem a ser una millor versió de nosaltres mateixos.

Per aconseguir-ho, necessitem parar, mirar i actuar. Però molt poques vegades podem aturar el nostre ritme de vida i veure les oportunitats. És el que haurem de treballar: parar, mirar i actuar. Més encara en l’àmbit laboral.

Claus per implementar la gratitud en la nostra vida personal

Si som capaços d’agrair cada situació i oportunitat, podrem viure una vida amb més sentit. A continuació, us recomano una sèrie d’exercicis a incorporar en la nostra vida diària per integrar la gratitud:

  • Començar un diari personal en què escriure les 3 coses de les que estàs agraït que t’han succeït aquest mateix dia (o setmana).
  • Tenir atenció plena durant una activitat o experiència que gaudeixis realitzant-la.
  • Mirar i prendre l’exemple dels protagonistes de pel·lícules com: Que bonic que és viure, Sense por a la vida o Angel-A.

Beneficis d’implementar la gratitud a la feina

En el meu anterior post, on vam veure les 5 claus per generar felicitat a la feina, us vaig parlar de la importància de promoure el benestar emocional del treballador mitjançant el reconeixement i la gratitud.

A més, dins d’aquest benestar emocional, cal potenciar l’autoconeixement dels nostres treballadors (les seves fortaleses, els seus talents i els seus punts de millora) per el seu sentiment d’autorealització i la millora en el seu rendiment.

Practicar la gratitud al nostre equip impulsarà el reconeixement intra i interpersonal, aconseguint:

  1. Identificar i posar en valor els talents i fortaleses de cada membre de l’equip i donar-li suport per potenciar-los.
  2. Millorar la relació de l’equip, refermant els llaços.
  3. Millorar la satisfacció i confiança de la persona, per sentir-se valorat i re-conegut.
  4. Augmentar el compromís del treballador amb l’empresa.
  5. Augmentar la motivació i ganes d’aportar idees i innovar dins de l’empresa. Motivar intraemprenedors.

Com implementar la gratitud a la feina?

Hi ha casos d’empreses que, actualment, estan aplicant la gratitud dins de les seves organitzacions, com és el cas de FAVI, una empresa metal·lúrgica francesa, on porten molts anys obrint les reunions amb una ronda de comentaris durant la qual cada un dels participants felicita o agraeix alguna cosa a algú del seu equip. Aquesta pràctica crea un ambient de possibilitats obertes, de gratitud, de celebració i de confiança en la bondat i els talents dels altres.

Induct proposa implementar la gratitud a través de la plataforma Chapó, creada en col·laboració amb la farmacèutica Sanofi. Chapó és una plataforma mitjançant la qual tots els empleats tenen l’oportunitat de reconèixer el talent i els projectes que realitzen la resta dels seus companys, sempre lligat amb una sèrie de competències, valors o habilitats predeterminades segons les necessitats de la companyia.

Com impacta Chapó en l’organització?

Gràcies a eines i metodologies com Chapó les organitzacions són capaces de transformar la seva cultura organitzativa:

  • Són els propis empleats els que reconeixen la feina dels seus companys, en base a les competències corporatives, sense jerarquies pel mig.
  • Promoció del talent intern i els lideratges informals en l’organització.
  • Creació d’un entorn en què se celebra la feina ben feta.
  • Visibilitat del talent de cada professional, alineat amb les necessitats i reptes de l’organització.
  • Creació d’històries positives.

Però, com tot el que té a veure amb la transformació digital, les eines digitals no són suficients per a la transformació organitzativa en profunditat.

Per això, Chapó s’acompanya de:

  • Fase d’anàlisi i inspiració a través de l’exploració de casos innovadors relacionats amb la gratitud i la creació de cultures organitzatives per a la innovació
  • Sensibilització: un taller de 4 hores, en què es defineixen i viuen, en primera persona, els beneficis de la gratitud. El taller consta de 2 parts: l’agraïment cap a un mateix i l’agraïment a la resta de l’equip, de manera sincera, empàtica i específica
  • Desplegament: acompanyament del model a través d’elements com la comunicació interna o la gamificació
  • Tancament del model: reconeixement als més participatius.

Aposta per la gratitud a la feina, i millorarà l’experiència del treballador

No hem d’oblidar que la gratitud comença per un mateix, així que t’animo a integrar l’hàbit en el teu dia a dia, agraint cada matí aquestes “petites-grans” coses en la teva vida i així augmentar la teva satisfacció i confiança, ajudant-te a afrontar de manera diferent el teu dia.

I si vols anar més enllà i implementar un model relacionat amb la gratitud i l’art de reconèixer en mode peer to peer, com a element clau per a la transformació organitzativa, només has de posar-te en contacte amb nosaltres, estarem encantats d’ajudar-te.

The following two tabs change content below.
Marina Camins

Marina Camins

Llicenciada en Administració i Direcció d'Empreses i MBA per ESADE. Em mou la passió per unir els dos mons que millor conec: l'estratègia de Màrqueting i l'impacte social, ajudant el consumidor a exercir la seva contribució a la societat mitjançant la compra de marques associades a la responsabilitat social corporativa i la sostenibilitat. Especialista en Màrqueting ètic i models de negoci centrats en l'aspecte humà (tant treballador com a client).

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies

*