(POST ACTUALITZAT L’OCTUBRE DE 2022) A un informe publicat aquest any 2022 per The Economist en el qual es va entrevistar 500 alts executius d’empreses dels Estats Units, el Regne Unit i Alemanya el 95% va afirmar que els seus en les seves organitzacions s’utilitza la innovació oberta.
La gran majoria dels enquestats estan invertint recursos significatius per a implementar aquestes metodologies.
Les empreses enquestades treballen en cinc sectors: automoció, serveis financers, fabricació, comercio detallista i béns de consum, i telecomunicacions.
Que es l’innovació oberta?
El concepte d’innovació oberta és avui molt comú. El Dr. Henry Chesbrough, pare del concepte, Degà de la Haas Business School de Berkeley, explica que quan va publicar el llibre Open Innovation: The new imperative for creating and profiting from technology el 2003, va fer una cerca a Google amb aquest terme, obtenint como a resultat unes 200 fonts, principalment de notícies de l’estil: “l’empresa X obre un centre d’innovació a la localitat Y“. Va tornar a fer el mateix experiment l’any 2013, obtenint al voltant de 10 milions de resultats. Segons la seva pròpia definició:
Definició d’innovació oberta
La innovació oberta és l’ús intensiu de coneixement tant intern com extern, amb l’objectiu d’accelerar la innovació interna i expandir els mercats per l’ús extern de la innovació.

Però per entendre el que és la innovació oberta, et demanem que et facis la següent pregunta i que responguis de la manera més honesta possible:
On hi ha més talent: dins o fora de la teva organització?
Aquesta és la idea clau de la innovació oberta: sempre trobarem molt més fora que dins dels límits del nostre departament d’Estratègia, d’Investigació i Desenvolupament, o del de Màrqueting. La innovació oberta consisteix en posar tots els mecanismes possibles en marxa per accedir a aquest valor extern.
Dins del que coneixem comc a innovació oberta, a SDLI, traballem a totes las metodologies, tant internes com externes.
Posem com exemple d’innovació oberta la plataforma Connect+Develop de Procter & Gamble, segurament el millor cas de com es fa la innovació oberta, de principi a fi:
Cap a l’any 2000, A.G. Lafley, el nou CEO d’un dels majors grups mundials de productes de consum i amb una de les majors capacitats d’inversió en investigació i desenvolupament, es va adonar de que tot i els seus esforços, el model d’innovació que seguia no era suficientment eficaç com per mantenir el creixement de facturació que necessitava l’empresa per sobreviure.
Aquell mateix any, la nova direcció va decidir imposar la següent premissa: la meitat dels nous productes i serveis de la companyia havien de contenir una important aportació de l’exterior de la companyia.
L’empresa es va adonar de que, per cada un dels 200 investigadors de P&G, hi havia a l’exterior (en el mercat laboral, però també contant les persones a l’atur) uns 7.500 investigadors i científics capaços d’aportar solucions innovadores pels seus productes. És a dir, una població d’aproximadament 1,5 milions de persones!
Onze anys més tard, P&G comptava entre els seus professionals únicament amb 90 científics, i la companyia estimava que tenia accés a uns 2 milions més a fora de la companyia, i la meitat dels seus nous productes s’han desenvolupat amb agents i socis externs a l’organització.
I tot això ho fa amb un equip d’unes 50 persones que bàsicament busquen oportunitats a l’exterior. El portal de P&G no tracta només de capturar idees, sinó que per exemple, podem trobar productes patentats per altres que busquen ajuda de P&G per comercialitzar-los. A dia d’avui, es tracta d’una iniciativa que ha generat ja més de 1.000 acords actius entre P&G i agents externs pel desenvolupament de projectes innovadors.
Un bon exemple són les Pringle Prints, les patates amb imatges gravades. La idea va sorgir internament des de P&G, i fou desenvolupada gràcies a un forner de Bolonya, Itàlia, que va resultar ser també un professor d’universitat que havia inventat una tecnologia per gravar imatges als seus pastissos. P&G va veure l’oportunitat i com a resultat, va desenvolupar el producte:

En definitiva, podríem dir per tant que la innovació oberta és l’enfoc mitjançant el qual una organització comercialitza tant les seves pròpies idees com les generades a d’altres organitzacions, i busca la manera de dur-les a terme al mercat, ja sigui utilitzant els canals que li són propis, ja sigui a través dels canals que es troben fora del seu negoci actual (per exemple, mitjançant la creació de noves empreses o del llicenciament de la propietat intel·lectual generada).
El concepte de “Comunitat oberta” dintre de l’innovació oberta
La innovació oberta és Innovació a través del diàleg. La idea principal és que no és possible innovar sense la col·laboració de la direcció de l’empresa amb tots els seus stakeholders interns i externs: empleats, clients, proveïdors, competidors… Els límits de l’organització es tornen permeables, permetent la relació i la integració dels recursos de la companyia amb d’altres provinents de l’exterior.

Els casos de comunitats d’innovació oberta son ja més diversos i en alguns llocs, comuns. Una de les indústries que més estan aportant per aquests models de col·laboració. A més de venir des d’una perspectiva tradicional d’innovació a través de la investigació i desenvolupament en tancat, és la farmacèutica. A Induct, tenim diferents casos interessants de comunitats d’innovació oberta en aquesta indústria:
- Programa Neostart: fomentant la col·laboració entre professionals de la salut i pacients per co-crear solucions innovadores en l’àmbit de la neonatologia. Vam escriure aquest article per inspirar els membres de la comunitat d’innovació oberta Neostart.
- AlmirallShare: plataforma d’open innovation per llançar “calls” globals a investigadors de tot el món. Maribel Crespo ens va explicar fa poc en una entrevista, tot el que hem de saber sobre una plataforma d’innovació oberta.
- Sanofi iDeo: comunitat de treballadors interns per desenvolupar idees creatives per aportar un nou valor a través de la digitalització. Xavi Olba ens va explicar aquesta iniciativa d’innovació oberta en aquesta entrevista.
L’innovació oberta, un nou model de gestió empresarial?
La innovación abierta no es sólo otra manera de realizar investigación y desarrollo (I + D), ni tan solo otra manera de realizar innovación. La innovación abierta obliga a otra manera de realizar negocios, nos conduce a la empresa abierta, y representa por tanto un nuevo modelo de gestión mucho más colaborativo.