5 tendències de 2020 que no podrem ignorar

5 tendències de 2020 que no podrem ignorar

Comencem l’any amb la pressió per predir què passarà. I és que aquest és el moment de reafirmar les expectatives i les noves oportunitats, però … com es pot fer predicció de les tendències d’innovació, estant en les primeres setmanes de l’any 2020?

Com explicàvem en el post sobre el paper de les tendències en la innovació, podem predir el futur basant-nos en certs patrons de repetició. Si a més, tenim en compte que les tendències reflecteixen un canvi progressiu, normalment d’any a any, es pot veure quina direcció està prenent aquest canvi: quan es tracta de tendències d’innovació que tenen un gran impacte, després del primer any d’existència, prenen molta més força.

Per escollir 5 tendències d’innovació, cal llegir-ne 50

Com s’expressa en el títol, prenem com a referència el treball d’observació de diverses empreses i el contrastem amb alguns exemples de casos reals que les demostren. Cadascuna d’aquestes empreses, amb un enfocament propi, fa una selecció de tendències i insights i ofereix exemples de diferents parts de món. Aquests són alguns dels informes que ens van servir de base:

5 tendències d’innovació per al 2020 que no podrem ignorar

Després de fer aquest treball d’exploració, vam decidir sumar-nos a la iniciativa predictiva de principi d’any. No volem deixar passar el primer mes d’aquesta nova dècada sense compartir algunes de les tendències d’innovació que, des SDLI, considerem més interessants per al 2020. Aquestes tendències afectaran de diferent manera a usuaris, negocis i indústries, i d’una manera o altra , seran un marc de referència per repensar estratègies i processos d’innovació.

Per abastar diferents aspectes, vam decidir fer la selecció a partir de l’esquema STEEP, proposat per Els Dragt. Cadascuna de les tendències d’innovació és una petita mostra de tot el que està passant a nivell social, tecnològic, ambiental, econòmic i polític.

Tendència # 1: Gènere fluid

Força principal: social

Els estereotips de masculinitat i feminitat s’estan trencant i ens estan duent a la igualtat i l’acceptació. Enmig de la lluita per l’equitat i el creixement dels moviments feministes, bifurcar la societat entre “homes i dones” s’està convertint en un fet absurd i irrespectuós. I és així, en la mesura que es defineix a partir del gènere i l’orientació sexual. Aquests són alguns exemples:

  • Mattel, va llançar a la fi de 2019 la línia genderless dolls per dirigir-se als nens i nenes que se senten en el centre, és a dir, que no s’identifiquen amb la Barbie ni amb en Ken.
  • Aquest any, Mastercard començarà a oferir targetes de crèdit que permetin a l’usuari posar el seu veritable nom. Aquest llançament està pensat per als clients transgènere, que generalment fan servir un nom diferent al que està registrat en el seu naixement.

Tendència # 2: Tot Intel·ligent

Força principal: tecnològica

La intel·ligència artificial no coneix fronteres i progressivament s’ha integrat en molts aspectes de la vida, evidenciant processos d’aprenentatge que fa uns anys es creia que només teníem els éssers humans. Aquesta tendència d’innovació genera dues reaccions oposades: l’optimisme de sentir que podem viure una vida més eficient i l’angoixa de sentir que les persones som prescindibles.

  • En la seva última aplicació, Nike va incorporar la funció d’escanejar els peus usant realitat augmentada per poder determinar la talla exacta de calçat que necessita l’usuari.
  • L’hotel Flyzoo de Alibaba va incorporar tecnologia de reconeixement facial per reemplaçar les targetes i les claus de les habitacions. L’esperat creixement de l’ús del reconeixement facial amb fins comercials està generant un gran debat ètic sobre els límits de la privacitat.

Tendència # 3: Eco-pressió

Força principal: Ambiental

Si fa uns anys, ser sostenible era un valor afegit, avui és una obligació ineludible. En la mesura que les opcions de consum són cada vegada més accessibles, s’esgoten les excuses per no prendre les decisions de consum que menys mal causen a l’entorn. El “càstig” per als que decideixin no fer-ho, començarà a manifestar-se a través del canvi de polítiques i el rebuig social.

  • Des de mitjans de l’any passat, a Suècia, es va introduir el terme Flygskam que significa “vergonya de volar”, com la presa de consciència sobre el dany que genera el transport en avió. La idea s’està popularitzant i algunes persones ja estan optant per alternatives de transport com el tren.
  • En 2019, les illes Fèroe a Dinamarca, van tancar 10 de les seves atraccions turístiques i van crear un programa de voluntariat perquè els turistes realitzessin tasques de manteniment durant un cap de setmana.

Tendència # 4: despossessió

Força principal: econòmica

Tot i que el capitalisme segueix dominant com a model econòmic a gran part de la societat, s’està demostrant que per consumir alguna cosa no cal posseir-la. El creixement dels models de lloguer, i el naixement de les plataformes d’ús, en lloc de la propietat, posen en evidència que s’està creant una separació entre el consum i la compra de productes i serveis.

  • Nestia és una plataforma de Singapur que va desenvolupar el servei de “umbrella sharing” o paraigua compartit. L’usuari pot utilitzar el producte gratis per un temps, i després ha de pagar un petit abonament de 7 dòlars, com en la fórmula de lloguer de bicicletes. 
  • Al Regne Unit es va estrenar una aplicació que permet cancel·lar subscripcions a la fi del període de prova. L’aplicació s’anomena DoNotPay, i es va crear per ajudar les persones a evitar les estratègies comercials que els obliguen a contractar serveis que no fan servir.

 

Tendència # 5: Societat de la desconfiança

Força principal: política

La connectivitat del món ha augmentat la consciència de la societat sobre la desigualtat i desencantament cap a les grans empreses, les organitzacions i l’estat en general. De manera reactiva, les persones exigeixen més transparència a les institucions, i aquestes s’estan veient obligades a obrir canals de comunicació i participació.

  • L’empresa GrantTree, al Regne Unit, va incorporar el pagament autoestablert com a estratègia per competir per a nous talents: El treballador té la possibilitat de reunir informació sobre els sous de treballadors d’altres empreses, per rols i perfils similars el seu, i proposar una xifra, que serà revisada per la direcció.
  • En els últims dos anys, ha augmentat significativament el nombre d’aplicacions de participació ciutadana que permeten accedir a dades públiques, intervenir en polítiques o fer denúncies de delictes.

tendències d'innovació

Aquesta és només una petita mostra de les tendències d’innovació que val la pena tenir en compte aquest any. Hi ha moltes més i, des SDLI, seguirem aprofundint en l’anàlisi i compartint contingut per ajudar a orientar totes les oportunitats d’innovació dels nostres clients i partners.

The following two tabs change content below.
Viviana Forero

Viviana Forero

Comunicadora social-publicista de la Universidad Javeriana (Bogotá) y Máster en Investigación para el Diseño y la Innovación de Elisava (Barcelona). Después de trabajar como planner en agencia de publicidad, encontró en el Design Thinking una forma diferente y fresca de resolver los problemas "de toda la vida". Apasionada por el baile, el canto y la escritura.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies