Com esdevenir una empresa innovadora? La guia d’Acció

Ahir dimecres vam assistir a la presentació de la nova guia que ha elaborat Acció per a empreses catalanes que tenen la intenció de reforçar la seva capacitat innovadora. En definitiva, es tracta d’ una guia molt útil per a esdevenir una empresa innovadora. La sessió va ser liderada per part d’Enric Bayó, Cap d’Innovació a Acció i Xavier Camps, consultor d’innovació a Innoservice Consulting. I aquest n’és el resum del seu contingut (de la sessió, i de la guia).

photo 1Catalunya és un país emprenedor. Ho demostra el nivell de les nostres startups amb vocació global. Però encara ens falta camí per recórrer. Cal:

  • Posar eines a disposició de les empreses per ser més innovadores.
  • Sistematitzar la innovació, trencant mites com que la innovació és per empreses grans.

L’objectiu d’Acció, i l’objectiu del govern de la Generalitat de Catalunya és que les empreses catalanes innovin més i per tant tinguin més èxit al mercat.

L’empresa innovadora viu en un context de:

1. Mercat globalitzat i economia oberta.

1 de cada 5 empreses catalanes està integrada en la cadena de valor global en el seu dia a dia. Som capaços d’anar fora, però no només això: les nostres empreses s’implanten fora. Tenim més de 3000 empreses amb seu comercial a l’estranger. L’obertura no es qüestiona. L’empresa catalana ha de ser competitiva en aquest mercat global. Per això la innovació és un factor clau.

2. La pròpia funció d’innovació s’està transformant.

D’això n’hem parlat molt en aquest bloc. Ja no és només tecnologia i producte. És model de negoci, marca, serveis, relació amb clients i proveïdors… Es tracta d’un concepte molt més polièdric. Les definicions són ara més enfocades al procés. Per exemple, Enric Bayó i Xavier Camps ens proposen les següents definicions:

La innovació és el procés de transformar un repte en una solució diferencial que aporti valor al client/usuari i a l’empresa.”

“Innovació és el procés que combina la capacitat d’identificar reptes amb la de desenvolupar noves solucions que aportin valor al client/usuari i a l’empresa.”

En aquest sentit són molt interessants les següents fórmules per definir i mesurar la innovació:

  • Valor per al client i usuari=beneficis/esforços que el client ha de fer per gaudir de la solució.
    Parlem de 3 tipus de beneficis: social, emocional, funcional.
    Parlem de 2 tipus d’esforços: preu, dificultats pràctiques… Ja no és tan important escoltar el client com comprendre’l.
  • Valor per a l’empresa =beneficis econòmics / recursos invertits (€, temps, persones…).

Però en qualsevol cas, cada empresa tindrà la seva versió de la innovació. El més important és que el conjunt de l’empresa tingui la seva, evitant que cada persona de l’organització en tingui una de diferent.

El procés també es troba en constant redefinició: Acció ens proposa el següent: identificar reptes, capturar idees, tangibilitzar idees en solucions/invents.

El procés d’innovació es podria doncs resumir en les 5 I’s: Idea + Ideació + Invent + Innovació + Imitació. Si no ens imiten, no ho estarem fent suficientment bé.

  • Desitjable
  • Factible
  • Rendible

Per assolir això, haurem de ser capaços de comunicar la proposta de valor!!

En qualsevol cas, la innovació implica assumir riscos:

  • De mercat
  • Tècnics
  • Operatius
  • Financers
  • De l’entorn (lleis…)

Tots fallarem, però les empreses innovadores no són les que assumeixen més riscos, si no les que han après a identificar, avaluar i gestionar el risc.

Pensar en innovar més enllà del procés o el producte: hi ha 10 tipus d’innovació!

10 tipus d'innovació segons Doblin
10 tipus d’innovació segons Doblin

I també, com moltes vegades hem dit en aquest bloc, la innovació és cosa de tots, no del departament de R+D. Necessita multidisciplinarietat.

3. Binomi entre internacionalització i innovació.

Moltes de les empreses que han començat processos interns d’innovació, són aquelles que tenen una forta presència internacional. El 62% de les empreses innovadores són aquelles que tenen un elevat percentatge de negoci internacional.

4. La innovació s’ha fet més relacional. La innovació és oberta i col·laborativa.

Cada cop més les empreses veuen que no arribaran al grau d’innovació desitjat tenint una mirada purament interna. Es necessita relació amb proveïdors, clients, startups, centres tecnològics… per tal d’assolir un major èxit en els processos d’innovació. Cada empresa ha de treballar el seu propi ecosistema.

5. En definitiva, la innovació és un element fonamental per la competitivitat de les empreses catalanes.

I entrant més en detall, aquí va un petit resum del contingut de la guia per a empreses innovadores:

Què necessiten les empreses per ser innovadores? Què és una empresa innovadora?

1. La innovació és un element de gestió, i que per tant, necessita sistematització. Per exemple, a l’hora de planificar el pressupost anual. Encara hi ha moltes empreses que veuen la innovació com una despesa i no com una inversió. S’ha d’incorporar a la presa de decisions.

2. Es necessari formació i talent: persones. Aquelles empreses que vulguin innovar de forma sistemàtica, necessitaran personal capacitat per ser creatius i per innovar. Necessitem crear noves conductes i sostenir-les.

3. Crear entorns d’innovació, per la qual cosa caldrà: Lideratge (que cregui en la innovació que sigui capaç d’impulsar aquestes noves conductes), estratègia (inclòs les mètriques), processos, estructura (hard i soft: espais, motivació, incentius, mètriques), per acabar creant cultura d’innovació.

4. Desenvolupar aliances: la innovació no és possible en solitari. Això vol dir saber explorar. Què passa fora? Qui em pots ajudar a innovar? Necessito capacitats de distribució, financeres, tecnològiques? Quins són els partners que em podran ajudar? Quedem-nos amb una paraula que aquí coneixem bé: Innovació oberta. Com m’agrada dir, la innovació és oberta o no és.

[Tweet “La innovació és oberta o no és.”]

5. Obtenir la capacitat financera per fer-ho: la innovació necessita inversió, i sovint no tenim els recursos propis. A part del mercat bancari tradicional, hi ha fórmules alternatives de finançament.

Tot això, sempre tenint en compte, com ens recorda en Xavier Camps, que “la innovació és gestionar ignorància. Necessitem empreses ambidextres!”

[Tweet “la innovació és gestionar ignorància. Necessitem empreses ambidextres!”]

Model R+D+I, el procés d’innovació de l’empresa innovadora

Acció ha elaborat en aquesta guia un marc metodològic molt interessant, per intentar fer més entenedor el procés que travessarà tota empresa que vulgui innovar: el Model R*D*I, que consta de 3 grans fases:

1. Reflexionar: on volem enfocar la innovació? Alineem esforços d’innovació amb l’estratègia de l’empresa:

  • Innovar on volem innovar!
  • Innovar en temes enfocats, no en tot.
  • Innovar en àrees essencials.
  • Crear carteres de projectes que entre elles tenen sentit.Per reflexionar amb ordre, caldrà:
    • Establir Directrius (avantatge competitiu? Valor de marca? visibilitat? Incrementar marge brut? Satisfacció de clients? Nous segments?).
    • Definir objectius (increment significatiu de la satisfacció dels clients actuals).
    • Concretar reptes d’innovació (requereix anàlisi intern i externà com explotar recursos actuals per altres coses? Com qüestionar ortodòxies? Com recolzar-nos en tendències? Com responem a les necessitats dels clients?).
    • Classificar les àrees d’interès de la innovació.

2. Descobrir: què es vol desenvolupar? És la part més creativa, un procés iteratiu al principi i lineal a la implementació, és a dir combinat, per evitar:

  • Enamorar-nos d’una idea dolenta.
  • Descartar idees trencadores. Acostumem a descartar idees que podrien generar projectes d’alt valor, pel sistema lògic lineal.
  • Comprometre’ns massa aviat amb una solució.
  • Endarrerir l’aparició de problemes.Aquesta fase requereix de 4 estats mentals diferents:
    • Definir el repte: dit brutament, es tracta de baixar-lo a terra i redactar-lo.
    • Observar, escoltar i aprendre. Qüestió molt important. Això vol dir veure què és el que fa el client amb el nostre producte i servei! Busquem insights. Per exemple, Coca-Cola quan va veure que la gent es quedava sense Coca-Coles perquè no cabien a la nevera, van treure un pac de 12 més estret que va generar un increment del 15% en vendes de llaunes.
    • Idear: idees i prototips d’ideació (dibuixos).
    • Transformar i testar: buscar feedback del client, posar una web, prototipar en format molt inicial… aquí entrarem en un procés iteratiu, en base als resultats, modificarem amb una nova fase d’ideació, incorporant els aprenentatges. Inclús anirà bé fer fitxes:
      • Suposició a validar
      • Context
      • Recursos per testar la solució
      • Manera de mesurar els resultats del test

3. Implementar: com es desenvolupa? Iniciant-se amb un mínim business-case, segueix un procés més estàndard.

El procés d'innovació de l'empresa innovadora
El procés d’innovació de l’empresa innovadora

I acabem el petit resum de la sessió (i de la guia), recordant:

Quins són els principals inhibidors que haurà d’evitar l’empresa innovadora?

L’Enric i el Xavier ens en van recordar uns quants:

  1. Manca de lideratge. La direcció hi ha de creure.
  2. Tendència a l’optimització. Seguir fent el que fem bé. Però si sempre optimitzem, podem acabar sent molt eficients en negocis obsolets.
  3. Aplicar la lògica de la gestió operativa. La gestió innovadora significa explorar. Les regles són diferents. Si l’operativa treballa per departaments i processos, la innovadora ho fa per equips i projectes, entre altres diferències. Per tant, el perfil del gestor de la innovació ha de ser diferent, més proper al d’un emprenedor.
  4. Pobre identificació. Som incapaços de veure oportunitats.
  5. Selecció incorrecta dels projectes. No hi ha res més ineficient que gestionar un projecte que mai s’hauria d’haver iniciat.
  6. Gran pes dels criteris financers (VAN/TIR/ROI). És lògic, però això farà que sempre escollim innovacions incrementals.

Cada empresa haurà de trobar el seu model. En qualsevol cas assolir la cultura d’innovació és ja un procés de per sí. La innovació és un repte. Moltes empreses l’estan liderant. Necessitem seguir traccionant l’esforç innovador del país. En el futur haurem de seguir treballant molt intensament per seguir aprofundint en els aspectes que l’empresa catalana necessita per innovar.

Et vols descarregar la guia per esdevenir una empresa innovadora? Fes-ho aquí, i si teniu comentaris, ens els podeu deixar aquí, els farem arribar al Xavier i a l’Enric!

Pd: felicitats als ponents i creadors de la guia, que segur serà molt útil per a directius de la empresa catalana!

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies