Vols innovar? Aconsegueix que els altres ho facin per tu

Vols innovar? Aconsegueix que els altres ho facin per tu

Avui us hem preparat un post resum de la jornada d’innovació oberta que vàrem fer al CEIN de Pamplona el 26 de març.


Que los demás innoven por ti from Ignasi Clos

Qui va inventar la bicicleta de muntanya? Una empresa de bicicletes? Un geni en un garatge? No. Una comunitat de joves ciclistes californians cansats de l’oferta actual: van ajuntar peces de les bicis urbanes dels seus pares, de les bicis de carretera i les motocicletes, i van obtenir una bici diferent! Les empreses de bicicletes van tardar 15 anys en adonar-se de la situació, i avui les bicicletes de muntanya representen el 65% del mercat de les bicicletes als Estats Units, uns 60 mil milions de dòlars

Però això no és excepcional. A finals de 2009 vaig deixar l’empresa de consultoria on treballava. Una de les “big4”, i una de les millors empreses en les quals treballar. Aleshores, s’estava consolidant a Espanya la indústria del que eren les smart cities. Tecnologies que milloren els models de gestió dels ajuntaments, i sobre tot, la qualitat de vida dels seus ciutadans. O això se li suposa.

Em vaig unir amb uns quants amics i antics clients, per desenvolupar una plataforma que connectés administracions locals amb les startups que els hi podien oferir serveis tecnològics, inclús amb ciutadans. Hi vàrem dedicar hores i hores, analitzant dades de ciutats, creant un índex dels aspectes clau de gestió a les ciutats, creant una pàgina web… i finalment vàrem fracassar.

O no? Perquè el que vàrem acabar creant, ara és un centre d’investigació en gestió de ciutats intel·ligents, el Cities in Motion index del IESE Business School. El IESE va innovar, perquè un grup de persones apassionades per l’avenç de la tecnologia i la innovació aplicada als serveis públics va innovar… però també perquè el IESE es va obrir al que d’altres feien!

Pàgina web de Cities in Motion
Pàgina web de Cities in Motion

Érem el que als Estats Units anomenen els pro-am’s: amateurs que apliquen nivells professionals a la seva afició o hobbie. I així està succeint a totes les indústries, des dels esports de risc (on el 33% dels productes són creats o millorats pels usuaris), la gestió de biblioteques (el 25% de les millores en gestió de biblioteques venen dels seus treballadors), productes de consum (sabeu qui va inventar el pal selfie?), la indústria dels mobles (coneixeu ikeahackers?), els continguts audiovisuals (la música rap podria haver-la inventat una gran productora?)… els que innoven són els que estan fora!

Arnold Hogg, el dia del seu casament el 1925 (Font: ABC)
Arnold Hogg, el dia del seu casament el 1925 (Font: ABC)

Innovar és trencar les regles del mercat, creant un nou valor significatiu i sostingut per a algú. I podem fer-ho de diferents maneres, de menys a més radicals:

Diferenciar-nos: transcendir respecte la competència a través de serveis afegits, és el cas d’algunes botigues electròniques que ja ofereixen la possibilitat de que et portin l’emprovador a casa. Tens 15 minuts. Et porten els productes que vols, tu decideixes si te’ls quedes o no.

Canviant les regles de la indústria: Whatsapp i la missatgeria, Spotify i la música, Skype i la telefonia…

Podem crear nous mercats: Apple amb el seu iPod.

La innovació no és millorar el teu producte. La innovació és escoltar i observar al teu client, per co-crear amb ell, oferint-li una relació emocional que li deixi empremta. Quan el client diu “wow, compraré això!”, i després “wow, m’ha encantat l’experiència que he tingut!”, és que has aconseguit el teu objectiu. Les persones que bevem Coca-Cola , no ho fems perquè sigui més bona que les altres, sinó pel vincle emocional que tenim amb la marca. Està demostrat. I el vincle no es crea “traient xurros cada dia” (entenguis, productes nous) per un client passiu.

Un no es dirigeix al CEO de la seva empresa per dir-li que té una idea magnífica, d’un producte nou del qual no sap si tindrà èxit, que es menjarà el benefici del producte estrella de la companyia, per competir en un mercat amb un menor marge, i en una indústria en la qual no té experiència.

  • Xerox va inventar el “mouse” pels ordinadors personals. Els seus directius no varen creure en el projecte i d’altres petites empreses, liderades per persones apassionades (com Steve Jobs o Bill Gates) van generar un nou mercat.
  • Kodak va desenvolupar primer les càmeres digitals. Era un producte que millorava l’existent, però que tindria més competidors, menor marge i a més canibalitzava el seu negoci principal: projecte descartat, del qual Fuji se’n va aprofitar, empresa més necessitada de trencar el mercat.
  • Blockbuster, el 1995, era líder de mercat amb 9.000 botigues i $300M de facturació. Les noves tecnologies van provocar que el client demanés més gama, major comoditat i millor atenció al client. Nous emprenedors amb la ment oberta van crear nous serveis digitals als qual s’hi van llançar usuaris del món sencer desencantats amb l’estàndard de la indústria. Primer Napster, i quan la llei van canviar, Netflix, van portar a Blockbuster a la bancarrota.

És normal! La innovació disruptiva no es fa des de dins. Això és una tasca pels “pro-ams”, pels que tenen més necesitat: Bill Gates, Steve Jobs, Napster, Netflix, Fuji…

Per aquesta raó són tan importants iniciatives com l’Asociación Espiral a Catalunya, una comunitat de voluntariosos professors que s’ uneixen per introduir innovacions i tecnologies a les aules de primària i secundària d’Espanya, per millorar l’educació dels nostres nens i nenes.

Pàgina web de l’Asociación Espiral

Página web de Asociación Espiral

La innovació disruptiva difícilment ocorre des de dins, la innovació disruptiva s’acaba adoptant quan els pro-ams han evidenciat la seva necessitat.

Necessitem canviar radicalment la nostra concepció sobre la innovació: passar del “té el que hem fabricat” al “busquem entendre els teus problemes i sorprendre’t amb les solucions que et proposem”.

Benvinguts a la innovació oberta.

Creem comunitats que ens permetin col·laborar amb els pro-ams, si volem innovar abans, i sobre tot millor que els altres. Crea espais de col·laboració, i fes que els altres innovin per tu.

Ah! No et perdis aquest fantàstic Ted Talk del Sr. Charles Leadbeater sobre el tema:

Coneixes altres casos d’innovacions disruptives fetes per pro-ams? Explica’ns-ho!

The following two tabs change content below.
Ignasi Clos

Ignasi Clos

Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Graduat en Negocis i Màrqueting internacional. Ha estat consultor d’internacionalització a les oficines als Estats Units d’Acc10 (Nova York i Miami) durant 2 anys, consultor d’Estratègia i Operacions a Deloitte, SL durant 4 anys, i des de 2010 està involucrat al món de la innovació i la emprenedoria, com a consultor per a petits emprenedors, i com a Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a la oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies