20 sistemes d’allotjament alternatius per a viatgers innovadors

Recentment vist a la premsa local de Barcelona:

“El meu nom és Lori, tinc 32 anys i en fa 3 que treballo netejant pisos d’Airbnb. Des que la pàgina va decidir eliminar els pisos que no tenien llicència per la pressió de l’Ajuntament, estic buscant feina. Hi ha més gent en la meva situació. Compte! Ho sabreu quan comencin a tancar totes aquestes bugaderies que havien sorgit com bolets fins ara.”

Imatge de la web de Airbnb
Imatge de la web de Airbnb

L’aportació de plataformes tecnològiques com Airbnb o Homeaway a una nova forma d’allotjament low cost certament nova, també ha popularitzat una innovadora interpretació logística d’una cosa tan necessari i bàsica per a qualsevol viatge: disposar d’un sostre per passar la nit.

Però, què feríem si desaparegués Airbnb? És més, i si de sobte no poguéssim comptar amb albergs, càmpings, hotels o hostals, viatjaríem?

Una de les millors definicions de “viatjar” que hem trobat fins al moment pertany al periodista i docent Santiago Tejedor: “Viatjar, del llatí via significa” acció de traslladar d’un lloc a un altre generalment distant”, i aprendre, del llatí apprehendere, “acció d’adquirir el coneixement d’alguna cosa per mitjà de l’estudi o de l’experiència”. Són dos verbs especialment units, profundament interrelacionats: viatjar per aprendre, i aprendre a viatjar. En moltes ocasions, el viatger emprèn el seu camí mogut per un ànsia d’exploració, de descobriment, d’aprenentatge. Viatja per aprendre. Fins i tot són molts els que testifiquen que tot viatge constitueix per si mateix un intens i profitós exercici d’aprenentatge.

I com que hi ha tantes formes de veure el món com persones que hi viuen, et proposem reinventar l’autèntic viatger.

Aquesta vegada et proposem que obris la ment i que l’innovador siguis tu mateix.

Tant Marco Polo com Mahoma són referents de grans experiències viatgeres. També les trobem en la literatura com per exemple a El Quixot de Cervantes o en el viatge de superació del Petit Príncep d'Antoine de Saint-Exupéry.
Tant Marco Polo com Mahoma són referents de grans experiències viatgeres. També les trobem en la literatura com per exemple a El Quixot de Cervantes o en el viatge de superació del Petit Príncep d’Antoine de Saint-Exupéry.

Perquè viatjar no es tracta tan sols de memoritzar noms i dades; i tampoc consisteix a aprendre històries, gentilicis o monuments; aprendre a viatjar és una mica més complex, més profund, més efímer. Com a turista, si et somriu la fortuna potser tinguis l’oportunitat de conversar amb alguns habitants del lloc, i fins i tot tindràs l’ocasió d’aturar-te en un carrer, observar una vella casa del barri antic de la ciutat i veure a una dona prop de la finestra. Després donaràs la volta i seguiràs el teu camí per tornar a casa carregat amb un munt de fotografies i de postals.

Però com a viatger, hauràs d’aplicar una difícil, però necessària, acció: «desaprendre», abandonar els prejudicis, els tòpics i els esquemes preconcebuts que portes a la maleta. Només així, podràs conèixer en essència el lloc visitat, aprendre d’ell i abandonar la condició de simple «turista» per convertir-te en un veritable i autèntic «viatger».

Et retem a que en el teu pròxim viatge entris al saló d’altres persones, a l’habitació dels nens, al despatx, i fins i tot al dormitori. A conèixer i compartir les penes secretes, les seves alegries familiars i els somnis de més de 6.000.000 de persones de tot el món disposades a obrir-te les portes de casa seva i rebre’t amb els braços oberts.

Ja sabem que sense viatgers no hi ha viatges. Per això, et proposem que et converteixis en el protagonista de la teu proper viatge. Atreveix-te, coneix-te, i aquesta vegada obre la ment i innova. T’ajudem amb aquests sis principis bàsics:

  • Tria un amfitrió que tingui interessos similars als teus.
  • Sigues generós, i ofereix-te a donar bona conversa i fins i tot preparar un sopar agradable.
  • Sigues tolerant i adapta’t a la idiosincràsia de qui t’acull.
  • No et desanimis si has dormir en un matalàs a terra.
  • Òbviament seràs educat i et mostraràs com el tipus de persona que al teu amfitrió li agradaria conèixer.
  • Somriu, somriu i somriu…

Si l’innovador ets tu mateix, ja no hauràs de preocupar-te per la desaparició de les tradicionals o noves fórmules d’allotjament. Descobreix l’autèntic viatger que hi ha en tu i reinventat en el proper viatge que planifiquis. T’ajudem amb les millors opcions d’allotjament alternatiu:

Servas

Imatge de la web de Servas
Imatge de la web de Servas

Servas és una xarxa internacional d’amfitrions i viatgers que s’autoanomenen constructors de pau. Probablement una de les organitzacions sense ànim de lucre més antigues en funcionament i que compta con15.000 llars en més de 125 països de sis continents

Proporcionen oportunitats d’allotjament per a persones de diverses cultures i orígens. Els viatgers poden passar 2 nits amb el seu amfitrió a canvi de participar en la seva vida quotidiana.

Ja vam parlar-ne d’ella en el post: D’estratega de màrqueting a cuinera. Com obrir-te nous camins i innovar en totes les indústries.

WWOOF

Imatge de la web de WWOOF
Imatge de la web de WWOOF

WWOOF connecta directament a viatgers amb granges de tot el món per compartir allotjament i menjar durant diferents períodes de temps a canvi d’algunes tasques.

Després de pagar una baixa quota de membres, WWOOF et facilitarà una llista amb totes les granges que accepten voluntaris perquè puguis posar-te en contacte amb els agricultors directament i organitzar les dates d’inici i fi de la visita. La relació sempre es planteja de forma totalment lliure i voluntària, no hi ha cap compensació econòmica ni d’altre tipus.

Els grangers amfitrions no busquen mà d’obra barata, ja que la presència i la cultura que representen els viatgers als que acullen són tan importants com el treball que estan disposats a oferir.

WWOOF només funciona amb les explotacions dedicades a la producció ecològica i l’intercanvi cultural.

Workaway

Imatge de la web de Workaway
Imatge de la web de Workaway

Workaway promou l’entesa cultural entre persones i terres a tot el món oferint experiències per viure i ajudar en un entorn estranger.

A través dels seus més de 19.000 amfitrions repartits per tot el món promou l’intercanvi entre persones de diferents nacionalitats, i els proporciona l’oportunitat per contribuir a una causa, integrar-se en diferents països i submergir-se en el seu idioma i cultura.

Helpx

Pòster de Helpx
Pòster de Helpx

Helpx és una plataforma web que facilita l’intercanvi cultural a través de l’intercanvi amb viatgers que desitgen el contacte amb la població local per sobre de tot.

A través d’Helpx podràs allotjar-te en granges, cases de famílies o fins i tot vaixells de vela i quedar-te per un curt temps a canvi de menjar i allotjament.

Couchsurfing

Imatge de la web de Couchsurfing
Imatge de la web de Couchsurfing

Aquesta plataforma és la que ha obtingut un creixement més gran en els quatre últims anys. Fundada el 2004 com una organització sense ànim de lucre, el 2011 va fer un salt i es va convertir en una corporació global. No és gens estrany, ja que afavoreix el contacte entre amfitrions i viatgers d’una forma molt simple i pràctica. El seu lema és: tens amics a tot el món, només que encara no els coneixes.

Couchsurfing és un servei que connecta als seus membres amb una comunitat global de viatgers. Pots utilitzar Couchsurfing per trobar un lloc on dormir i compartir la casa i la ciutat, amb viatgers i amfitrions. A més, els seus membres són molt actius i organitzen trobades regulars a més de les 200.000 ciutats de tot el món on tenen algun membre.

Una característica important d’aquest lloc són els anomenats “grups”. Els grups permeten a les persones crear “llocs”, fer preguntes i interactuar amb freqüència, creant un fort sentit de comunitat. Els grups són fixats per l’interès (ciclistes, vegetarians, consumidors alternatius, etc.), o per ubicació.

Hi ha diverses mesures de seguretat; per exemple, després d’usar el servei es poden fer comentaris o deixar referències de l’amfitrió o el convidat. A més, es poden crear enllaços amb persones conegudes.

Amb Couchsurfing sempre hi ha alguna cosa per fer i nous amics amb qui reunir-se.

A diferència de la major xarxa d’intercanvi d’hospitalitat anomenada Hospitalityclub, està molt més centrat en les “xarxes socials”, i els membres organitzen una infinitat d’esdeveniments que es poden trobar a la seva base de dades.

The Hospitality Club

The Hospitality Club és el lloc web d’intercanvi d’hospitalitat més gran del món, va ser fundat el juliol de l’any 2000, encara que els seus orígens es remunten al 1992 quan es deia Hospex. A l’agost de 2008 comptava amb més de 437.000 membres en 207 països.

Ser membre no té cost, i per ser-ho els aspirants són verificats per un equip de voluntaris.

L’objectiu de The Hospitalllity Club és unir a la gent. Milers de membres s’ajuden i cooperen entre si quan estan de viatge; ja sigui oferint un sostre on passar la nit o una visita guiada per la ciutat.

Els membres poden veure els perfils de cada un, enviar missatges i comentaris sobre les seves experiències de forma segura i controlada.

El club garanteix trobar gent amable i allotjament gratuït quan viatges a qualsevol lloc del món. A més, no hi ha obligacions ja que no estàs obligat a acollir a ningú de la casa ni a tornar l’hostalatge. També tenen activitats en grups molt actius que realitzen reunions regionals regulars i multitudinàries trobades, de vegades amb més de 400 membres assistents. El club es basa en el treball dels voluntaris de tot el món que creuen que unint a les persones es pot augmentar la comprensió intercultural i la pau.

BeWelcome

Imatge extreta de la web de BeWelcom.
Imatge extreta de la web de BeWelcom.

Be welcome es defineix com una organització oberta sense ànim de lucre, justa i transparent formada únicament per voluntaris. Va ser fundada per membres d’Hospitallity Club i Couchsurfing el 2007, i permet als viatgers posar-se en contacte entre si a través de sol·licituds d’allotjament amb el sistema de missatgeria interna.

L’objectiu de Be Welcome consisteix a allotjar a viatgers per construir una comunitat global de l’hospitalitat multicultural. El seu lema: Obre les portes de casa teva a tothom!

Ser voluntari en aquesta organització significa escoltar més que parlar, aprendre i ensenyar, respectar les opinions dels altres i tenir fermesa i èxit. Just el que un viatger ha de tenir sempre present durant el viatge.

A més, si ets programador i vols contribuir al projecte de codi obert BW rox en què es basa, pots col·laborar i ajudar a seguir construint el lloc.

Aquestes són les nostres recomanacions preferides, però pots desenvolupar la teva part innovadora en altres organitzacions que també et suggerim:

Zotel Encara que té un cost fix de 40 $ per nit, Zotel es basa en aprofitar fins a sis graus d’amistat per construir la cadena de connexions entre amfitrions i viatgers.

Globalfreeloaders És una xarxa d’hospitalitat on-line que al desembre de 2005 comptava amb més de 30.000 membres, bona part d’ells situats a Austràlia.

Evergreen és una organització per a persones majors de 50 anys que gaudeixen de viatjar allotjant membres entre si en les seves pròpies llars. Fundada el 1982, hi ha més de 4.000 membres sobretot als Estats Units i Canadà.

Belodged va començar l’any 1.999 en un moment on les xarxes d’allotjament encara no eren molt conegudes. A diferència de moltes altres, Belodged no pretén aconseguir una gran quantitat de membres. Es basa en la confiança entre els seus membres i compta amb sistemes de seguretat interns per preservar l’anonimat dels viatgers i amfitrions.

Tripping International és una comunitat global de viatgers que va ser fundada el 2009 i – només al cap d’unes setmanes després del seu llançament- ja havia crescut amb més de 500 membres procedents de 40 països. Els viatgers poden obtenir l’assessorament de les persones locals en els fòrums de la comunitat, o reunir-se amb elles en la vida real, com per exemple per prendre una tassa de cafè o fins i tot allotjar-se en una casa de família. Tripping és gratuït per a tothom i el seu lema és “només per als viatgers, no per a turistes“.

Affordable Travel Club és un club d’hospitalitat i intercanvi fundat el 1992. Indicat especialment per a les persones majors de 40 anys on els membres paguen una quota anual i a canvi reben una guia impresa o l’accés a un directori en línia.

Hospitallity Exchange és una de les organitzacions que es troba en les arrels d’aquest concepte des de fa més de 40 anys.

TravelHoo  és una de les organitzacions d’intercanvi d’hospitalitat més antigues basades en la web i opera des de 1997. Al desembre de 2005 hi havia més de 6.000 membres de 114 països. Europa de l’Est i Àsia estan ben representats.

Pasporta Servo és una xarxa d’hospitalitat per als parlants d’esperanto. Els viatgers paguen una quota per la llista d’amfitrions cada any, mentre que els amfitrions no reben cap import per a les habitacions, encara que cadascun estableix els seus propis requisits de durada i nombre de visitants.

WarmShowers és una organització d’intercanvi d’hospitalitat en línia per cicloturistes fundada a Canadà l’any 1993. El 2004 comptava amb més de 10.000 membres actius. Es troben dispersos per tot el món, tot i que Amèrica del Nord segueix sent el país amb més representació.

Casa Casa és un club d’hospitalitat per membres de prop de 24 anys d’edat. Els membres paguen una quota anual de 50 $, i els seus noms i adreces són verificats durant el procés de pagament de les quotes.

Staydu va ser creat per dos estudiants alemanys que van tenir la visió de que tothom hauria de ser capaç de viatjar sense haver de gastar un munt de diners. A finals de 2011 comptava amb més de 1000 usuaris, però l’atenció se centra en viatgers de baix pressupost que busquen una estada a llarg termini.

Volunteerstays proporciona una llista internacional d’estades per tal d’introduir als viatgers i als amfitrions. Una mica de treball honest a canvi de menjar i refugi, i una experiència agradable local és el que el lloc web ofereix. Es va posar en marxa el 24 de juny del 2011.

La llista seria interminable, però creiem que amb les opcions que t’hem facilitat ja disposes de suficients motius per redescobrir l’autèntic viatger que hi ha en tu.

Coneixies aquests mitjans alternatius per viatjar? Has utilitzat aquestes o altres organitzacions semblants alguna vegada? No va amb tu la proposta?

En qualsevol cas, encara que es pugui regular amb més o menys encert l’activitat de plataformes com Airbnb o Homestay, creus que es pot impedir oferir allotjament gratuït als viatgers?

Lluís Muns i Terrats

Coach especialista del sector público y en especial para cargos electos, ha sido sido gerente de la empresa pública y del Ayuntamiento de Arenys de Munt durante el periodo 2003 al 2011, y director durante 19 años de empresas de diversos sectores. Dispone de los estudios de Master en Dirección de Marketing por la UDG y el de Inteligencia emocional y coaching en el entorno laboral por la UB en la rama política, es el creador del juego “Implica’t, un juego de inteligencia emocional”.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies