Rapid prototyping, com generar prototips en 8 hores

Molt sovint, empreses i organitzacions ens demanen que organitzem tallers de sensibilització al voltant de la Innovació, amb l’objectiu de crear cultura innovadora i d’identificar talent innovador intern. Tot i que sovint les expectatives són fer algun exercici i conèixer els temes bàsics al voltant de la innovació, nosaltres ens resistim a no anar més enllà, i més si l’equip té ganes i dóna corda.

Recentment hem fet un taller de Design Thinking amb Escola Pia Catalunya, adreçat a un grup de professors i responsables de centres amb l’objectiu d’explicar i fer alguna pràctica amb aquesta metodologia.  Tot i que només disposàvem de dos matins per treballar la metodologia i fer un cas pràctic ens vam anar animant, i al final els equips van acabar creant prototips de projectes educatius en 8 hores!  Us expliquem en aquest post com vam treballar.

Objectiu 1: Provem a fer les coses de manera diferent

[Tweet “”If you always do what you always have done, you only get what you always got.” Henry Ford”]

Sí, d’acord, a l’escola ens fan enquestes, reunions, trobades amb famílies i alumnes, però la pregunta clau és: què en fem de tota aquesta informació? La sistematitzem, analitzem i identifiquem reptes?

Si ja feu tota aquesta feina, felicitats, esteu treballant bé la primera part del procés, però i les següents etapes? Us heu preguntat mai com contesteu vosaltres a les enquestes que us fan? I quins aspectes haguéssiu volgut incloure i no heu fet? Ens calen eines que ens permetin recollir les emocions, la informació que no cap en una enquesta estructurada.

Objectiu 2: Reptes per etapes educatives

Si ja teniu reptes identificats perfecte, podem començar a treballar. En el nostre cas vam intentar aterrar els reptes una mica més, fent un mapa de quina proposta de valor oferim a quins segments de clients.

Mapa de "Pains and Gains"
Mapa de “Pains and Gains”

Vam analitzar els diferents segments de clients i quina és la proposta de valor que fem per a ells. No és el mateix pares de P3, alumnes de primària, adolescents ( motivats o no, techies o no), alumnes de FP. Cada un té un mapa emocional diferent, i requereix propostes de valor diferents.

Objectiu 3: Entenem al client

“Abans de jutjar una persona camina tres llunes amb els seus mocassins”

Proverbi sioux.

Però com podem caminar tres llunes amb els mocassins de les famílies i els alumnes? Cada un dels equips va construir un empathy map, vam intentar entendre com pensa, viu, sent, un alumne determinat o una família que ve a l’escola i en vam fer un dibuix.

Empathy Map de l'equip de Formació Professional
Empathy Map de l’equip de Formació Professional

Dins aquest mateix objectiu, vam traçar el camí del client, intentant entendre el seu comportament a partir de les seves activitats diàries: des que es lleva, va a l’escola, menja, va amb els amics, sopa i dorm.

Objectiu 4: Generar idees

Amb tota la informació dels clients vam començar a identificar insights, aquell problema o neguit que el client no té resolt i que és important per a ell. A partir d’aquests insights vam començar a generar idees, aplicant diferents tècniques. De totes les idees que es van generar, es van seleccionar les que aporten major valor per resoldre el problema del client.

Objectiu 5: El prototip

En dues hores els equips van treballar en la proposta de valor, especificacions, experiència del client… va ser impressionant veure com els equips passaven d’idees molt generals a propostes concretes en tan poc temps.

El resultat va ser molt interessant, us expliquem els reptes i les solucions proposades per cada equip:

Primària

Repte: “com generar espais de col·laboració i confiança amb les famílies en l’educació conjunta dels fills”. Per això desenvolupen el projecte “Edupath”, implicar els pares en la millora dels resultats educatius dels seus fills.

Equip Primària: Edupath, com implicar els pares en la millora dels resultats educatius dels seus fills.
Equip Primària: Edupath, com implicar els pares en la millora dels resultats educatius dels seus fills.

ESO

Repte: “com motivar els alumnes d’ESO addictes a la tecnologia”. Desenvolupen el projecte “InstaPic”, eina que facilita generar activitats al voltant de l’assignatura de llengua, llançant reptes als alumnes i generant jocs.

Equip ESO: InstaPic, eina que facilita generar activitats al voltant de l’assignatura de llengua, llançant reptes als alumnes i generant jocs.
Equip ESO: InstaPic, eina que facilita generar activitats al voltant de l’assignatura de llengua, llançant reptes als alumnes i generant jocs.

Formació Professional

Repte de l’equip de FP: “treballar amb alumnes a l’espera de ser motivats” Projecte “Sport & Think” espai per motivar els alumnes de cicles formatius de l’esport i el lleure, a través de la creació de la seva pròpia empresa i venda de serveis a entitats.

Equip Formació Professional: Sport & Think, espai per motivar els alumnes de cicles formatius de l’esport i el lleure.
Equip Formació Professional: Sport & Think, espai per motivar els alumnes de cicles formatius de l’esport i el lleure.

Equip de Gestió

Repte: “com treballar amb les famílies i alumnes de diferents capacitats sense frustrar expectatives?” Desenvolupen el projecte “INTELPIA”, eina que facilita el desenvolupament i avaluació de les capacitats dels alumnes a partir de les intel·ligències múltiples.

Equip de Gestió: INTELPIA, eina que facilita el desenvolupament i avaluació de les capacitats dels alumnes a partir de les intel·ligències múltiples.
Equip de Gestió: INTELPIA, eina que facilita el desenvolupament i avaluació de les capacitats dels alumnes a partir de les intel·ligències múltiples.

Conclusions

Amb equips motivats hem estat capaços de generar prototips molt primaris en dos matins. Fins on seríem capaços d’arribar amb més temps? La motivació dels equips és fonamental, i en això cal afegir:

  1. Suport de la Direcció
  2. Reptes ben definits
  3. Metodologia
  4. Persones de suport entrenades.

Creus que els agents d’innovació de la teva organització podrien prototipar en 8 hores? Creus que tenen totes les eines necessàries per poder fer-ho?

Joan Ras

Joan Ras

--Economista y Máster en Economía Aplicada por la UPF. Es Profesor de Innovación y Emprendimiento en ESCI-UPF. Desde 2012, es socio fundador de SDLI, agencia de innovación abierta. Anteriormente fue Socio consultor de Estrategia y Operaciones durante más de 15 años en Auren, especialmente en los sectores de la Enseñanza, Sector Público, y Salud.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.