Les KIPP schools: les hem visitat, ens han enamorat

L’any 1994 va néixer el projecte KIPP (Knowledge Is Power Program) amb la missió de crear una experiència educativa que oferís més oportunitats a les persones amb una situació social i econòmica difícil als EUA. Des de llavors, Mike Feinberg i Dave Levin lideren aquest projecte d’escoles públiques que ha revolucionat l’educació estatunidenca.

Actualment hi ha 183 escoles KIPP a 20 estats americans amb un total de 70.000 estudiants. El 86% de les famílies es troben en risc d’exclusió social, i un 96% són afroamericans o llatins. En aquests anys d’experiència han aconseguit que el 93% dels estudiants finalitzin l’educació obligatòria, i que actualment el 82% arribi a la universitat. Aquest miracle parteix d’uns principis que esdevenen els fonaments i valors del projecte, i que inspiren a totes les seves comunitats.

Aquest estiu vam tenir la sort de visitar una de les seves escoles a Harlem, Nova York, i volíem compartir amb vosaltres la nostra experiència.

La innovació no descansa per vacances. Jo en el Kipp de Harlem.
La innovació no descansa per vacances. Jo en el Kipp de Harlem.

Alguns dels pilars del projecte KIPP:

  • Directors: han de ser autèntics líders. Persones que inspirin una visió compartida, que sàpiguen motivar als altres per ser cada dia millors. Han de ser un imant pel talent. És a dir, l’han de cercar, atreure i retenir. Un bon director sempre voldrà tenir els millors professors. I els millors professors sempre volen treballar amb grans direccions.
  • Professors: és la peça clau. No pot haver-hi educació significativa si no hi ha un gran educador motivat i amb vocació. Alguns elements a tenir en compte:
    • Si el professor no és feliç fent la seva feina, no farà que els estudiants siguin feliços a l’aula. I això no ho podem permetre.
    • Si el professor no creu que el 100% dels seus estudiants aprendran i milloraran, aquests estudiants no arribaran tan lluny com podrien. S’han de tenir, sempre, altes expectatives. Si el professor no creu en els estudiants, els estudiants no creuran en ells mateixos. I això tampoc ho podem permetre.
    • Si el professor no té habilitats humanes, intel·ligència emocional, i focalitza tots els seus esforços en el contingut acadèmic, no és un bon professor. El clima emocional de l’aula, així com l’experiència humana d’aprenentatge i els valors que això suposa, és tan important o més que els continguts acadèmics i el currículum.
    • Si el professor no és emprenedor, curiós, proactiu, positiu, explorador i enèrgic, com podem demanar que ho siguin els alumnes? Els professors són models, i els estudiants aprenen en gran mesura per imitació. Per tant, els professors hauran de ser com volen que siguin els seus estudiants.
  • Estudiants: són part d’un projecte molt gran, i ho saben. Tots els estudiants de les escoles KIPP saben de memòria els valors globals del projecte (work hard, be nice) i també els del seu centre (a Harlem: entendre, no rendir-se mai, imaginar, assumir riscos i explorar). Els nois i noies KIPP saben que tenen per davant un repte, que serà difícil. En cap cas se’ls tracta amb misericòrdia o compassió, al contrari, se’ls motiva per arribar a la universitat, i se’ls i diu que hauran de posar-hi molt d’esforç, i que hauran de treballar molt. La dedicació i implicació de l’estudiant en el seu propi èxit és clau.
Recordant els valors en els passadissos, segur que ningú els oblida.
Recordant els valors en els passadissos, segur que ningú els oblida.
  • Famílies: són part de la comunitat del centre. Participen molt de les activitats quotidianes. Com ells diuen, són tots una gran família. De fet, a la visita vam poder veure una entrega de material escolar a les famílies. Va ser una gran festa on família, professorat, estudiants i voluntaris del barri celebraven l’inici de curs amb música i menjar. La il·lusió que hi havia a l’ambient va ser una injecció d’adrenalina. A la sortida veiem un cartell que diu “Parents, what are you reading with your child tonight?”.

Amb la màxima de “team always beats individual” el projecte KIPP segueix caminant. Tenen una gran perspectiva de creixement, i esperen arribar en els propers anys a la increïble xifra de 100.000 estudiants.

Des de Societat de la Innovació seguim rastrejant els projectes més disruptius del món educatiu per inspirar-vos, i veure que una millor educació, més innovadora i efectiva, és possible.

Contacteu amb nosaltres si voleu saber-ne més!

 

Héctor Gardó

Licenciado en Ciencias Políticas y Master en Gestión Pública en la UAB. Siempre vinculado al mundo educativo. Ha estado en el ámbito público como técnico del Departamento de Enseñanza, en el privado como consultor de negocios y en un centro educativo como docente en Dinamarca. Ahora como consultor de Innovación Abierta desarrolla proyectos de educación y emprendimiento en diversos niveles (secundaria, FP y univertario). Profesor de gestión de las organizaciones en la UAB.

    Escriu el teu comentari

    El teu correu no serà publicat.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies