Tarracolab, comunidad de innovación abierta de la Provincia de Tarragona

Nuestro proyecto “Tarracolab”, en el Diari de Tarragona, en Catalán:

“Joves talents del Camp de Tarragona s’hauran d’esprémer el cervell per resoldre els reptes proposats per empreses del territori. L’objectiu és treure suc del potencial dels estudiants de cicle superior a fi de potenciar projectes innovadors i fomentar l’esperit emprenedor, en un territori on es registra un dels índex de desocupació més elevats de Catalunya, i amb un creixent atur juvenil. Centres formatius, empreses i institucions del territori són les tres potes del projecte ‘TarracoLab’, subvencionat pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) i el Fons Social Europeu. En el projecte hi participaran set instituts de branques professionals molt diferents, amb un potencial de més de 5.000 estudiants. La mecànica del projecte, que arrencarà a finals d’aquest mes, consistirà en recollir propostes d’empreses representatives del territori -com ara el Port de Tarragona o a l’Idiada del Vendrell-, que es llançaran com a reptes als estudiants, a fi que dissenyin solucions enginyoses. Tres instituts de Tarragona, el Vidal i Barraquer, Comte de Rius i Cal·lípolis, l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Cambrils, l’IES Jaume Huguet de Valls i l’IES Andreu Nin del Vendrell s’han involucrat en el projecte.

presentación TarracolabBatejada com a ‘TarracoLab’, la iniciativa s’ha presentat aquest dijous al matí a la Confederació Empresarial de la Província de Tarragona (CEPTA). “Estem molt preocupants per la difícil situació actual, que sobretot afecta els joves”, ha declarat el president de la patronal, J. Antoni Belmonte. Amb l’objectiu que actuï de revulsiu, ‘TarracoLab’ pretén treure suc del talent dels estudiants perquè n’acabin sortint projectes originals, però sobretot, que es puguin materialitzar per part de les empreses.

Si abans de l’estiu les empreses s’encarregaran de perfilar les seves peticions, entre octubre i novembre serà el torn dels alumnes, que s’hauran d’arremangar i treballar colze a colze. D’entre totes les idees que es recullin se seleccionaran les millors. Aquest reduït grup de prototips que passaran a la fase final -no més d’una desena- s’haurà de desenvolupar com a projectes. Finalment, d’entre els projectes finals, se n’escollirà només un. Els empresaris confien que en sortiran coses “trencadores”.

A tall d’exemple, arran una experiència similar, Embrace va aconseguir inventar una incubadora per a infants prematurs, sense necessitat d’electricitat i adaptant-la a les necessitats dels països pobres. “Tenim joves qualificats com mai en un territori amb uns actius extraordinaris, en relació a la indústria, el turisme i la cultura; cal aprofitar-ho i capgirar l’actual situació”, ha destacat Joan Ras, coordinador del projecte. “Es tracta d’aprofitar la mà d’obra de les escoles professionals”, ha afegit.

Una base de dades de talents

Segons Ras, “volem fer participar molta gent generant idees perquè així segur que n’acabarà sorgint alguna de bona, i volem connectar el talent innovador del territori i generar valor afegit”. En aquest sentit, en el marc d’aquesta aliança entre empreses, instituts i institucions del territori, també es crearà una base de dades de persones amb talent, consultable a Internet, on hi constaran, els joves i professionals que han desenvolupat projectes innovadors, que estaran classificats per àrees.”

(Nota: con este post, se cumple 1/3 de mi hito #73: crear un mínimo de 3 comunidades de innovación abierta con Induct que tengan repercusión en prensa)

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies