5 claus per generar felicitat en la teva empresa

5 claus per generar felicitat en la teva empresa

La felicitat, un estat que tot ésser humà busca, persegueix, i vol assolir durant tota la seva vida. Tots, en algun moment de les nostres vides, ens hem preguntat: què és la felicitat? Recentment, la felicitat és un concepte que es ve lligant amb el rendiment de les organitzacions, donant lloc a nous llocs de treball com el Chief Happiness Officer. Avui, compartim amb vosaltres algunes idees per fomentar la felicitat a la feina, com a estratègia clau de les empreses més innovadores.

Comprenent el concepte de felicitat

Ciències com la filosofia i la psicologia, han estudiat i intentat definir el concepte de felicitat, definint-la de múltiples maneres i des de diferents perspectives. En l’actualitat, el Dr. Tal Ben Shahar, professor de Psicologia Positiva i Felicitat a la Universitat de Harvard, recull i sintetitza totes aquestes definicions en una sola, definint la felicitat com “l’experiència del benestar de tota persona”.

Dividint aquest “Benestar” en 5 àrees:

  • Física
  • Relacional
  • Emocional
  • Espiritual
  • Intel·lectual

Segons el Dr. Tal Ben Shahar, necessitem totes aquestes àrees per sentir una vida feliç i plena. Si en alguna d’aquestes àrees no ens sentim realitzats, no podrem ser completament feliços.

És possible i desitjable la felicitat a la feina?

Per a moltes persones que no s’identifiquen amb la seva “feina”, la sensació més propera a una “felicitat completa” és la que senten en sortir cada dia de la feina. ‘Les 7 de la tarda és el moment en què comença la vida! La felicitat!

De fet, nombrosos estudis demostren que el conjunt dels treballadors no estan implicats amb el treball que realitzen en les empreses per a les quals treballen: fins a quotes del 80%, incloent a directius!

És aquesta una sensació “normal”? Et passa a tu també? Pot la felicitat durar les 24 hores del dia? Què pot fer l’empresa per la felicitat dels seus empleats?

Són moltes preguntes! Comencem per una molt senzilla: com pots generar felicitat en l’empresa?

Sabem que la felicitat neix, principalment, de cadascun de nosaltres, ja que implica àrees personals com l’emocional o espiritual. Però sabem també que l’empresa pot ajudar a crear espais i ambients que afavoreixin que l’empleat segueixi gaudint d’aquest estat de felicitat, impactant de manera positiva en les 5 àrees de benestar del treballador, i incrementant al mateix temps la productivitat i el rendiment de les organitzacions.

Com fer-ho?

5 claus per estimular la felicitat dels treballadors:

1. Benestar físic en l’empresa: Cos i ment estan connectats, de manera que l’empresa ha de promoure una alimentació sana i l’exercici físic entre els seus treballadors, per millorar el seu rendiment i la seva capacitat de concentració. L’empresa d’assegurances Aetna paga als empleats que dormen bé, i startups de Barcelona com Factorial (un SaaS per a la gestió de persones en PIMES) tenen programes de beneficis per facilitar que les empreses paguin als seus empleats part de la quota mensual del gimnàs , a través de l’aplicació Gym For Less.

2. Benestar relacional a l’empresa: Tenir una bona relació amb els nostres companys de departament ens ajuda a sentir-nos feliços. Així, l’empresa ha de fomentar la comunicació entre equips, usant metodologies agile i equips scrum, per mantenir una comunicació fluïda. A més de reunions a cada final de projecte per tenir una visió retrospectiva i donar espai per parlar i solucionar problemes interns.

3. Benestar emocional a l’empresa: Practicant la gratitud millorem la nostra connexió amb la resta de persones, a més, la nostra capacitat de veure el costat positiu de totes les situacions i successos de la nostra vida. L’empresa pot promoure aquesta pràctica tan necessària entre els equips amb plataformes de gratitud com l’eina Chapó (creada per Induct en col·laboració amb la farmacèutica Sanofi), en facilitar el reconeixement i celebració de la feina realitzada entre els treballadors, sense jerarquies pel mig.

Exemple de Chapó a Induct
Exemple de Chapó a Induct

4. Benestar espiritual a l’empresa: Posar en pràctica i desenvolupar les nostres habilitats i els nostres talents és bàsic per tenir un treball ple de sentit per a nosaltres. L’empresa s’ha d’assegurar que cada empleat està aplicant les seves fortaleses en cada tasca i projecte. Si calgués, reubicar en altres llocs de treball dins de l’empresa per afavorir-lo, o fins i tot ajudant als treballadors a que decideixin ells mateixos on es volen reubicar. Eines com VIA Character, ajuden a conèixer les fortaleses de cada treballador.

5. Benestar intel·lectual a l’empresa: La curiositat i l’obertura de ment, són habilitats que ens ajuden a expandir horitzons mentals, per aprofitar al màxim el que la vida ens ofereix. Per fomentar aquestes habilitats l’empresa pot incentivar, per exemple, processos participatius d’innovació, que obliguen a sortir de la zona de confort, premiant les noves idees de millores de processos o fins i tot de productes i serveis, però, sobretot, al conjunt de persones que més ho han intentat. Això és precisament el que ajudarà a crear una cultura de la curiositat, de l’acció, més que de la pastanaga per als pocs que han tingut èxit en innovació.

Premi al millor fracàs de TATA. Font: Tata Group
Premi al millor fracàs de TATA. Font: Tata Group

I per on començar per fomentar la felicitat a la feina?

Trobem exemples d’empreses innovadores que han facilitat un ambient de felicitat per als seus treballadors i que han impactat positivament en la persona, i la participació ha millorat la innovació i disrupció de l’empresa:

  • Zappos (Empresa de venda online de roba i calçat), ha desenvolupat des de la seva fundació, fa 18 anys, sòlids conceptes en matèria de retenció del talent i cultura organitzacional. Zappos es focalitza en la felicitat de tots els seus membres per tenir més productivitat i beneficis a llarg termini. Tony Hsieh, amb la creació de la seva empresa, mostra com la felicitat és un efectiu model de negoci a seguir per aconseguir l’èxit. La clau que proposa Zappos està en trobar l’equilibri just entre beneficis, passió i propòsits, tant en la vida com en els negocis.
  • Google se sent orgullosa d’entendre clarament el que necessiten els seus empleats per a ser feliços i fa d’això la seva filosofia. Les seves instal·lacions inclouen gimnasos, menjar saludable, i espais oberts mentre que també incorpora en els seus valors el concepte que “pots ser seriós sense anar mudat”, filosofia que manifesten en el punt 9 de les “Veritats a Google”.

Per a la resta dels mortals, la meva recomanació seria començar per impactar en el pilar del benestar intel·lectual.

És a dir, utilitzar dinàmiques per estimular la curiositat i obertura de mentalitat dels teus treballadors. El repte aquí rau en el com fer-ho, quan els teus treballadors ja estan acostumats a treballar de manera “automàtica”. Com trencar aquesta dinàmica interna?

Els cicles d’innovació i les metodologies àgils com el design thinking, poden ser la millor opció per ajudar al treballador a desenvolupar aquestes habilitats, fent possible que el treballador es nodreixi intel·lectualment de noves metodologies, de nous coneixements, i que a més dissenyi idees innovadores i disruptives per a l’empresa.

En definitiva, si les empreses volen innovar, és moment que comencin aquest camí cap a una mirada més holística del benestar de les persones i que descobreixin la manera de crear el seu propi ADN de felicitat a l’empresa, pensant en els 5 àmbits clau del benestar, i començant pels processos creatius i d’innovació corporatius.

Ja has inclòs la felicitat en el treball en el centre de la teva estratègia empresarial?

The following two tabs change content below.
Marina Camins

Marina Camins

Llicenciada en Administració i Direcció d'Empreses i MBA per ESADE. Em mou la passió per unir els dos mons que millor conec: l'estratègia de Màrqueting i l'impacte social, ajudant el consumidor a exercir la seva contribució a la societat mitjançant la compra de marques associades a la responsabilitat social corporativa i la sostenibilitat. Especialista en Màrqueting ètic i models de negoci centrats en l'aspecte humà (tant treballador com a client).

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies