Transformació digital: com ens impacta i com impactem en el negoci dels nostres clients

biz

Fa uns dies vam tenir la fantàstica oportunitat, convidats per Blue Room Innovation, de compartir taula rodona al Biz Barcelona amb Jaume Montserrat (Turistec), Xavier Llobera (Beabloo), Mercè Mulet (Atta), i Oscar Puig (Doiser), per debatre sobre les oportunitats i reptes de la transformació digital a les pimes, des del punt de vista de tots nosaltres, com a líders de startups que han nascut i estan creixent en aquesta realitat.

Realitat que es veu reflectida en algunes dades interessants:

  • 70% de les empreses afirmen haver realitzat algun tipus d’iniciativa de digitalització.
  • Només el 50% de les empreses es troben capacitades per realitzar la transformació digital.
  • Les principals àrees que realitzen projectes de transformació digital són TIC, Màrqueting i Comunicació.
  • Les pimes s’acosten molt lentament a les eines digitals.

Però és important entendre que quan parlem de transformació digital, parlem com a mínim a tres nivells:

1. La transformació digital de l’usuari final:

  • El client és a la xarxa. El 70% del trànsit per internet a LinkedIn arriba a través del mòbil.
  • Els nostres hàbits estan canviant a causa d’Internet, com, per exemple, la nostra manera d’accedir a continguts: ràpid, visual, amb impacte immediat.

2. La transformació digital dels models de negocio:

  • La col·laboració requereix de la xarxa.
  • Nous models de negoci.
  • Productes i serveis digitals.

3. La transformació digital de la gestió empresarial:

  • Els empleats estan a la xarxa.
  • Actius digitals (blocs, xarxes socials…)
  • La reputació de les empreses es decideix a Internet
  • Gestió del coneixement…

Durant la sessió Denisa Gibovic, de Blue Room Innovation, ens va plantejar 4 preguntes clau entorn a la nostra transformació digital, que vam respondre segons la nostra experiència.

Espero que us sigui d’interès!

Què aporta la transformació digital als vostres clients?

imatge 1

Per entendre què és el que ofereix Induct Software, només heu de contestar la següent pregunta (que també vaig plantejar a l’audiència del fòrum al Biz Barcelona):

Quants de vosaltres recol·lecteu les vostres idees (de negoci, de millora…) en algun lloc? I quants dels que ho feu, utilitzeu excel? I quants de vosaltres les compartiu amb els altres?

Imaginem les oportunitats que es perden en empreses de 50, 100, 500, 5.000 empleats, amb tantes idees sense compartir ni gestionar!

Doncs el potencial que s’està perdent en aquestes organitzacions és l’equivalent a:

  • Multiplicar per 3 el creixement de facturació del negoci.
  • Incrementar el Time to market en un 20%
  • Increment de la motivació: les empreses del quartil superior en motivació tenen uns resultats de negoci un 20% superiors que les altres.

Tal com també apuntava Jaume Claramunt en la seva intervenció, aquesta és una de les oportunitats que es perd en no apostar per la transformació digital: noves oportunitats de negoci.

imatge 2

Després de gairebé 10 anys, com us va el negoci en aquesta era de la transformació digital?

Sempre ho explico de la següent manera, Induct és un SaaS (software as a service) de gestió de la innovació extrem a extrem (és a dir, el que venem és llicències d’ús) de gestió de la innovació, que té principalment dos àmbits:

  • Xarxa social: perfil d’usuari, competència, habilitats, idees, reptes, projectes, likes, vots, seguidors…
  • Eina de gestió del procés d’innovació: gestió de les fases, tasques, avaluacions de la innovació, indicadors, visualització i seguiment de l’impacte en negoci, etc.

imatge 3

El fet de combinar-les és el que ens permet diferenciar-nos de les xarxes socials corporatives tradicionals, dels portals d’idees, i de les eines de gestió de projectes. A més de que oferim una altíssima capacitat de personalització, tant a nivell gràfic com a nivell funcional.

I amb aquest producte sota el braç farem 10 anys d’aquí a uns mesos (així que no ens podem considerar ja una startup).

I és evident que, en aquests 10 anys, la tecnologia que hi ha fora, així com les tendències digitals, han evolucionat molt ràpid, la qual cosa ens exigeix molt internament per seguir evolucionant: la transformació digital ens obliga a no parar de millorar a nivell tecnològic . I ràpid. El que no és fàcil, especialment per a una empresa noruega amb base a Oslo i amb un elevat cost de desenvolupament. Per això estem ara portant l’equip de desenvolupament a Barcelona: talent a preu competitiu, per fer front a aquests grans reptes.

Així que puc dir que la transformació digital és al mateix temps origen i causa del canvi constant a Induct Software. Necessitem la transformació digital per viure, i podem morir per la transformació digital si no som prou ràpids.

imatge 4

Quins són els reptes d’una empresa digital com la vostra, amb un producte clarament digital?

imatge 5

Malgrat el que acabo de dir en la resposta a la pregunta anterior, l’eina per se no és el que ens fa realment diferents, ni representa tampoc el nostre principal repte.

A causa dels ja més de 300 projectes a nivell internacional, des de fa uns anys ja no venem PLATAFORMA, oferim COMUNITATS D’INNOVACIÓ. I en ella posem la plataforma que millor s’adaptarà a les teves necessitats d’innovació.

imatge 6

És molt diferent oferir-te una eina per gestionar la teva innovació, que oferir la creació de la comunitat que necessites per innovar. La primera és una eina. El segon és l’acompanyament en el canvi. I la innovació requereix d’un gran canvi cultural. Com implicar treballadors, científics, startups, ciutadans…? N’hi ha prou amb una plataforma i Twitter?

Ajudem als nostres clients a realitzar aquesta gestió del canvi. De pura tecnologia a pur servei integral (que inclou també tecnologia).

Això és degut al fet que els principals reptes d’innovació, de la mateixa manera que de la transformació digital de les empreses, no resideixen en les pròpies eines digitals (les seves funcionalitats o disseny), sinó en la gestió del canvi, en les barreres culturals:

  • Lideratge: com implicar a la gent?
  • Processos: què passa quan comparteixo alguna cosa?
  • Recompensa: per què he de participar-hi? En aquest sentit, em quedo amb la reflexió de Mercè Mulet d’Atta (especialitzats en tecnologia de gamificació), que ens parlava de la necessitat de crear motivació intrínseca, no mitjançant pastanagues provisionals que acabin creant frustració.
  • Cultura col·laborativa: estic capacitat per participar?

Pot sembla contradictori que digui això un soci d’una empresa originalment tecnològica, però estem tendint a oferir serveis al voltant de la tecnologia, mentre la tecnologia no arriba (del tot, encara):

  • Implicar.
  • Motivar.
  • Crear recurrència.
  • Incentivar
  • Sorprendre
  • Emocionar
  • Fer avançar les idees i convertir-les en projectes.

Tenim desenes de competidors a nivell internacional que estan servint plataformes de gestió de la innovació (principalment portals d’idees, no gestió integral), però en l’àmbit de les comunitats d’innovació, no tenim competidor. I més si ens especialitzem per verticals, com la salut, la gestió pública, o l’àmbit educatiu, per posar algun exemple, com hem fet nosaltres. En aquesta estratègia, el servei és un dels nostres principals reptes.

Com apliqueu la transformació digital internament?

Vivim en la mateixa realitat que els nostres clients, no tan adaptats a les tecnologies.

D’una banda, ha estat relativament fàcil per a nosaltres utilitzar eines digitals per a processos més relacionat cap a l’exterior:

  • Identificació de talent a través de Linkedin.
  • Relació amb clients a través de xarxes socials, blocs, etc.
  • Comunicació i posicionament de marca a través d’aquestes mateixes xarxes…

En canvi, cap a dins, sempre ha estat complex, i més sent una empresa amb oficines a tot el món i amb perfils tan variats

  • CRM
  • Eina de gestió de projectes
  • Gestió d’hores
  • Comptabilitat
  • Motivació, talent, etc. Mitjançant la gamificació: hem creat un joc fora de l’àmbit digital! Però en base a objectius que sí tenen a veure amb les eines digitals (com les lectures del bloc).

I, a més, ens trobem amb que els proveïdors no ofereixen el que nosaltres oferim als nostres clients: servei per posar en marxa el canvi.

De fet, algunes de les iniciatives internes que millor funcionen són les que requereixen de presència física, com la Induct Academy, les formacions internes informals dels divendres:

Induct Academy: Team building a través de la gamificación from Sociedad de la Innovación on Vimeo.

Dinàmica de team building a través de jocs liderada per @LluisMuns en una de les nostres recents Induct Academies.

Així que la reflexió final que faig a nivell general, tant de negoci com de gestió d’empresa, és:

Sí, millorem la tecnologia tant del producte com de gestió interna, però estiguem sempre aquí per ajudar a aquelles persones que les han d’utilitzar per aplicar el canvi que busquen.

Aquí rau l’èxit en l’era de la transformació digital.

Fonts d’interès:

Expansión empresas

Expansión economía

Roca Salvatella

Siemens

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies