L’aprenentatge basat en reptes, el cas de Port Innova

Existeix una tendència evident en el món educatiu que ens impulsa a transformar tot allò que s’ensenya en quelcom aplicable i amb alguna vinculació amb la “realitat”. Durant anys l’ensenyament ha patit un excés d’egocentrisme, on s’autojustificava l’escola com a gran entitat posseïdora del coneixement. Aquest error ha derivat en la creació de mons educatius tancats al seu ecosistema, sense aliances ni porositats institucionals que permetin  extreure profit de l’ecosistema on es situen. Aquesta falta de visió i d’humilitat, per assumir que s’aprèn de tot i arreu, ha creat escoles captives de si mateixes. L’impacte de l’alumne quan abandona la institució educativa és molt més alt, ja que, res del que es troba s’assembla a la seva quotidianitat a l’escola. Per evitar la creació d’aquests murs entre les entitats educatives i els altres actors (com ara administracions, empreses, ONG’s, etc) s’han impulsat diverses iniciatives com ara:

  • Visites i intercanvis.
  • Formacions duals a la FP
  • Experiències d’aprenentatge-servei
  • Voluntariats
  • Projectes d’innovació amb empreses
  • Entre d’altres

Des de Induct impulsem aquest pont entre escoles i empreses, i ho fem amb la metodologia Challenge-Based Learning o Aprenentatge basat en reptes. Tot just ara engeguem el projecte Port Innova amb el Port de Barcelona, 8 empreses i 19 centres d’FP de Barcelona. Durant dos dies hem treballat plegats per definir reptes socials i d’empresa. Un repte és una oportunitat o problema a resoldre de forma creativa. No és desenvolupar un producte/servei, sinó imaginar com es podria millorar alguna cosa, i fer-ho.

Aquesta experiència és molt estimulant per als estudiants, ja que, aquells conceptes i mètodes que treballen al centre els poden aplicar per resoldre un problema real, d’empreses reals del seu entorn. Això ens permet treballar amb ells les competències del futur: capacitat crítica, creativitat, treball en equip, resiliència, habilitats TIC, emprenedoria…
Port Innova Obrir-se a l’entorn suposa un risc, és treballar sense saber quin és el resultat final, sense camí marcat. Assumir aquesta incertesa te un gran mèrit per tots, per les empreses que ajuden als estudiants, per als tutors que dinamitzen i per als mateixos estudiants, que es troben, que només depenen d’ells mateixos per assolir els objectius i resoldre els reptes.

Estem emocionats per continuar treballant amb el gran equip d’empreses i centres que hem creat.

#portinnova vol esdevenir una comunitat d’innovació oberta com a punt de trobada entre el Port i la ciutat de Barcelona. Benvinguts!

Port Innova

Héctor Gardó

Licenciado en Ciencias Políticas y Master en Gestión Pública en la UAB. Siempre vinculado al mundo educativo. Ha estado en el ámbito público como técnico del Departamento de Enseñanza, en el privado como consultor de negocios y en un centro educativo como docente en Dinamarca. Ahora como consultor de Innovación Abierta desarrolla proyectos de educación y emprendimiento en diversos niveles (secundaria, FP y univertario). Profesor de gestión de las organizaciones en la UAB.

    Escriu el teu comentari

    El teu correu no serà publicat.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies