4 Models i 12 exemples d’entorns col·laboratius que milloren la comunicació interna

4 Models i 12 exemples d’entorns col·laboratius que milloren la comunicació interna

La gestió empresarial comença a oblidar el model tradicional de comunicació i lideratge, jeràrquic i vertical. S’està apostant cada cop més per una comunicació horitzontal i transparent, una comunicació “bottom Up”, conscient que el valor més important que tenen les organitzacions són els seus treballadors.

Una nova visió de la comunicació interna: aproximació bottom- up

Aquesta nova aproximació es basa en involucrar als treballadors, fent-los protagonistes dels projectes de l’empresa, tot creant espais de diàleg i entorns col·laboratius.

Els objectius són principalment:

  • Desenvolupar un sentiment de pertinença entre els treballadors.
  • Reduir la distancia entre la Direcció i els treballadors.
  • Ser més transparents en la presa de decisió i les activitats realitzades.
  • Fomentar la col·laboració entre els treballadors (entorn més social).

4 models i 12 exemples de comunicació interna bottom-up

Alguns dels avantatges d’aquest model són: la creació d’harmonia en les acciones de les empreses, la implicació del personal, canvis en l’actitud i millora la productivitat. Sabies que “les empreses col·laboratives i que generen oportunitats de participació reals tenen treballadors més motivats, i superen en beneficis en un 20% a les empreses en el quartil inferior de motivació?”

Hi ha diferents models d’entorns de col·laboració,  que nosaltres dividim en base al grau d’implicació que generen entre els treballadors. Els hem dividit en els següents quatre models:

  1. Aprendre: posar a disposició dels treballadors informació innovadora i d’interès per tal d’obtenir feedback. L’actitud del treballador és principalment reactiva, amb possibilitat d’aportar feedback per part dels treballadors, això sí.
  2. Participar: possibilitat de generació de continguts per part dels treballadors, en temàtiques i àmbits més o menys oberts.
  3. Idear: aquest el coneixem molt bé, i sabem que es basa en la generació d’idees per part dels treballadors, enfocades a la resolució de problemes, reptes o oportunitats concretes.
  4. Co-crear: Co-desenvolupament de solucions que resolen reptes concrets plantejats per la companyia.

Seguidament veurem exemples de cada un d’aquests models utilitzats per 10 empreses diferents.

empresas

  1. Aprendre

Deloitte ha creat un entorn col·laboartiu de formació, amb dinàmiques de joc. Mitjançant la informació constant del progrés de cada professional a nivell formatiu, aquests van completant la seva formació mantenint una motivació permanent per continuar aprenent. A la vegada que veuen com evolucionen els altres.

Vodafone es un altre exemple d’empresa que vol fer servir la inspiració i l’aprenentatge com a mètode de comunicació interna entre els seus treballadors, i ho vol fer mitjançant el “Vodafone Tube”, un canal de televisió online que permet veure vídeos en directe o en diferit de continguts relacionats amb la companyia.

Imatge del canal de Vodafone a Youtube
Imatge del canal de Vodafone a Youtube

L’empresa de transports TNT fomenta la inspiració entre els seus treballadors amb “Gente”, una revista a través de la qual s’informa als treballadors de qüestions molt variades,  des dels nous reptes que empren la companyia fins al reconeixement dels èxits dels treballadors.

Medtronic també fomenta la comunicació interna entre els treballadors transmetent informació molt variada. En el sistema de comunicació utilitzat per Medtronic es parla des del llançament de productes fins a noves promocions, incorporacions en la companyia, naixements, responsabilitat social (voluntariats), premis, etc.

Finalment, Unilever inspira als seus treballadors a través d’esdeveniments interns que fomenten l’aprenentatge relacionat amb productes i serveis de l’organització. Per exemple, l’empresa va organitzar un esdeveniment en el qual es va simular la celebració  dels 20 anys de Magnum. En aquest s’hi van reunir els treballadors i van poder conversar mentre gaudien d’un gelat Magnum.

  1. Participar

Oracle fomenta la generació de continguts per part dels treballadors amb el “Blog del Director”. En aquest el director escriu, entre d’altres, sobre els temes que el preocupen, reptes de la companyia i clients que s’han guanyat últimament. A més a més, els treballadors podem comentar els posts, en un canal molt participatiu. Oracle fins i tot disposa de Facebook, Twitter i canal de YouTube interns per l’ús dels empleats.

oracle

Els treballadors de la farmacèutica Lilly poden compartir opinions mitjançant els “Grupos Clima”. Grups homogenis en quan a zona, lloc de treball activitat i funció, de 8 a 10 treballadors, en els que comparteixen les seves inquietuds, i on esperen els comentaris i aportacions de la resta de professionals.

ONO utilitza una eina totalment 2.0 anomenada “NOS”. Consta de diferents mòduls de participació, motivació i comunicació. El mòdul estrella de “NOS” és el “modulo de los enfados” on els treballadors expressen de manera totalment anònima el que els preocupa.

El següent exemple ens fa especial il·lusió: una important multinacional amb la qual col·laborem, està posant en marxa una eina de reconeixement de competències que estem desenvolupant a Induct: l’Induct Appraisals. En aquesta plataforma, els professionals poden agrair l’esforç realitzat i reconèixer les competències d’altres professionals. Així, el reconeixement es realitza en base a un llistat de competències predefinides per part de la companyia. Al més pur estil LinkedIn, els usuaris poden reconèixer, ser reconeguts, clicar “m’agrada” i comentar els reconeixements propis i dels altres. Què millor que conèixer en què treballen i en què són bons els teus companys de feina, que mitjançant una plataforma P2P de reconeixement de competències?!

Ejemplo de página de perfil de un usuario del módulo Induct Appraisal.
  1. Idear

La generació conjunta d’idees per superar els reptes és una prioritat per a les següents empreses.  Orange ho va fer amb el “Proyecto Embajadores”. Van seleccionar un grup de treballadors voluntaris, entusiastes, amb capacitat de comunicació perquè els ajudessin a definir quina cultura havia de tenir Orange. Amb la formació d’aquests grups es van obtenir 54 accions de millora per l’empresa.

Endesa disposa d’una eina anomenada “Eidos Market”, un sistema informàtic simple i àgil en el qual tots els treballadors poden proposar idees i comentar i millorar les d’altres companys. A més a més, els treballadors poden votar i invertir en les idees amb diners virtuals, els “Eidos”. A partir d’aquí, s’elabora un rànquing de les millors idees. Totes les propostes són valorades i les que obtenen més suport són seleccionades i estudiades per un equip d’avaluació que decideix quines es fan realitat. Els autors de les idees col·laboren amb els grups de treball encarregats d’implementar-les.

L'inversor d'idees d'Endesa
L’inversor d’idees d’Endesa
  1. Co-crear

Algunes empreses van un pas més enllà i aposten per la cocreació. Una d’elles és Correus. Aquesta companyia va proposar als seus treballadors revisar les més de 160.000 pàgines de la seva web per a renovar-les en un termini de 13 dies. Els empleats havien de fer propostes de millora a canvi de l’obtenció de premis que anaven des de clauers fins a smartphones, a més a més del reconeixement d’haver guanyat als companys i veure les idees materialitzades a la web.

Resum: la comunicació interna bottom-up com a eina clau per la millora de resultats de negoci.

Igual que els clients, els treballadors son cada cop més crítics: volen formar part de la conversa. Un sistema de comunicació bottom up permet als treballadors tenir veu en les decisions de l’empresa. Desenvolupar sentit de pertinença i orgull de formar part de la companyia.  Els resultats estan demostrats: millors resultats de negoci.

En el següent enllaç trobaràs més informació sobre la comunicació “bottom up”: 

Equipos y Talento TV

Coneixes altres iniciatives interessants de comunicació interna bottom-up? Comparteix-les amb nosaltres!

The following two tabs change content below.
Mireia Feliu

Mireia Feliu

Consultora d'Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Estudiant de Negocis i Màrqueting Internacionals a ESCI-UPF. Ha treballat com a assistent de màrqueting i vendes. Apassionada dels idiomes i les cultures, ha estudiat en un institut nord-americà de Califòrnia i en una escola de negocis a París. Entusiasta de la innovació; actualment treballa com a Consultora d'Innovació Oberta a Induct.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies

*