Una visita a l’ecosistema d’innovació en salut d’Israel: què podem aprendre?

Israel, un dels països més innovadors, contra pronòstic

 

Israel és un país petit, que no arriba als 10 milions d’habitants, sense indústria ni recursos naturals (en 1947 era bàsicament un desert i un pantà), en el qual els propis israelians diuen jocosament que hi ha “més polítics que aigua”, i com és obvi, situat en un entorn geopolíticament complex.

I no obstant això, Israel és també un dels països més innovadors del món, de fet el número 7 segons el rànquing que publica anualment Bloomberg, i precedit només per països amb grans recursos naturals i capacitat industrial.

Això són alguns de les dades que justifiquen el seu rànquing:

  • El sector tecnològic ocupa a al voltant del 10% de la població activa
  • Representa el 15% del PIB del país
  • El sector tecnològic genera més del 50% de les exportacions del país
  • És seu de startups globals com Waze, Mobileye o Face ID.
  • És el país número 1 en inversió i+D per GDP per càpita, amb 2.900USD d’inversió de capital de risc per cápita
  • Israel Startup Nation Central té identificades més de 7100 startups al país. Hi ha 1 startup per cada 1400 persones. A la pregunta de “i tu a què et dediques?, moltes vegades la resposta és “soc fundador d’empreses””
  • Hi ha accés a finançament privat habituat a la inversió llavor i de risc, amb més de 550 fons de capital de risc.
  • 150 acceleradores i 37 incubadores (finançades al 85% pel Govern) ajuden a aquestes startups a desenvolupar i portar les seves solucions al mercat. De fet, el suport del govern és tal que si l’emprenedor embeni la startup, només retorna els diners que se li va donar.
  • Hi ha més de 400 hubs de R+D d’empreses multinacionals de tot el món, atretes pels incentius fiscals, però també pel capital humà (no hi havia cap en 1967), entre altres el centre de IA de Microsoft.
  • 9 universitats públiques i 17 centres de transferència tecnològica (generadors d’IP i encarregades de transferir la recerca acadèmica al mercat)

Per què un país amb tan pocs recursos, és tan referent a nivell tecnològic com per a ser un player rellevant a nivell global?

Aquí va un llistat dels ingredients que han permès fer d’Israel un país referent en innovació, malgrat tot:

  1. Tecnologia, la solució per a fer de la seva necessitat, la seva fortalesa

Israel ha fet de la seva falta de seguretat i recursos la seva fortalesa, fomentant la tecnologia relacionada amb la ciberseguretat, per exemple, a través de projectes tecnològics finançats per l’Estat per a, senzillament, protegir-se millor de l’entorn. La seva indústria ha estat la tecnologia aplicada a la seguretat. Però no sols això.

Han estat capaços de convertir-se en un hub tecnològic que ha sabut transferir les seves capacitats a altres indústries en les quals no havien estat mai líders (ni pretenen ser-ho). Per posar un altre exemple, a Israel hi ha avui dia 600 startups rellevants a nivell global en el sector de la mobilitat i l’automòbil, sense tenir de fet cap empresa fabricadora rellevant en el sector. De fet, a Israel va néixer Better Plau, l’anomenada “tesla before tesla”, amb un gran projecte anticipat al seu temps. I han sorgit després d’ella unes altres startups com Mobileye, una de les grans històries d’èxit del país, venuda a Intel per 15.000 milions de dòlars.

La falta de recursos aguditza la creativitat. Un altre gran exemple és el fet que Israel s’ha convertit en referent en agrotech i watertech a nivell mundial, amb  més de 100 startups, algunes punteres a nivell mundial, en watertech. Quan no tens aigua, has d’aprendre a usar-la millor. A Israel, el 87% de l’aigua es reutilitza, la qual cosa els converteix en líders a nivell mundial en aquest aspecte (també).

Així és com un país sense indústria s’ha convertit en un ecosistema basat en startups B2B cros-sector (“Enterprise IT” com l’anomenen, amb molta IA i IOT), en el qual la basa principal és el seu alt coneixement tecnològic. Que després apliquen en sectors com:

    • Agrotech, aigua i energia
    • Mobilitat i Automoció
    • Finances
    • Salut
  1. Immigració i cultura emprenedora

Els països amb alta diversitat d’orígens (26% de la població és nascuda a l’estranger, 4t país de la OECD, la mitjana de la qual se situa en el 22%), és a dir alta immigració, està estudiat que tenen una major taxa d’emprenedoria. Israel és un país d’immigrants que necessiten i saben usar la seva capacitat creativa per a guanyar-se la vida.

Un estudi realitzat en 2012 va trobar que els immigrants eren més propensos a emprendre el seu negoci que la població nativa, en els 69 països analitzats. Als Estats Units per exemple, mentre el 13,7% era immigrant, aquests representaven més del 20% de la població acte-emprada, això és, autònoms i empresaris, així com el 25% dels fundadors de startups. És a dir, la població immigrant té un 80% més de probabilitats de començar un negoci propi.

  1. Cultura de treball

El servei militar és obligatori, i amb això van associats valors de treball lligats a la responsabilitat, la confiança en un mateix, “que cap col·legi et pot donar”, afirma Sharon Gour, Global Partenariats Manager de Start-up National Central

Què més es pot dir de la seva cultura de treball?

    • Són pròxims i informals
    • No els agrada la jerarquia
    • Per a ells és natural haver fracassat
    • Prenen riscos, estan habituats a això
    • Són directes

Tota aquesta mescla crea un tipus de cultura de treball que facilita el debat, la conversa, i que no cau en la por al conflicte, al debat acalorat, al feedback, a parlar sense filtres per a resoldre els temes i així millorar. Cultures de treball que veiem en models americans d’èxit, com en el no rules rule de Netflix, són representatives de la seva manera de fer, al carrer, no sols en l’empresa.

Com a resultat, és normal trobar iniciatives que estimulen la simulació, el role play, de la gestió, per a identificar millores, com és el cas del Simulation Center de ARC, el centre d’innovació de Sheba Medical Center.

  1. Xarxa global i relació amb els Estats Units

Com comenta Avi Mashiah, coach d’equips i professionals d’origen israelià i establert a Barcelona, “primer ajudes a la teva família. I els israelians tenen a la seva família als Estats Units”, la qual cosa els obre les portes a un mercat àvid de solucions innovadores i early adopter de tecnologia.

Quan un emprenedor crea el seu projecte en Telaviv, des del primer moment està treballant amb inversors establerts als Estats Units, i desenvolupant la seva solució per a ser comercialitzada directament a Amèrica. Israel és el seu entorn pilot. els Estats Units és on creixen de manera natural.

I els fons de capital de risc són el seu pont a aquest mercat.

  1. Israel, Estat emprenedor

Robant el concepte de Mazzucato, Estat Emprenedor, l’aposta per la tecnologia per part del Govern ha creat la llavor per al que després ha estat una realitat.

El govern va crear en 1993, quan “només es venien taronges”, el Yozma group, l’empresa estatal de capital de risc, per a capturar fons d’inversió en projectes d’alt risc internacionals. El seu objectiu va ser igualar cada dòlar obtingut de bancs estrangers per part d’emprenedors, amb inversió de l’estat, impulsant amb 100 milions de dòlars els inicis de l’ecosistema d’innovació del país.

I què els fa forts en salut?

Al març de 2023, en SDLI vam tenir l’oportunitat d’organitzar una expedició a l’ecosistema d’innovació en salut d’Israel, acompanyant a dos equips d’innovació guanyadors de sengles programes d’innovació realitzats per part de Imagine Creativity Center amb Fisabio, i per part de SDLI amb el programa Fhutura (iniciativa liderada per Sanofi), el programa d’innovació oberta en farmàcia hospitalària.

En un país sense història en salut o farmàcia, els números d’Israel en aquest sector no són menys impressionants que les dades generals ja ofertes. En el sector hi ha avui 1600 empreses, de les quals:

  • Farma: 450
  • Digital health: 700
  • Medical devices: 650

Estan registrats en la base de dades de Start-up Nation més de 250 inversors en salut; Les grans tecnològiques estan fent projectes en salut a Israel. Per exemple, Microsoft va obrir el seu centre de recerca en intel·ligència artificial a Israel. I només en 2022 es van invertir 2100 milions de USD, 50% d’ells en digital health, en aspectes com:

  • remalnom monitoring
  • Clinical workflow
  • Patient engagement
  • Digital therapeutics
  • Decision support
  • Diagnostics

Al país hi ha al voltant de 60 hubs d’innovació en salut, en els quals s’impliquen grans multinacionals, així com centres de recerca. Aquí van alguns.

  • Aion labs (Astra zeneca, Israel, AWS), centrats en l’aplicació de IA per a accelerar el desarrollod e nous fàrmacs, i finançat per l’Estat en la seva majoria.
  • Sanava ventures (TEVA & Philips)
  • Ehalth ventures (Cleveland clinic, AMGEN, Shangai Creation Investment, Maccabi HMO)
  • Medx (Astra Zeneca, AWS healthcare, Clalit health serices)
  • Futurx (Johnson & Johnson, Orbimed)
  • Starfinder lab (Roche, Amoon)

En Aion labs per exemple, donen resposta a una crida del govern per a crear bioconvergencia entre la tecnologia, les matemàtiques i les ciències de la vida. El resultat és un hub referent a nivell internacional per a accelerar el temps i reduir el cost del desenvolupament global de nous fàrmacs, en col·laboració amb les empreses farmacèutiques, amb l’ajuda de la intel·ligència artificial. Cada any, l’acceleradora dona suport i finança a 4-6 projectes disruptius en aquest àmbit.

En definitva, Israel és un ecosistema d’innovació admirat a nivell mundial, i un player rellevant per a entendre el futur del sector farmacèutic i de l’assistència sanitària.

 

Ignasi Clos

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.