Imágenes de Tàndem

Tàndem, la comunitat d’innovació oberta d’Andorra

El passat 30 de maig es va celebrar la final del projecte Tàndem al Centre de Formació Professional d’Aixovall, Andorra, concloent així la primera edició d’aquest programa d’innovació impulsat pel Ministeri d’Educació del Govern d’Andorra i patrocinat per ACTUA, l’Agència de Promoció Econòmica.

Tàndem s’emmarca en el Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu d’Andorra (PERMSEA) que pretén transformar el procés d’ensenyament, aprenentatge i avaluació, per donar més protagonisme al desenvolupament de competències i habilitats en situacions reals diverses. I en el cas de la formació professional, això passa per establir vincles més estrets entre el centre i les empreses.

Tàndem és una comunitat d’innovació oberta, on professionals, docents i estudiants interactuen per donar resposta a reptes reals i significatius presents a les empreses i la societat andorrana en general. Concretament, en aquesta primera edició s’ha centrat en els 3 següents àmbits:

  • Reptes amb l’empresa: desenvolupar la metodologia perquè els alumnes de Formació Professional puguin treballar amb eines d’innovació en reptes reals d’empreses andorranes.
  • Reptes d’innovació educativa al centre: innovar en la forma en què el centre forma professionals i genera valor amb les empreses i la societat.
  • Repte Innospace: com crear espais innovadors al centre de Formació Professional que fomentin la creativitat, l’intercanvi d’idees, la co-creació entre estudiants, empreses i ciutadans d’Andorra.

Amb una fase inicial de formació del professorat en la metodologia d’innovació, els tutors passen a formar part activa en el projecte, allunyant-se del rol més tradicional i assumint un paper de guies i acompanyants de tot el procés.

En aquesta primera edició, Perfumeria Júlia va ser l’empresa que va llançar el repte als alumnes, després d’un procés de concreció i definició amb la metodologia d’Induct, que es concretava així:

Com podem millorar la informació de comportament dels nostres clients amb l’objectiu de poder oferir-los productes i serveis més ajustats a les seves necessitats?

Això va permetre que en crear els equips d’alumnes i presentar-los el repte final, ja tinguessin la informació mínima per començar a explorar la FASE 1, i entendre les especificitats del repte. En aquesta fase també s’inclou la visita a l’empresa, on els alumnes interactuen directament amb l’empresa i poden preguntar i conèixer tots els detalls relacionats amb el repte.

Després d’unes dinàmiques d’empatia amb l’usuari, comença la FASE 2, on s’obre el procés d’ideació amb tècniques de creativitat, amb l’objectiu de generar el màxim nombre d’idees possible i acabar triant aquella en la qual cada equip es vol centrar. A més, com tot aquest procés s’acompanya de l’ús de la Plataforma Induct, que ha permès als equips organitzar tota la documentació, també facilita que l’empresa i mentors externs puguin anar interactuant amb els equips i donant feedback de cadascuna de les idees i aportacions.

Procés d'innovació de Tàndem
Procés d’innovació de Tàndem
Imatges de Tàndem
Imatges de Tàndem

Amb l’elecció d’una idea, comença la fase de desenvolupament del prototip, FASE 3, amb l’objectiu de fer tangible i donar forma a la proposta de solució. En aquesta fase, es va convidar a experts en diferents sectors relacionats amb les solucions per poder orientar els equips en les parts més tècniques (tecnologia, transformació d’espais de perfumeria i cosmètica).

Finalment, la FASE 4 consisteix en dos dies intensos d’acceleradora de projectes, on s’acaba de definir el prototip i el mínim producte viable, desenvolupar el model de negoci, dissenyar una estratègia de marca i disseny i, finalment, preparar la presentació. El següent vídeo resumeix tota la intensitat d’aquests dos dies d’acceleració que es van celebrar a la Sala Prat del Roure del Comú d’Escaldes Engordany d’Andorra.

Projecte TANDEM Andorra from Induct Barcelona on Vimeo.

Per resoldre el repte plantejat, els 3 equips participants es van centrar en 3 enfocaments diferents. Un equip va desenvolupar un taulell interactiu amb assessora virtual, que a través d’un formulari visual interactiu permet buscar productes de perfumeria del teu interès i obtenir recomanacions personalitzades. Un altre equip va proposar un espai d’atenció personalitzada on rebre tractaments i assessorament individualitzat i el tercer equip, guanyador d’aquesta 1ª edició de Tàndem, va desenvolupar una aplicació mòbil amb sistema de geolocalització dins de les botigues, que alhora que ofereix continguts personalitzats als usuaris, permet obtenir informació del comportament de les visites a la botiga.

Mirant al futur, els plantejaments de la 2a edició 2017-2018 contemplen una integració encara més gran en les dinàmiques del Centre de Formació Professional al llarg de tot un curs, amb més alumnes participants i més empreses llançant reptes. Com destacava Joaquim Torredà, director del Departament de Formació Professional i Serveis Escolars del Ministeri d’Educació d’Andorra, una de les característiques destacades del programa és el fet de crear equips transversals compostos per estudiants de diferents disciplines, el que obre la ment dels estudiants i els enriqueix mútuament. Anna Magallón, directora del centre, emfasitzava el fet que la relació tan estreta amb l’empresa i treballar en un repte real, incrementa la autoconfiança dels alumnes.

Alumnes i empreses, us esperem a la propera edició de Tàndem per seguir construint la Societat de la Innovació!

Francesc Balagué

Francesc Balagué es maestro de educación primaria, psicopedagogo, doctor en multimedia educativa y emprendedor de varios proyectos. Siempre con la inquietud de innovar, revolucionar la educación y seguir aprendiendo, ha escrito varios libros y mantiene activos diferentes blogs.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies