5 fantàstiques lliçons de lideratge de Yvon Chouinard, alpinista i fundador de Patagonia

5 fantàstiques lliçons de lideratge de Yvon Chouinard, alpinista i fundador de Patagonia

Mindshakers de la història és una sèrie d’articles sobre líders que han transformat la gestió dels equips i millorat els processos de treball, al llarg del temps. Aquestes històries expliquen com s’han allunyat d’allò establert per millorar la forma de treball de les persones i els negocis. A Mindshakers de la història, coneixereu diferents professionals que han demostrat que el management pot ser més humà, divertit i encoratjador del que sembla, aconseguint trencar amb les idees preestablertes i enfonsant uns quants mites sobre el significat del treball en la nostra societat. Avui, a 5 fantàstiques lliçons de lideratge, parlem d’un dels líders d’empresa que s’ha convertit en referent per a molts, Yvon Chouinard, fundador de Patagonia. “El més divertit del món dels negocis és trencar les seves regles”. No podríem estar més d’acord. Comencem!

Patagonia, de ser una petita botiga per amics, a convertir-se en una empresa líder de productes tèxtils d’esports d’exterior a tot el món.

Patagonia és una companyia americana, de més de 50 anys d’història, que fabrica i ven material i roba d’esports d’exterior, originalment alpinisme. En els seus inicis com a emprenedor, Chouinard Equipment venia pitons per escalar, i es va enfrontar a un repte. Els pitons que hi havia al mercat es clavaven a cops de martell a la roca i la danyaven. Amb l’objectiu personal d’evitar aquest impacte sobre el medi natural, reduir les deixalles que es generaven i promoure la reutilització dels productes d’alpinisme, Yvon Chouinard va millorar el producte. Va aprendre, de forma autodidacta, a fabricar uns pitons més resistents per si mateixos i de menor impacte per la roca. En molt poc temps, els seus productes es van convertir en els més populars entre els escaladors del Parc Natural de Yosemite, el que va permetre a la companyia, fer créixer i diversificar els diferents productes que oferia als seus exigents clients.

Campamento Yvon
A l’esquerra: Yvon al campament de Yosemite, als anys 60, amb els seus productes. Dreta: Yosemite, any 1972. font: Patagonia Archives

En aquell moment, Chouinard ja havia entès que els pitons, que representaven el 70% de les seves vendes, no eren la solució, i va passar a fabricar tascons. Per utilitzar aquests elements d’escalada, no calia foradar la roca, sinó que, n’hi havia prou amb introduir-los en les fissures d’aquesta, causant molt menys mal a la paret.

L’empresa va fer un pas endavant amb la transformació del negoci cap al sector tèxtil. Una transformació que es va produir després d’un viatge a Escòcia en els anys setanta. En aquest viatge, Chouinard, es va inspirar amb les samarretes de rugbi: la seva robustesa, els colors, la forma del coll, etc. tot per millorar el vestuari habitual de l’escalador americà, fins llavors de color gris bàsic.

I així és com, un alpinista i ferrer autodidacta, funda Patagonia i acaba creant l’empresa líder de productes tèxtils per a esports d’exterior.

Alpinistas patagonia
Alpinistes amb les primeres samarretes de Patagonia a Yosemite.

Però si alguna cosa cal destacar d’ell, és el seu estil de lideratge. I és que, pocs com Chouinard, representen millor la capacitat de transformar els negocis cap a un model d’empresa, molt més humà que el que ha proposat el capitalisme, des de la revolució industrial fins a la crisi financera de 2007.

Us ho resumeixo en aquestes 10 lliçons que ens guiaran per la biografia de Chouinard: des de la primera etapa dels nous pitons i tascons de Chouinard Equipment, fins a una marca reconeguda a nivell global, líder en el seu sector, com Patagonia, capaç de crear una brand religion al seu voltant.

Taller Yvon
El taller de Chouinard Equipment.

Abans de continuar amb les 10 lliçons, us recomanem el llibre R recentment reeditat, en el 10è aniversari de la publicació. Un llibre imprescindible per a tot aquell interessat/da en el lideratge innovador, autèntic, humanista i enfocat a la transformació social, més enllà d’una aspiració de negoci.

Lliçons de Mindshakers de la història: Yvon Chouinard, Patagonia

  1. Pots tenir èxit en els negocis, fent de la teva passió, la teva forma de vida.

“Els Donald Trump i Jack Welch del món no són admirats per ningú, a banda d’altres homes de negocis amb els mateixos valors. Naixem amb l’aspiració de ser bomber o metge, jo volia ser caçador. Mai volem ser homes de negocis com ells. ”

Si alguna cosa demostra Chouinard, és que un pot fer de la seva passió (l’alpinisme), la seva forma de vida. I que, pots convertir-te en el teu client més crític, quan se sent tal passió per alguna cosa.

Choinard
Chouinard acampant a 900 metroe d’altura en Yosemite.

Chouinard és la demostració que no cal ser un home de negocis per tenir èxit en els negocis. Fins i tot, és possible assolir l’èxit, renegant de ser un home de negocis. “Mai vaig voler ser un home de negocis, és l’últim que ningú voldria ser. Però senzillament, tenia idees de millora. Veia millors formes de fer les coses. I així, és com vaig quedar atrapat a l’etiqueta d’home de negocis… Ho he hagut d’acceptar. ”

  1. Pots crear un negoci amb un grup de persones que consideres la teva família.

Si d’alguna cosa s’enorgulleix Chouinard, és d’haver contractat persones que considerava els seus amics i buscar la manera de resoldre els problemes a què s’enfronten les empreses cada dia. De fet, aquesta és una premissa amb la qual sempre ha treballat: facilitar el desenvolupament professional dels seus amics a Patagonia.

Seguint aquesta filosofia, es va convertir en una de les primeres companyies a Estats Units (sinó la primera), que va obrir una llar d’infants corporativa, amb professors i activitats, dins i fora de les seves instal·lacions. Aquesta iniciativa va permetre als pares compartir temps amb els fills, en les pauses i descansos i en els trajectes d’anada i tornada de la feina.

Com a resultat, Patagonia està orgullosa de mantenir un 100% de retenció de les seves treballadores mares, clarament superior al 80% de mitjana als Estats Units.

Guarderia Patagonia
Activitats a l’exterior de la llar d’infants de Patagonia.
  1. Si anteposes la qualitat del producte a la visió oportunista d’un negoci puntual, el negoci vindrà a tu.

El valor principal de Patagonia és la qualitat dels seus productes. Són cars, però estan ben fets, es poden reparar i són sostenibles: “Sempre hem pensat que la clau del nostre èxit és haver estat una companyia orientada al producte i la seva qualitat. I això ens fa únics”.

Conferència de 2008 per Chouinard: The Education of a Reluctant Businessman with Yvon Chouinard

  1. Un negoci és un mitjà per millorar la societat.

Durant la crisi dels anys 90, Chouinard va haver d’acomiadar a desenes de treballadors, que també eren amics seus. Es va sentir responsable i va confessar que havia estat molt dur fer-ho.

Chouinard, es va adonar que la companyia no era sostenible, des del punt de vista medi ambiental i que havien caigut en “la trampa del creixement obstinat”. En aquest moment, els membres del Comitè de Direcció van viatjar a la Patagònia real, a l’Argentina, i es van preguntar: “Per què estem en aquest negoci, si cap de nosaltres vol fer negoci?”.

De la reunió, va sorgir la resposta al seu dubte: “Som aquí per fer el millor producte del món”. Però entenent que aquesta diferència s’atribueix a la qualitat del producte, des de la sostenibilitat, no del disseny.

“Si poses una peça d’Armani a la rentadora, què li passarà?”. Aquesta és la resposta de Patagonia, el millor producte per als nostres clients.

Patagonia va trobar el seu propòsit d’empresa, que es resumeix de la següent manera:

“Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.”

Per cert, recentment l’han modificat, sent encara més radicals:

“We’re in business to save our home planet.”

I des de fa diverses dècades, Patagonia ha demostrat, a través del lideratge de Yvon Chouinard, que les coses s’aconsegueixen a través d’una visió sostenible de la seva activitat, pensant en la societat i en el planeta com una nova manera de fer negocis. És un exemple d’això, la iniciativa Don’t buy this jacket, que fomenta la reutilització i el reciclatge dels productes. Aquesta proposta, evita que es compri un producte nou a la botiga quan no sigui necessari. L’empresa posa a disposició dels seus clients, un servei de reparació gratuït que tracta d’arreglar tots els productes antics per donar-los un nou ús. Amb aquesta filosofia de treball, Chouinard s’ha convertit en un dels principals crítics del capitalisme: “Res del que fem en els negocis és sostenible”.

  1. Un líder no té per què estar al comandament de tot el que passa.

Un bon líder ha de saber cedir la presa de decisions. Aquesta és una bona mostra de confiança, un aspecte clau per crear entorns de treball en els quals les persones puguin créixer i desenvolupar-se. Des de 1984, Patagonia ha tingut oficines horitzontals i obertes, disposa de cafeteria amb menjar vegetarià, ofereix horaris i treballs flexibles, compartits entre treballadors. El mateix Chouinard, es pren temps (mesos) per a descansar durant l’any, en què no pots contactar amb ell. Encara que l’empresa es cremi, l’equip no el telefona. “Què podria fer jo?”, diu el seu director. I és que, Yvon Chouinard, és conseqüentment un defensor la llibertat dels treballadors. Aquest és el sentit del “deixa’ls anar a fer surf” que explica en el seu últim llibre Let my people go surfing. Explica el seu autor que, per aplicar aquesta filosofia, “només has de contractar persones responsables, i assegurar-te que no tots facin surf!”.

L’èxit de l’autonomia del treballador és comptar amb persones responsables, energètiques, independents, a les quals oferir la possibilitat d’auto organitzar-se per passar el major temps possible amb les seves famílies i gaudint del seu temps lliure. “Si responen a aquest perfil, faran la feina, i a mi tant me fa quan i des d’on ho facin”.

Tot això és Yvon Chouinard. Un líder únic al món dels negocis, que ha aconseguit l’èxit amb una filosofia que, evidentment, parteix d’una ambició personal d’excel·lència, ser i fer tot el que et proposis, de la millor manera possible.

De fet, totes les decisions les ha pres pensant a 100 anys vista, en lloc d’analitzar els resultats a curt termini. Com canviarien les teves decisions del dia a dia si ho fessis en aquest marc mental?

The following two tabs change content below.
Ignasi Clos

Ignasi Clos

Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Graduat en Negocis i Màrqueting internacional. Ha estat consultor d’internacionalització a les oficines als Estats Units d’Acc10 (Nova York i Miami) durant 2 anys, consultor d’Estratègia i Operacions a Deloitte, SL durant 4 anys, i des de 2010 està involucrat al món de la innovació i la emprenedoria, com a consultor per a petits emprenedors, i com a Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a la oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies