Habilitats i educació per a la innovació: el canvi que ve per quedar-se

Començo presentant-me com a nou autor a Societat de la Innovació; sóc el Francesc Balagué i m’incorporo a Induct en l’àrea d’educació. Aprofitant que comença un nou any i que estem en un moment d’ebullició del sector educatiu, és interessant analitzar breument la importància del desenvolupament d’habilitats per a la innovació.

Ens trobem en un punt d’agitació del sector educatiu. Moltes propostes de canvi al damunt de la taula, una important atenció mediàtica, i també un interès creixent de les famílies i altres agents relacionats.

La innovació ens permetrà generar nous entorns d’ensenyament i aprenentatge, noves metodologies i anar transformant a poc a poc els processos i la gestió de les pròpies organitzacions. Ja s’ha parlat en aquest bloc de metodologies com el Challenge Based Learning, que hem utilitzat a Induct amb la participació d’empreses com Bon Àrea o al Port de Barcelona (Port Innova), per posar alguns exemples. Però, a més, en un món tan canviant, i amb les previsions del Fòrum Econòmic Mundial de que l’any 2030 el 50% dels llocs de treball encara no els coneguem, és essencial preparar els joves amb les habilitats necessàries per adaptar-se a aquests canvis.

Treballant amb els professors la segona edició de Portinnova
Treballant amb els professors la segona edició de Portinnova

És a dir, d’una banda, els processos educatius han d’anar transformant-se (i farem servir la innovació per a això) i de l’altra, segons l’informe “10 skills you need to Thrive in the fourth industrial revolution” és imprescindible que els joves adquireixin habilitats de pensament crític, creativitat, resolució de problemes complexos, i innovació per ser capaços d’adaptar-se als nous escenaris i reptes que se’ls plantejarà al llarg de la seva vida.

Des de la OCDE defineixen les habilitats d’innovació a nivell individual com:

– Habilitats tècniques (coneixement, perícia i saber fer en un sector)

– Habilitats en disseny i en creativitat (esperit crític, imaginació, curiositat)

– Habilitats socials i comportamentals (autoconfiança, energia, passió, lideratge, col·laboració, persuasió)

També des d’Escola Nova 21 s’emfatitza en aquesta línia, sent aquestes les 4 línies principals d’actuació (el que anomenen el marc de l’escola avançada):

– Un propòsit educatiu orientat a proporcionar competències per a la vida.

– Pràctiques d’aprenentatge fonamentades en el coneixement de com les persones aprenen.

– Mecanismes d’avaluació per a l’orientació de l’aprenentatge amb capacitat de mesurar tot el ventall de competències implicades en una concepció holística de l’educació.

– Una organització escolar autònoma i oberta, amb capacitat d’actualitzar la seva acció educativa.

Des d’aquí, anirem compartint recursos, casos pràctics, exemples, metodologies, etc. amb les que des d’Induct estem treballant. Creiem que és un moment òptim per experimentar, transformar, millorar, cocrear i compartir, intentant contribuir entre tots a una educació millor.

Comença l’aventura!

Francesc Balagué

Francesc Balagué es maestro de educación primaria, psicopedagogo, doctor en multimedia educativa y emprendedor de varios proyectos. Siempre con la inquietud de innovar, revolucionar la educación y seguir aprendiendo, ha escrito varios libros y mantiene activos diferentes blogs.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies