La innovació no és un joc; o sí que ho és?

El passat 14 de maig vaig assistir a un acte a ACCIÓ, on el Miguel Ángel Fernández va se el ponent d’una excel·lent presentació d’IMC Toys, empresa de la que és manager del departament de R+D+i.

IMC Toys és una empresa ubicada a Terrassa (Barcelona) que, al llarg dels seus 35 anys de vida fabricant joguines, ha anat adaptant-se constantment a les noves necessitats del mercat, per estar ben preparada i poder fer front a campanyes tan importants com la de Nadal.

Tenint en comte que quasi tres quartes parts de la seva producció és exportada i, considerant el sector en el que opera l’empresa –els nens són d’idees i desitjos ferms-, resulta fàcil entendre que la seva adaptació i ràpida rotació són elements fonamentals per al seu èxit.

És freqüent pensar que la majoria de joguines són creades per grans marques… No obstant, aquesta afirmació no és del tot encertada; de fet, IMC Toys ha dissenyat joguines per a Disney, Mattel, Hasbro i Marvel, entre d’altres. A més, IMC Toys compta amb la seva pròpia marca i col·lecció de joguines.

Com funciona el seu model d’innovació?

En l’àmbit de la innovació, les seves fonts per a obtenir noves i millors idees provenen d’inventors interns, de la pròpia web d’IMC Toys, del feedback provinent de clients, dels seus proveïdors i d’algunes fires a les que assisteixen. A més, l’empresa té una política de recompensa definida per aquells treballadors que a nivell intern, aportin idees.

I és que 10 vegades a l’any, es duu a terme un procés d’innovació intern on un comitè d’innovació, format per un grup de 5 treballadors de diferents departaments, es reuneix per avaluar 10 idees preseleccionades. En aquests processos, s’estudien, consideren i voten les idees per arribar a seleccionar aquella o aquelles idees que finalment es presentaran a la direcció per a que s’aprovi una posterior recerca i desenvolupament.

En aquest sentit, la seva filosofia es centra en treballar en equip i divertir-se alhora!

Després de capturar una bona idea, el que es fa és dibuixar-la, fer esbossos de la mateixa i, després de verificar-la, es procedeix a la investigació de mercat, els resultats de la qual es presenten novament a la direcció.

En aquest punt és quan es decideix si la idea segueix essent simplement això, una idea, o bé, s’emprèn un projecte amb ella. Aquest projecte implica el disseny i desenvolupament necessaris fins arribar a tenir el producte acabat, la qual cosa inclou també l’embalatge.

El que resulta interessant és que IMC Toys i els seus dissenyadors porten molts anys dissenyant i imprimint en format 3D, però amb una màquina que costa 100 vegades més que algunes màquines de l’estil que es produeixen actualment. En aquesta línia, la materialització provisional del producte és fonamental per a la presa de decisions.

D’altra banda, també crida l’atenció el fet que IMC Toys ja tingui, en alguns casos, a les seves mans una determinada tecnologia o objecte al qual se li hagi de buscar una utilitat divertida.

La pregunta que em faig és: per què no es planteja com a repte compartir la innovació oberta en una comunitat global?

Com a Project Manager d’Induct, i tot just arribat al bloc de Societat de la Innovació (avui m’estreno!) no vaig poder callar a la ronda de preguntes, així que vaig preguntar quines eren les eines que utilitzava l’empresa per gestionar les seves idees i reptes. La resposta que vaig obtenir? “Utilitzem l’Excel: tothom el coneix, el sap utilitzar i és senzill”. Aquella resposta, em va fer pensar en el potencial que pot tenir una empresa compromesa amb la innovació com ho és IMC Toys. La posada en marxa d’una comunitat oberta d’innovació, on els innovadors col·laborin entre ells, millorin les idees dels altres i les seves, i coordinin els seus projectes de forma col·laborativa, al mateix temps que el comitè d’innovació obté una traçabilitat total i a temps real de tot el que està succeint amb les idees i projectes d’innovació, fins i tot amb la possibilitat de generar indicadors per campanyes d’innovació. No creieu?

Què us sembla l’esperit innovador d’IMC Toys? Coneixíeu aquesta empresa? Ens encantarà saber la vostra opinió sobre el seu model d’innovació!

 

Kenneth Ramberg

Informático, Máster en Project Management y certificado de PMP® de PMI. Nacido en Noruega, vive en Barcelona desde 1998.
Soy un internacional creativo, con casi 20 años de experiencia trabajando en el desarrollo de softwares para hospitales de todo el mundo. Tengo una vista amplia y profunda acerca de los mejores procedimientos para conseguir productos correctos y funcionales.
Desde principios de 2015 colaboro con Induct para ayudar en la gestión de proyectos emergentes, desarrollo y ventas.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies