Lideratge ressonant per crear organitzacions que enamorin

Lideratge ressonant per crear organitzacions que enamorin

Per crear organitzacions realment innovadores, capaces de sobreviure amb èxit a la Societat de la Innovació, és necessari fomentar nous lideratges i noves actituds. Estem bastant familiaritzats amb això, tots aquells que ens dediquem a la innovació, però poc practicat pels líders que diuen apostar per la innovació. Daniel Goleman, segurament la major autoritat global en Intel·ligència Emocional, ha creat la seva pròpia versió, el “Primal lesdership” o lideratge ressonant. I la seva definició és clara:

“el líder ressonant és aquell que és capaç de desenvolupar les competències de la intel·ligència emocional amb el seu equip i persones de l’organització, és capaç de crear més”.

Qui és el líder de l’empresa?

El líder oficial és el que té més potencial d’impacte en les emocions dels altres.

El grup sol sincronitzar-se amb ell o ella, i per això, és tan rellevant l’estil de lideratge de les persones que ocupen els càrrecs més alts en les jerarquies tradicionals.

No obstant això, és important entendre que el líder (de facto) no és sempre el que apareix com el principal responsable d’una determinada estructura en l’organigrama, sinó, és més aviat el líder emocional, el que va més enllà de la posició que ocupa .

[Posa en pràctica el següent exercici]

Pensa en algú que t’hagi inspirat i ajudat a millorar com a professional i com a persona. Detalla tres formes en les que t’hagi ajudat i veuràs que res del que expliques té a veure amb una determinada posició en un organigrama. És líder aquell que és capaç de crear un entorn en el qual es potenciï la teva confiança, motivació i flow per millorar. El lideratge són emocions!

Per això, és tan important fer coincidir el líder formal amb el líder emocional. Tal com feia Lorenzo de Medici, il magnifico, com a representant del lideratge del renaixement: “Els diners han estat ben invertits”, responia quan li preguntaven sobre les pèrdues del banc. Els diners que havia gastat, entre altres coses, a formar artistes, dissenyar i construir palaus, o solucionar crisis polítiques i socials amb el Papat … i és que, en aquells temps, ressonava un únic objectiu: ser la ciutat de les arts més important d’Europa. I ho van aconseguir!

Qui és el líder ressonant?

És de sobres conegut que les persones amb estat d’ànim negatiu són perjudicials per a qualsevol organització.

Els líders que emanen emocions positives, entusiastes i optimistes solen dedicar més temps als seus empleats. Per això, Hamdi Ulukaya pensa que el principal indicador de qualsevol organització hauria de ser el temps que passen somrient:

El percentatge de temps que les persones passen en un estat d’ànim positiu és, en efecte, un dels millors indicadors de rendiment laboral. No menyspreem com a líders, el poder de la rialla, el primer element de connexió entre les persones, el senyal que tot va bé.

Els estudis demostren que com més positiu i alegre és l’estat d’ànim d’un equip directiu, millor és el seu rendiment econòmic: per exemple, la millora en un 1% en el clima laboral d’un servei equival a un creixement dels ingressos d’aquest servei en un 2%.

El líder ressonant és aquell que és capaç de crear un entorn en què les persones connectin amb emocions positives, es sincronitzin amb la visió, l’organització, els líders, i els seus companys de treball, de manera que assoleixin el seu estat de flow creatiu.

Quin tipus de líders ressonants hi ha?

Daniel Goleman parla de diferents tipus de líders ressonants:

  • El líder visionari és el que sap per què s’està fent el que s’està fent i el que, segons la seva investigació, millor impacte positiu té en el clima d’un grup i organització.
  • El líder afiliatiu és aquell que és capaç de crear confiança a través de la construcció de relacions properes i empàtiques amb les persones.
  • El líder coach és aquell que es preocupa del desenvolupament de les persones de l’organització, que sentin que milloren sempre.
  • El líder democràtic és el que lidera a través de la comunió del grup, de la coparticipació, de la implicació de les persones en la presa de les decisions.

El líder visionari, el coach, el afiliatiu i el democràtic són els estils de lideratge que més desenvolupen les quatre competències emocionals clau del lideratge ressonant:

1- Consciència d’un mateix: consciència emocional, valoració competencial adequada i autoconfiança.

2- Autogestió: autocontrol, transparència, adaptabilitat, assoliment, iniciativa i optimisme.

3- Consciència social: empatia, consciència organitzativa i enfocament de servei.

4- Gestió de les relacions: inspiració, influència, desenvolupament personal dels altres, catalitzador del canvi, gestió dels conflictes, treball en equip i col·laboració.

La clau, segons Goleman, no passa per desenvolupar un dels 4 tipus de lideratge més ressonants, sinó comprendre que el líder ressonant és capaç de ser flexible i entendre quin estil de lideratge és necessari en cada moment. A més, defensa l’estil autoritari, vàlid en determinats moments clau de les organitzacions, ja que poden ajudar a connectar emocionalment amb els equips perquè avancin.

Com passar d’un líder ressonant a una organització ressonant?

Anteriorment, hem parlat d’empreses sanes i d’empreses tòxiques. Existeixen altres, les organitzacions dissonants, en què les normes són més importants que les persones.

Per transformar l’organització cap a la ressonància has de treballar els següents punts:

  1. Descobrir la realitat emocional a través d’indagacions dinàmiques.
  2. Visualitzar i activar l’ideal.
    • Definir que volem ser.
    • Iniciar (a la cúspide) una estratègia que parteixi des de baix.
    • Respectar els valors.
    • No tenir pressa.
  3. Mantenir la intel·ligència emocional.
    • Integrar la visió (autèntica) a les normes, processos i eines. Destacar, en aquest punt, la importància d’allò autèntic. Com va succeir amb els líders d’Enron, que van acabar a la presó i com van passar de la fallida al frau. Promovien l’honestedat, el respecte, la comunicació i l’excel·lència en les seves oficines i, temps més tard, vam descobrir que res d’això era important per a l’organització.
    • Crear sistemes que encoratgin les pràctiques de la intel·ligència emocional. Per exemple, la plataforma d’agraïments Chapó que va posar en marxa Sanofi, per augmentar l’agraïment en el nostre dia a dia. Aquí tens unes altres 50 pràctiques organitzatives revolucionàries per a més inspiració.
    • Gestionar els mites del líder: el líder no és el responsable únic dels èxits del grup.

M’encanta una de les frases d’Álvaro de la Torre, Responsable de recursos humans a Otsuka Espanya:

 “Vam contractar a persones felices, i després vam intentar molestar el mínim possible”.

Álvaro de la Torre
Álvaro de la Torre, Responsable de recursos humans a Otsuka Espanya

La ressonància s’obté des de la cultura organitzativa, a través de l’acció, amb actitud sempre optimista i integrant el que fem (de dilluns a divendres) amb la nostra vida personal.

Líder ressonant: Redefinint l’excel·lència

El vell lideratge es fonamentava en la dimensió funcional, que considerava les persones com a unitats intercanviables. Un model impersonal centrat en el rendiment econòmic.

Els líders ressonants trenquen els patrons del vell cap, autoritari i obsolet, que ho tenia tot sota control. En lloc d’autoritat, busquen l’excel·lència a través de l’art de les relacions. Entenen que l’organigrama és, en realitat, un sociograma. Els líders ressonants saben quan aplicar un estil visionari, col·laboratiu, afiliatiu o fins i tot autoritari. I entenen l’èxit, més que en termes de guanys econòmics, en termes de guanys emocionals del grup en tot el seu conjunt. Perquè, a més, saben que els resultats financers són conseqüència de la ressonància.

Per això, encoratgen les relacions naturals, generant sinergies que harmonitzen el grup, desperten la seva lleialtat i els inspirin a donar el millor de si mateixos.

Aquest és un tipus de líder que es mou pels seus valors, i per això són més flexibles, informals, transparents i sincers que els del passat. Líders connectats amb persones i xarxes, líders que encomanen, líders que desprenen entusiasme gairebé sense voler. Líders ressonants que creen organitzacions d’èxit.

Ets un líder ressonant? Coneixes i treballes per millorar les teves competències emocionals i les dels teus equips?

The following two tabs change content below.
Ignasi Clos

Ignasi Clos

Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Graduat en Negocis i Màrqueting internacional. Ha estat consultor d’internacionalització a les oficines als Estats Units d’Acc10 (Nova York i Miami) durant 2 anys, consultor d’Estratègia i Operacions a Deloitte, SL durant 4 anys, i des de 2010 està involucrat al món de la innovació i la emprenedoria, com a consultor per a petits emprenedors, i com a Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a la oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies