La innovació social en el tercer sector

La innovació social en el tercer sector

Aquesta setmana comença el curs dedicat als agents d’innovació social en el tercer sector de la mà de les entitats Taula del Tercer Sector i M4SOCIAL que impartim des d’ESCI-UPF.

El curs tindrà una durada de deu setmanes, en les que treballarem els conceptes clau de la innovació i els reptes reals als quals s’enfronten les diferents entitats que hi participen. Els moviments migratoris, la desigualtat social, la manca d’habitatge assequible o la tecnificació del mercat fan que cada cop més persones quedin al llindar de l’exclusió social. El paper de les més de 3.000 entitats que formen part de la taula del tercer sector és clau per donar noves solucions als problemes socials. Amb molt pocs recursos es poden obtenir grans solucions per a persones que queden fora del mercat.

És per aquest motiu que comencem aquest curs amb moltes ganes i molta il·lusió. El sector social necessita dosis d’innovació i les hi donarem!

La innovació, generació de valor

La base de la piràmide

Quan parlem d’innovació, col·loquem damunt la taula una sèrie de productes, processos, organitzacions, canals o models de negoci que són nous, que aporten valor i que funcionen de forma diferent a la resta.

Però què entenem per valor? El valor pot ser un valor de mercat, valor social i valor mediambiental, tal i com veiem en aquest cas concret.

El concepte de negocis a la base de la piràmide explica la manera d’aportar solucions a milers de persones a un preu assequible. Aquest concepte es pot aplicar a països en via de desenvolupament i, també, al mal anomenat, primer món. Es tracta de trobar una línia que aporti solucions innovadores a problemes socials assumibles i no des d’un vessant caritatiu.

Exemples d’innovació social en el tercer sector

La innovació social en el tercer sector, igual que qualsevol altre tipus d’innovació, es pot aplicar a:

  • Processos.
  • Productes.
  • Com s’organitzen les entitats.
  • Canals per arribar als socis.
  • Usuaris dels serveis que s’ofereixen.

Amb l’objectiu d’incorporar projectes de les entitats que formen part d’aquest observatori,  volem compartir amb vosaltres alguns exemples d’innovació social de la Taula del Tercer Sector. Us convidem a que formeu part de la comunitat SDLI i afegiu més exemples d’innovació social perquè tothom hi pugui tenir accés.

1. Innovació en procés: Construir cases al Sàhara amb ampolles de plàstic farcides de sorra

Milers d’ampolles de plàstic es consumeixen cada dia arreu, i el desert del Sàhara no n’és una excepció. La veritat és que són un greu problema ambiental. En diferents països, en via de desenvolupament, les aprofiten per guardar-hi llet o benzina. Un refugiat de 29 anys, Tateh Lehbib, va tenir la brillant idea d’aprofitar-les per construir les parets de les cases i, així, convertir les ampolles en material aïllant tèrmic, molt més resistent que les haimes tradicionals. Tateh va anar recol·lectant els envasos de plàstics que trobava i, sovint, li preguntaven per a què els faria servir. Per aquest motiu, els comerciants de Tindouf el van batejar com el ‘boig del desert’. En poc temps, es va demostrar l’eficàcia de la seva tècnica de reciclatge.  Actualment ja hi ha 25 cases, en diferents camps de refugiats, construïdes a partir del plàstic d’ampolles usades.

Tateh Lehbib

Tateh Lehbib és el protagonista de la pel·lícula documental ‘El boig del desert’ que relata la seva història i l’èxit del seu descobriment. Aquesta pel·lícula compta amb el suport del Comitè Espanyol d’Ajuda als Refugiats (Acnur).

2. Innovació en serveis: M-Pesa, servei de telefonia i finances a l’Àfrica.

La marca de telefonia de Vodafone a Kenya, Safaricom, ha aconseguit oferir serveis de transferències, estalvi i crèdit a milions de persones de diferents països: Més de vint milions a Kenya i més de set a Tanzània.

Com funciona M-Pesa?

M-PESA utilitza el telèfon mòbil com a cartera. Converteix la targeta SIM i la línia telefònica dels usuaris en un compte bancari de moneda virtual. Aquesta no és més que una paraula ben sonant, quan del què estem parlant és del compte bancari. M-PESA permet pagar despeses com el lloguer de casa i enviar diners a altres persones.

En comptes de descarregar una aplicació, M-PESA treballa directament des de la línia telefònica. El sistema fa una transferència de diners de la mateixa manera que envia un missatge de text. En realitzar l’enviament, el dispositiu mòbil crea un “codi ràpid” i envia la sol·licitud a través dels ordinadors de l’operador. El sistema confirma la transacció i voilà, diners enviats.

M-Pesa, servicio de telefonía y finanzas en la África. 

Parlem de xifres M-Pesa

  • 1.7 bilions: Nombre de transaccions processades mitjançant M-PESA entre juliol de 2016 i juliol de 2017.
  • 48.76%: El percentatge del PIB de Kenya processat mitjançant M-PESA. Són 3.6 bilions de xílings kenyans o, el que és el mateix, 29 bilions d’euros.
  • El 93%: El percentatge de kenyans amb accés a pagaments mòbils.
  • 120.000: Agents de M-PESA a Kenya, gràcies als quals els kenyans poden canviar diners en efectiu per moneda virtual i viceversa.
  • 2.000: El nombre de caixers automàtics a Kenya, per sota d’un màxim de 3.000.

3. Innovació en canal: 4 Ocean

Un braçalet fet d’ampolles de plàstic i vidre reciclat té la capacitat de reduir mig quilo d’escombraries de l’oceà. Aquesta és una de les últimes accions de 4 Ocean, una entitat que treballa per a la neteja de l’aigua. La iniciativa la impulsa l’Alex Schulze i l’Andrew Cooper, dos surfistes que comparteixen la passió pel mar i que van començar a organitzar petits grups de neteja a l’àrea de Florida. Durant aquest any, 4 Ocean ha aconseguit retirar unes 40 tones de residus de mars i platges dels Estats Units. Ha promogut diferents accions de neteja a les Bahames, Haití i les Filipines i compta ja amb 34 treballadors en plantilla.

L’Entitat rep l’ajuda de set capitans, que surten amb les seves embarcacions al mar, per fer recollida diària de plàstics i residus.

Aquesta iniciativa inclou dos elements rellevants que la fan diferent a la resta:

  1. Crear una comunitat.
  2. Innovar en el canal.

La campanya de 4 OCEAN ha generat un gran impacte a les Xarxes Socials. El seu projecte s’ha donat a conèixer arreu del món.

Brazaletes 4Ocean

4. Innovació en producte: Motxilla plegable amb energia solar

Mentre la Daniela Orozco elimina l’excés de plàstic que envolta una caixa impresa en 3D, recorda quantes persones sense llar havia arribat a veure de camí cap a l’escola, quan només era un estudiant de secundària.

Quatre anys després, el nombre de persones sense llar s’ha multiplicat. La gent viu a qualsevol racó de la ciutat: En grans avingudes, als parcs infantils, a les entrades de pàrquings i sota ponts emblemàtics de Sant Francisco, la seva ciutat natal. A la vall de San Fernando, la manca d’habitatge va augmentar un 36% l’any passat. El que suposa que 7.094 persones van quedar-se al carrer, segons el recompte anual de l’Agència de Serveis sense Llar de Los Angeles. La Daniela i els seus amics van decidir que volien ajudar a revertir aquesta situació, però donar diners no era una opció.

“Com que venim de famílies de baixos ingressos, no podem donar-los diners. Volíem oferir alguna cosa més “, comenta la seva companya de classe, Verónica Gonzalez.

I justament aquest, va ser el punt de partida de la seva invenció!

Es tracta d’una tenda solar que es plega dins d’una motxilla amb rodes. Les companyes de la seva escola mai no havien fet cap projecte d’enginyeria abans, però amb l’ajut de YouTube, Google i aplicant la tècnica de prova i error, van sortir-se’n.

mashable mochila homeless

5. Innovació tecnològica: Tractament sensorial per a les addiccions

La teràpia d’integració sensorial utilitza habitacions sensorials o habitacions Snoezelen per oferir un estimulació sensorial múltiple als pacients que necessiten augmentar la consciència del seu cos i els seus sentiments. S’adreça a pacients se senten estressats o molestos per algun motiu. Les habitacions faciliten diferents maneres de dominar aquests sentiments. El mètode fa servir seients còmodes, coixins tous, música relaxant, 65 llums de diferents colors, etc. Les imatges, els sons i la il·luminació són elements rellevants per obtenir bons resultats.

Es fan servir imatges de paisatges naturals, de mar i muntanya, i s’acompanyen dels sons que les representen. D’aquesta manera, es crea la possibilitat d’allunyar-se de situacions tenses o estressants del dia a dia i endinsar-se en un entorn de pau i tranquil·litat.

Aquests són els cinc exemples de com la innovació pot aportar solucions a diferents problemes socials i ambientals. L’estratègia iniciada per la Taula del Tercer sector i M4SOCIAL és molt necessària i engrescadora per seguir treballant en aquest sentit. Per aconseguir-ho, caldrà que les organitzacions facin un canvi important:

  • Millorar el seu nivell cultural.
  • Empoderant els seus equips.
  • Empoderant els seus equips.
  • Aliances internes.
  • Vincles amb agents socials i de mercat.
  • Apostar pel lideratge innovador.

Us animem a compartir projectes al nostre Radar SDLI i a col·laborar amb qualsevol de les entitats que formen part de la Taula del Tercer Sector.

The following two tabs change content below.
Joan Ras

Joan Ras

Soci i CEO a Induct SEA, S.L. en Induct SEA, S.L.
Economista i Màster en Economia Aplicada per la UPF. Ha estat consultor d’Estratègia i Operacions durant més de 15 anys, especialment en els sector Ensenyament, Públic, i Salut. Des de principis de 2013, lidera l'oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies

*