Què és la innovació oberta?

Segons un estudi de la consultora PriceWaterhouseCoopers, realitzat durant el 2013 i que segueix perfectament vigent. Les empreses nord-americanes estan incrementant els seus esforços d’innovació, i no nomes això, sinó que cada cop pensen més en intensificar el seu nivell de col·laboració amb agents externs per dur a terme els seus esforços d’innovació:

Les empreses prefereixen que les relacions col•laboratives siguin amb socis estratègics
Les empreses prefereixen que les relacions col•laboratives siguin amb socis estratègics

Que es l’innovació oberta?

El concepte d’innovació oberta és avui molt comú. El Dr. Henry Chesbrough, pare del concepte, Degà de la Haas Business School de Berkeley i President del Consell Assessor d’Induct Software, explica que quan va publicar el llibre Open Innovation: The new imperative for creating and profiting from technology el 2003, va fer una cerca a Google amb aquest terme, obtenint como a resultat unes 200 fonts, principalment de notícies de l’estil: “l’empresa X obre un centre d’innovació a la localitat Y“. Va tornar a fer el mateix experiment l’any 2013, obtenint al voltant de 10 milions de resultats. Segons la seva pròpia definició:

Definició d’innovació oberta

La innovació oberta és l’ús intensiu de coneixement tant intern com extern, amb l’objectiu d’accelerar la innovació interna i expandir els mercats per l’ús extern de la innovació.

Procés d'innovació oberta
Procés d’innovació oberta

Però per entendre el que és la innovació oberta, et demanem que et facis la següent pregunta i que responguis de la manera més honesta possible:

On hi ha més talent: dins o fora de la teva organització?

Aquesta és la idea clau de la innovació oberta: sempre trobarem molt més fora que dins dels límits del nostre departament d’Estratègia, d’Investigació i Desenvolupament, o del de Màrqueting. La innovació oberta consisteix en posar tots els mecanismes possibles en marxa per accedir a aquest valor extern.

Posem com exemple la plataforma Connect+Develop de Procter & Gamble, segurament el millor cas de com es fa la innovació oberta, de principi a fi:

Cap a l’any 2000, A.G. Lafley, el nou CEO d’un dels majors grups mundials de productes de consum i amb una de les majors capacitats d’inversió en investigació i desenvolupament, es va adonar de que tot i els seus esforços, el model d’innovació que seguia no era suficientment eficaç com per mantenir el creixement de facturació que necessitava l’empresa per sobreviure.

Aquell mateix any, la nova direcció va decidir imposar la següent premissa: la meitat dels nous productes i serveis de la companyia havien de contenir una important aportació de l’exterior de la companyia.

L’empresa es va adonar de que, per cada un dels 200 investigadors de P&G, hi havia a l’exterior (en el mercat laboral, però també contant les persones a l’atur) uns 7.500 investigadors i científics capaços d’aportar solucions innovadores pels seus productes. És a dir, una població d’aproximadament 1,5 milions de persones!

Onze anys més tard, P&G comptava entre els seus professionals únicament amb 90 científics, i la companyia estimava que tenia accés a uns 2 milions més a fora de la companyia, i la meitat dels seus nous productes s’han desenvolupat amb agents i socis externs a l’organització.

I tot això ho fa amb un equip d’unes 50 persones que bàsicament busquen oportunitats a l’exterior. El portal de P&G no tracta només de capturar idees, sinó que per exemple, podem trobar productes patentats per altres que busquen ajuda de P&G per comercialitzar-los. A dia d’avui, es tracta d’una iniciativa que ha generat ja més de 1.000 acords actius entre P&G i agents externs pel desenvolupament de projectes innovadors.

Un bon exemple són les Pringle Prints, les patates amb imatges gravades. La idea va sorgir internament des de P&G, i fou desenvolupada gràcies a un forner de Bolonya, Itàlia, que va  resultar ser també un professor d’universitat que havia inventat una tecnologia per gravar imatges als seus pastissos. P&G va veure l’oportunitat i com a resultat, va desenvolupar el producte:

Pringles impreses, un nou producte gràcies a la innovació oberta
Pringles impreses, un nou producte gràcies a la innovació oberta

En definitiva, podríem dir per tant que la innovació oberta és l’enfoc mitjançant el qual una organització comercialitza tant les seves pròpies idees com les generades a d’altres organitzacions, i busca la manera de dur-les a terme al mercat, ja sigui utilitzant els canals que li són propis, ja sigui a través dels canals que es troben fora del seu negoci actual (per exemple, mitjançant la creació de noves empreses o del llicenciament de la propietat intel·lectual generada).

El concepte de “Comunitat oberta” dintre de l’innovació oberta

La innovació oberta és Innovació a través del diàleg. La idea principal és que no és possible innovar sense la col·laboració de la direcció de l’empresa amb tots els seus stakeholders interns i externs: empleats, clients, proveïdors, competidors… Els límits de l’organització es tornen permeables, permetent la relació i la integració dels recursos de la companyia amb d’altres provinents de l’exterior.

Connectar amb els stakeholders mitjançant la innovació oberta
Connectar amb els stakeholders mitjançant la innovació oberta

Els casos de comunitats d’innovació oberta son ja més diversos i en alguns llocs, comuns. Una de les indústries que més estan aportant per aquests models de col·laboració. A més de venir des d’una perspectiva tradicional d’innovació a través de la investigació i desenvolupament en tancat, és la farmacèutica. A Induct, tenim diferents casos interessants de comunitats d’innovació oberta en aquesta indústria:

L’innovació oberta, un nou model de gestió empresarial?

La innovación abierta no es sólo otra manera de realizar investigación y desarrollo (I + D), ni tan solo otra manera de realizar innovación. La innovación abierta obliga a otra manera de realizar negocios, nos conduce a la empresa abierta, y representa por tanto un nuevo modelo de gestión mucho más colaborativo.

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies