El sector del taxi té un problema que es diu innovació

El sector del taxi té un problema que es diu innovació

El títol d’aquest article pot semblar sembla un xic provocador, després d’uns dies de reivindicació i malestar a la ciutat de Barcelona. Però aquesta afirmació rotunda és ben certa. Amb ella reconec que estic a favor dels VTC i en contra dels taxistes? Doncs no. Amb aquest títol vull fer entendre que tots els sectors necessiten dosis d’innovació i que, en alguns casos concrets, la innovació costa més d’implementar.

Tipus d’organitzacions

Deixeu que comenci pel principi, al món hi ha tres tipus d’organitzacions:

  • Organitzacions protegides
  • Les Organitzacions eficients
  • Organitzacions innovadores

Organitzacions protegides

Operen en un mercat restringit i disposen d’un espai propi protegit.  Això beneficia a les persones que hi treballen però, a llarg termini, acaba sent contraproduent. És així perquè, en comptes de generar valor per als seus clients i usuaris, els seus operadors persegueixen la rendibilitat i els incentius per protegir el seu espai. Aquesta no és la manera de promoure la innovació, el desenvolupament professional ni el coneixement de les persones que hi treballen. Podríem donar molts exemples de sectors protegits i encara més de persones que hi formen part i no en són conscients del canvi que es produeix a fora. Com bé diu la dita, d’allò que els ulls no veuen, el cor no en dol.

Organitzacions eficients

Són les que disposen incentius i generen dividends per als seus inversors. Estan centrades en minimitzar costos i maximitzar beneficis i en rendir comptes trimestralment. Són reticents a la innovació perquè els pot suposar un fracàs i els inversors els poden penalitzar. No es focalitzen en aportar valor als seus usuaris ni als treballadors sinó en la rendibilitat. Prioritzen l’assoliment dels objectius financers a la innovació, per aquest motiu, tenen dificultats a mantenir el talent humà.

Organitzacions innovadores

Es tracta d’organitzacions vitals i amb un propòsit definit, que busquen generar un valor per a la societat i que, saben que això, els portarà beneficis. Són conscients que, tant la captació de persones com mantenir el talent, passa per oferir projectes engrescadors i motivadors. La seva visió és a llarg termini i les podríem diferenciar en tres grups:

1.      Organitzacions tecnològiques

Hi ha molts exemples d’empreses innovadores com Google, Amazon, Apple, Tesla, etc. Són empreses que s’han creat els darrers 15 anys i que han tingut un creixement exponencial. Ofereixen productes i serveis escalables (atribut màgic dels emprenedors) i són el referent per a joves millennials, start-ups i inversors.  Estan clarament enfocades a oferir valor per als seus clients, fet que fa que molts professionals hi vulguin treballar. Atrauen el talent de manera espontània.

2.      Start-ups

Es tracta de projectes petits que volen arribar a ser grans organitzacions tecnològiques. Busquen la pedra filosofal, projectes escalables i, en funció dels seus fundadors, tenen propòsit o interès en vendre la seva empresa a canvi de molts diners.

3.      Organitzacions Teal

Si ens quedem amb els exemples anteriors, trobem a faltar les organitzacions que  innoven en elles mateixes i que busquen un propòsit i desenvolupament que aporti valor als seus treballadors i usuaris. Aquest tipus respon al model desenvolupat per Frederic Laloux  que les anomena organitzacions Teal. Un exemple molt interessant és l’empresa Buurtzorg, que disposa de més de 10.000 treballadors i ofereix serveis a domicili a famílies, persones grans i persones malaltes. L’empresa s’organitza en petits equips (8 o 10 persones) amb capacitat d’autogestionar-se.

Aquest seguit d’exemples fan que no fixem tota l’atenció en empreses tecnològiques com Cabify i Uber sinó en empreses que tenen un propòsit clar i treballen per oferir un benefici a la societat.

Cap on va el sector amb la mobilitat urbana?

Ens agradi o no, ens els propers anys hi haurà un canvi radical en la forma com ens movem. Quina és la solució per a un sector com el de la mobilitat urbana?

Suposem que neix una empresa que té com a propòsit fer que els ciutadans de qualsevol ciutat es puguin moure de forma fàcil, econòmica i sostenible i sense col·lapsar ciutats.

El primer que cal dir és que la tecnologia ja ha estat implantada en aquest tipus d’empresa. Ara cal que s’exploti comercialment i, properament, serà una realitat.

En pocs anys, gestionarem els nostres desplaçaments i algun vehicle autònom o semi autònom de transport col·lectiu o individual a través d’algun dispositiu. Aquesta visió és la que han de tenir les organitzacions que vulguin liderar el canvi a través del coneixement, tecnologia i lideratge.

Cal dir que ho tindrà difícil qui vulgui operar en aquest sector perquè haurà de lluitar contra uns operadors que no volen perdre la seva posició. Però… què passaria si els operadors d’aquest sector s’organitzessin amb objectius a llarg termini?

Un taxi sol no pot fer-ho però… si se sumen dos, tres, quatre o tots els taxis de Barcelona? I si les ciutats del món com Barcelona, Nova York, Berlin, Londres, Madrid creessin equips d’experts en IA, IOT i mobilitat sostenible per aconseguir transformar el sector? Què passaria aleshores?

El repte, per tant, és que la societat vegi el sector del taxi com un generador de valor, necessari per oferir servei de mobilitat a la ciutat i, és justament aquesta necessitat i la forma de cobrir-la la que canviarà radicalment en els propers anys.

The following two tabs change content below.
Joan Ras

Joan Ras

Soci i CEO a Induct SEA, S.L. en Induct SEA, S.L.
Economista i Màster en Economia Aplicada per la UPF. Ha estat consultor d’Estratègia i Operacions durant més de 15 anys, especialment en els sector Ensenyament, Públic, i Salut. Des de principis de 2013, lidera l'oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies

*