Parlem de futurs? 5 lliçons de l’IAM Weekend 2018

Parlem de futurs? 5 lliçons de l’IAM Weekend 2018

No hi ha un futur, sinó múltiples futurs. Això va ser un dels meus principals aprenentatges en el intens cap de setmana d’IAM Weekend, un festival organitzat per Think Tank Internet Age Media (IAM), liderat per Andrés Colmenares i Lucy Black-Swan. És interessant com el festival va més enllà de les típiques conferències assajades i perfectament mil·limetrades gràcies a un to d’improvís i proximitat que reforça el seu lema, “in randomness we trust“, és a dir, la confiança en l’atzar.

Entre els més variats ponents – l’avatar Laturbo Avedon fins Audrey Tang, la ‘hacker’ superdotada i post-gènere que ha revolucionat el govern taiwanès com a Ministra Digital – l’esdeveniment el tema del qual era The Subversion of Paradoxes (és a dir, qüestionar les paradoxes), va posar damunt la taula qüestions que jo, personalment, mai m’havia plantejat i va apoderar a una audiència tan diversificada com internet, a resoldre les paradoxes del present de manera ètica i sostenible.

Un dels objectius d’IAM Weekend era que ens qüestionéssim quins seran els possibles futurs de l’automació, del treball, de la identitat, de l’educació, del comerç, de la comunicació, de l’alimentació, del sexe… Classificats per seccions temàtiques: Beyond Algorithms, Beyond Disciplines, Beyond Clicks, Beyond Desires i Beyond Dreams. El punt és qüestionar el que estableix la societat subvertint les paradoxes que ens atrapen, i utilitzar la tecnologia (principalment Internet) en comptes de ser nosaltres els utilitzats per ella, dissenyant col·lectivament millors futurs. T’apuntes?

Marina Dragzilla, per Denisse Garcia
Marina Dragzilla, per Denisse Garcia

Lliçó IAM Weekend # 1 – He llegit i NO estic d’acord amb els termes i condicions

Avancem i vivim en un món en què cada vegada més, la identitat es fa fluida – ja no som tot just nostres cossos físics, sinó també la nostra presència en l’ambient digital. Ja ni tan sols cal un cos físic per a existir, com va demostrar la xerrada de l’avatar LaTurbo Avedon, que només existeix en l’ambient digital (podeu veure-la en l’enllaç al final del post). L’automatització i els algoritmes ens estan definint. No ens importa molt la nostra privacitat a nivell digital i empreses com Facebook, Amazon o Google s’han apoderat d’ella. És el nostre dret a estar o no estar d’acord i lluitar per les nostres dades, al final, són el petroli del segle XXI.

Lliçó IAM Weekend # 2 – És hora de canviar l’educació

Per què ensenyem a les màquines a aprendre i als humans a programar? Crec que aquesta va ser una de les preguntes que més es va quedar al meu cap. Com ja havia comentat en el post Com et guanyaràs la vida el 2025?, hem de repensar el sistema educatiu tradicional d’acord amb les noves necessitats de la societat i amb el desenvolupament tecnològic. En l’esdeveniment es va plantejar un enfocament transdisciplinari de l’aprenentatge i la creació d’un model obert de diàleg que inclou més activament als estudiants, similar al que fem en els projectes PortInnova i Innolab.

Lliçó IAM Weekend # 3 – Necessitem redissenyar els nostres desitjos

Som part i depenem de la humanitat – és l’únic que ens separa d’escenaris de distòpies de pel·lícules de ciència ficció com Blade Runner o Mad Max. Com ens va dir la futurista Monika Bielskyte: “el desafiament està en imaginar un futur positiu i, per això, l’esperança no ha d’estar en la tecnologia, sinó en nosaltres”. Els desitjos (no les necessitats!) de la societat contemporània estan directament relacionats amb l’alt consum, amb la urgència i, conseqüentment, amb la falta d’ètica originades pel sistema capitalista. És a dir, ho notem principalment quan parlem d’alimentació (fast food), consum (fast fashion), identitat (addicció a les xarxes socials) i sexe (pornografia). Per aprofundir en el tema, fes un cop d’ull a la proposta del moviment Feminist Internet, creat per la University of Arts London.

L'univers de distòpia de la pel·lícula Blade Runner (1982)
L’univers de distòpia de la pel·lícula Blade Runner (1982)

Lliçó IAM Weekend # 4 – Tots podem dissenyar el futur

El secret de la humanitat està en la connexió – amb nosaltres mateixos, amb els altres, amb la tecnologia -. Sempre creiem que els grans canvis de la societat són responsabilitat de les grans corporacions i del govern, és a dir, els que tenen el “poder” per fer-ho, però Kate Coughlan i Dan Ramsden de la BBC ens van recordar la cita de la sèrie The West Wing “Mai dubtis que un petit grup de gent implicada pugui canviar el món. És l’únic cosa que ho ha fet “. Hem de pensar més enllà dels sistemes governamentals que tenim actualment i crear noves solucions polítiques, com van fer Felipe Castelblanco o Francisco Carballo en Para-site School.

Lliçó IAM Weekend # 5 – No estem sols!

Hi ha diversos professionals, futuristes i artistes que estan implicats en la conscienciació dels impactes tecnològics en la construcció de millors futurs. Com és el cas de Pineda Yoldas, el treball és un híbrid entre ciències biològiques i tecnologies digitals; Ingrid LaFleur, fundadora del moviment Afrotopia i excandidata a l’alcaldia de Detroit; Nahoum, artista i fundador del festival Kosmica i Marina Drazgilla, drag queen que busca trencar l’estigma de la sexualitat i del gènere en l’era de la informació. Només per esmentar-ne alguns.

Ens veiem a la propera edició ?, foto de Denisse Garcia
Ens veiem a la propera edició ?, foto de Denisse Garcia

A continuació trobaràs un llistat d’enllaços interessants per aprofundir en els projectes d ‘alguns dels ponents de l’IAM Weekend 2018, i si t’interessa algun tema en específic, m’ho expliques en un comentari!

Estuary, Xerrada completa de l’avatar LaTurbo Avedon

Kitty AI, el gatet d’intel·ligència artificial que ens governarà a tots, de Pineda Yoldas

Kosmica, el projecte que porta l’art a l’espai, de Nahum Mantra

Afrotopia  i l’apoderament de la població africana, d’Ingrid Lafleur

Virtual Watchers i altres projectes de l’artista catalana Joana Moll

Some Silly Stories, projecte de l’artista marroquina Meriem Bennani

Can We Fix the Internet?, de la BBC

The following two tabs change content below.
Livia Fioretti

Livia Fioretti

Consultora d'Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Brasileña, formada en Coolhunting, Design and Global Trends por ELISAVA-UPF . He trabajado como planner en Ogilvy & Mather São Paulo y en start-ups. Apasionada por la escritura creativa, el cine y las artes.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies

*