Startups i empreses fundades per dones. 7 exemples que ens inspiren

Quan els meus pares van començar el seu projecte empresarial als anys 80, la paraula emprenedor gairebé no “existia”. Els tipus d’interès que aplicaven els bancs als crèdits superaven el 15%, l’entorn agrícola poc familiaritzat amb la iniciativa privada, i la pressió social per crear una família tampoc facilitaven les coses. Llavors, ni existien les acceleradores, ni el crowdfunding, ni les rondes d’inversió.

Encara que ens trobem en un altre context, les dones segueixen tenint obstacles i reptes tan importants com llavors per emprendre els seus projectes. En el món de les noves tecnologies, tot i l’aparent modernitat que l’envolta des de la perspectiva d’igualtat, un percentatge molt baix de dones està al capdavant de startups o en els seus equips fundadors. A Espanya, alguns estudis apunten que aquesta xifra amb prou feines arriba al 20%, segons assenyalen a El Plural.

També segons dades del ‘Mapa de l’emprenedoria South Summit’15’, presentat per Spain Startup, el percentatge de dones emprenedores a Espanya és del 17%. El percentatge del País Basc és la major de l’estat espanyol amb un 26%. La segueixen la Comunitat de Madrid amb un 20% i Galícia amb un 18%.

Tot i així, cada vegada és més gran el nombre de dones que volen crear el seu propi negoci. Segons alguns estudis, el 80% de la població ocupada, tant masculina com femenina, li agradaria crear un projecte emprenedor. El suport que rep de la seva parella la persona que emprèn algun projecte és fonamental perquè l’empresa pugui seguir endavant. En altres països, com als EUA, comenten algunes emprenedores que està més desenvolupat el suport de la parella en tasques quotidianes com ajuda en la comptabilitat, la recerca de clients, la gestió amb proveïdors, etc.

Som conscients que anem tard per sumar-nos a les reivindicacions del Dia de la Dona Treballadora, però pensem que sempre va bé repassar i valoritzar a les emprenedores i els seus projectes. En aquest article pretenc donar visibilitat a 7 emprenedores que amb els seus projectes i reflexions, en diferents sectors i àmbits socials, ens inspiren i ens motiven a aconseguir molt més del que pensem.

Moda

Ruth Abuin Landabaso i Carmela Blanc García són les fundadores de Cookie & Chic. Comenten que: ‘Vam començar el nostre camí a mitjans de 2014 amb una activitat artesana que va evolucionar i derivar en el que realment fem ara’. A Cookie & Chic venen una experiència creativa infantil. Es tracta d’un vestit divertit, amb peces de “posar i treure”, inspirat en les passarel·les internacionals.

“A part dels vestits, la imatge de marca és la que ens està permetent idear nous productes, molt comercials, per poder arribar a un mercat més ampli, no centrant-nos només en l’infantil. A més, a la nostra web, tenim un magazine que parla de tendències, alta costura, viatges; en una paraula, moda. Els articles són escrits per les nostres Cookie & Chic. Cadascuna d’elles desenvolupa un paper dins de la revista: són periodistes, bloggers, dissenyadores, fotògrafes… tenen vida pròpia en el món online.”

En els seus inicis hi ha un punt de valentia i atreviment però també hi ha sentit comú. “Els començaments són sempre esperançadors. Sense il·lusió és impossible començar cap projecte de vida. Una característica que mantenim avui dia perquè, com sempre diem, encara estem començant. L’adaptació contínua al mercat no permet relaxar-se. Encara que ambdues procedim del món de l’empresa i ens vam conèixer impartint formació en una escola de negocis, va ser al voltant d’un cafè quan vam començar a parlar del que realment ens apassionava fer. A partir d’aquest moment, els interessos de les dues van començar a prendre un camí comú. La Carmela té un talent especial per crear figures amb les mans i a mi m’agrada l’art que representa l’Alta Costura.”

Tot emprenedor al principi necessita comptar amb suports externs, no només econòmics, que la majoria de les vegades solen procedir de fons propis i de familiars. En el cas de Cookie & Chic, “Nosaltres vam desenvolupar el pla de negoci en totes les seves fases. Pel que fa al pla financer, vam començar amb recursos propis, tant nostres com de familiars i fins i tot amics que ens van regalar coneixement. Bé, és cert que ens vam presentar a diversos concursos nacionals en els quals vam arribar a ser finalistes, com Elle Talen Project i Aprèn a finançar-te de les Cambres de Comerç, el que no ens va aportar finalment cap recurs econòmic, però sí força per assolir el nostre objectiu.”

Mostra de vestits de la firma Cookie and Chic
Mostra de vestits de la firma Cookie and Chic

Llar

Empar Fayos és la fundadora i CEO de Viscoform. Viscoform és una firma de matalassos viscoelàstics ergonòmics creada amb el lema “dissenyem el teu descans”. En l’actualitat, per Empar Fayos el seu projecte principal és Viscoform però no és l’únic en què està involucrada en aquests moments.

Com comenta l’Empar: “Ser emprenedor és molt dur, molt més en un entorn rural on visc i treballo. Això em va portar a fundar l’AER (Associació d’Emprenedors Rurals), per connectar emprenedors, impulsar col·laboracions i sinergies entre nosaltres, la solitud de l’emprenedor en aquests entorns mata més del 75% dels projectes”. L’AER neix amb la vocació de promoure i difondre la cultura emprenedora en zones rurals, impulsar i promoure l’emprenedoria com a motor econòmic i social de pobles o zones eminentment rurals, fomentant un creixement eco-sostenible, afavorint el contacte entre emprenedors mitjançant el networking, l’intercanvi d’idees i la col·laboració mútua per al desenvolupament dels respectius projectes.

“Treballem en coworkings, normalment en espais cedits per ajuntaments, des d’allà vam intentar ser el suport d’idees innovadores, creatives i imaginatives, capaces de generar més expectatives de futur en els entorns rurals més desfavorits, d’aquesta manera generarem sinergies que garanteixin la nostra sostenibilitat i redueixin la despoblació que venim patint any rere any”.

Per Empar no existeixen grans diferències entre emprendre per part d’una dona o d’un home. “El meu consell com a dona i emprenedora seria el mateix que si fos home i emprenedor, no hi ha diferències, les limitacions, les barreres i les normes cal saltar-se a la torera, per emprendre tot això sobra: Innovar és pensar diferent, per emprendre com a dona has de ser fidel a tu mateixa, no et posis límits, camina amb pas ferm i sense presses, posa’t fites curtes però tingues present quin és el teu objectiu, la teva meta i no paris fins aconseguir-ho, no et rendeixis. Un pas més pot ser la diferència entre el fracàs i l’èxit, també recorda que un bon equip ajuda molt, la solitud per a l’emprenedor no és bona companyia”.

Cosmètica

La necessitat de cuidar-se de manera natural i saludable, va ser una de les causes que fa tres anys van impulsar a Laura Muga a crear una línia de bellesa ecològica a partir del raïm. Criada entre les vinyes de la Rioja, la Laura sempre ha estat en contacte amb la terra, les vinyes, i l’olor del vi. Així ens ho transmès: “Des de molt nena he tingut la cultura del vi molt arrelada en la meva vida. Els meus pares han estat viticultors i es pot dir que ha format part de la meva infància. He crescut envoltada de vinyes, he compartit els treballs de la terra, tasques típiques d’aquesta zona vitivinícola: verema, poda, trasbalsos… i sempre he tingut interès especial per tot allò relacionat amb el vi. Uvas Frescas ha estat un projecte molt meditat, però en el que he cregut des del principi. El camí que he recorregut m’ha exigit molt esforç però alhora ha estat il·lusionant”.

El secret de la col·lecció Uvas Frescas està en l’oli de llavor de raïm i els polifenols (Resveratrol) que té unes propietats molt favorables per a la cura de la pell. Presenta una elevada concentració d’àcids grassos i de vitamina E i C. Cap dels productes ha estat testats amb animals, ni utilitzen derivats del petroli, ni perfums de síntesi, silicones o substàncies químiques nocives per a les persones o l’entorn. La Laura és una persona vital, treballadora i molt positiva. Ella mateixa ens ho resumeix així: “Busco envoltar-me de notícies bones, d’informació i persones positives, de productes naturals i bonics… aquesta és la meva essència i espero que la de la meva col·lecció”.

Imatge de la web de Uvas Frescas
Imatge de la web de Uvas Frescas

Agricultura

María Ángeles Chavarrí va fundar Ebronature amb el seu marit el 2003. Fan dos productes, el tomàquet i l’espàrrec. Ebronature és una empresa familiar de Navarra situada a la vega del Rio Ebre. El cultiu hidropònic que Ebronature utilitza i que porta perfeccionant durant anys, fa créixer la concentració de vitamina A en el fruit i facilita el control de les plantes, en definitiva augmenta la qualitat del tomàquet.

Abans de llançar-se a emprendre, María Ángeles va estar treballant en una assessoria durant 17 anys. Com ens comenta: “Jo vaig estudiar Assistent de Direcció a la Universitat de Navarra. Vam llançar Ebronature el 2003 al costat del meu marit, que havia vist a Holanda la tecnologia hidropònica abans de muntar un hivernacle. Vam començar de zero i vam fer una inversió bastant gran fa uns 8 anys. Per emprendre és complex si no tens suport i estàs sol”.

A l’empresa els fundadors tenen ben definits els rols i funcions de cadascú. La María Ángeles assegura: “Jo domino el tema comercial, el tema de vendes, el màrqueting i la gestió. És un complement de suport al meu marit. L’agricultura hidropònica té molta tecnologia. La innovació es realitza a poc a poc. Quan veus que el mercat et demana un tipus de producte et llances en aquest mercat. Una de les innovacions d’Ebronature està treta de la naturalesa. Les flors del nostre cultiu són pol·linitzades de manera natural mitjançant l’ús de borinots. D’aquesta manera, es fomenta el respecte mediambiental minimitzant l’ús de fitosanitaris “. Així mateix, utilitzen productes a base d’extractes ecològics i amb fauna auxiliar (macrolofus) per combatre les plagues a les seves instal·lacions.

Per la María Ángeles el més difícil ha estat crear una xarxa comercial. “Nosaltres controlem tot el procés, des del cultiu a la venda. Fem tot el cicle complet. Fer una xarxa comercial al principi des de zero va costar molt. Moltes vegades emprens per necessitat, tens 3 fills, treballes fora i estàs fitxant tots els dies. Al final dius jo trio l’autoocupació i em busco la vida. Es treballa més quan emprens però d’una altra manera”.

Restauració

Rosa Maria Esteva, cofundadora de Grup Tragaluz juntament amb el seu fill Tomás Tarruella, va començar el seu camí professional el 1986, amb el seu propi negoci de restauració a Barcelona. En aquell moment, es trobava recentment separada del seu marit i sense currículum pròpiament dit -fins llavors s’havia dedicat plenament a la família, als seus pares, al seu marit i als seus fills-, va obrir el restaurant Mordisco al costat del seu fill. Aquest restaurant senzill, agradable i acollidor va ser, però, únic en la seva espècie a Barcelona: un punt de trobada on conèixer gent en un ambient molt cuidat i amb un menú exquisit. Sense més ambició de lluitar per un nou projecte de vida tirant endavant el seu restaurant, així és com Rosa Maria Esteva va començar a convertir-se en una empresària d’èxit.

Guiada per la seva intuïció i la seva creativitat, i basant les seves decisions en la coherència, Rosa Maria va seguir la seva aventura i van venir altres projectes com el Tragaluz, un restaurant d’alta qualitat però d’ambient més informal que els que ja existien a principis dels 90 a la ciutat. L’èxit del Mordisco es va repetir i va esdevenir un lloc de referència per al moviment cultural barceloní. Des de llavors, el Grup no ha deixat de créixer.

Des dels seus inicis, la dedicació al seu treball ha estat part fonamental de la seva vida i ha anat profundament lligada als seus reptes i experiències dels darrers 25 anys, període en el qual ha aconseguit formar un grup de restauració que, amb 18 restaurants i un hotel, dóna feina a més de 800 persones. El fort caràcter de la Rosa Maria ha marcat l’evolució del Grup Tragaluz, es tracta d’una dona lluitadora i perfeccionista, fuig de tòpics i es basa en la imaginació i la il·lusió per després traslladar a la realitat les seves idees. Rosa Maria Esteva va rebre el guardó IWEC 2009, que atorguen conjuntament les Cambres de Comerç de Barcelona, ​​Nova York i l’Índia. Amb aquest premi es reconeix a dones empresàries que han contribuït a la consolidació d’un mercat global.

Imatge del restaurant Mordisco, del Grupo Tragaluz
Imatge del restaurant Mordisco, del Grupo Tragaluz

Immobiliària

Joana Aranda és la fundadora de Casas a punto. és el primer manual de home staging (decorar per vendre) a Espanya. La Joana es va fixar en que el 2011 el sector immobiliari havia canviat, que hi havia molts habitatges sense vendre. “Tornava al món immobiliari el 2011, després d’una aturada maternal de quatre anys. El vaig deixar el 2007 i tan sols quatre anys després tot havia canviat. El 2007 les immobiliàries s’anunciaven als diaris, i el 2011 hi havia els portals immobiliaris, eren els clients els que triaven què veure i ja no érem els immobiliaris els únics posseïdors de la informació. Amb l’esclat de la bombolla immobiliària, hi havia molts habitatges en venda i va sorgir la necessitat d’oferir alguna cosa més. Vaig començar a indagar sobre què es podia fer i vaig descobrir el home staging, i en aquell mateix moment vaig pensar ‘jo vull ser això! Vaig començar a formar-me, tota la informació vènia dels EUA, així que l’adaptava al mercat d’aquí i treballant molt, amb constància i experimentat formules vaig anar provant i cada vegada estava més convençuda que funcionava.”

Per la Joana el més difícil ha estat i és educar els clients: “encara que cada vegada menys, el més difícil és educar els clients a que han de gastar, per guanyar… i acostumats a que es venia tot i de qualsevol manera… pels propietaris és difícil d’encaixar que la valoració de la casa sigui menor que fa uns anys, i que a sobre han de gastar però a poc a poc cada vegada hi ha més persones que s’adonen que és en el seu propi benefici i que no es viu com es ven.”

El consell que ofereix la Joana a altres emprenedores és que no tinguin por de llançar-se. “Solc estar amb molts emprenedors, i el meu consell és que no tinguin por de llançar-se, que enderroquin creences limitants i si tens una idea, desenvolupa-la i com més aviat millor posa-la en el mercat perquè el públic et doni el seu feedback de si vas pel bon camí o no…”

Nàutica

Iratxe Elso, fundadora de Navegavela, ens convida a viure una experiència única en alta mar. La seva companyia ofereix l’opció de llogar un veler per gaudir d’un capvespre, un sopar diferent o tota una setmana a bord. Navegavela va néixer de la passió i l’entusiasme que sent l’Iratxe pel mar i la navegació a vela. “La veritat és que vaig aconseguir fer de la meva passió la meva professió i si et dic la veritat, no sé on està aquesta línia que separa el que t’agrada fer del començar a cobrar pel que t’agrada fer. Poquet a poquet vam anar creixent i transmetent els valors que aquest esport comporta allunyant d’aquesta idea elitista que es té d’ell mostrant que el mar hi és per tots i que està a l’abast de tots, que navegar no és car, que simplement costa diners”.

“Vaig conèixer al meu marit a bord d’un vaixell en una regata a Getxo i tres anys més tard vam comprar el nostre primer vaixell. Ara són tres els vaixells i un quart en camí, aquest cop de motor, encara que si et dic la veritat, miro malament a la gent de motor perquè fa onades i molt soroll. M’agrada el que faig i dono gràcies per això tots els dies, pel que sóc i pel que tinc. A més de navegar, dedico part del meu temps lliure a UNICEF perquè m’agrada pensar que entre tots podem fer possible l’impossible.” Podràs trobar més informació sobre la Iratxe en aquesta entrevista de Navegando.

Imagen de la web Navegavela
Imagen de la web Navegavela

I tu? Si ets dona i tens un projecte innovador entre mans pots deixar-nos un comentari explicant-lo!

 

Fernando Lázaro

AMP por ESADE. Licenciado como Experto en Marketing y Gestión Comercial por la UPNA. Con experiencia como Consejero y Business Development en el sector de la maquinaria de elevación. Ha participado en la creación y dirección de un e-commerce en el sector de internet. Pasó posteriormente al área de consultoría de innovación y desarrollo de negocio. Ayuda a las empresas a hacer crecer sus negocios. Deportista y creativo.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies