Nima World: Com la digitalització també arriba al món animal

Nima World: Com la digitalització també arriba al món animal

Nima World, és un projecte innovador que busca canviar de forma radical la nostra relació amb els animals mitjançant la digitalització. Parlem amb José Antonio Fernández, CEO de Nima World, qui ens introdueix al projecte i com va néixer la idea d’aplicar la digitalització a l’experiència d’anar al zoo.

1. Què és Nima World? Amb quines tres paraules resumiries la startup?

Nima World, és la transformació digital de com veiem els animals a dia d’avui. Això seria un resum. Tractem de transformar de manera digital zoos i aquaris. Que deixin de ser un entreteniment perquè aquests espais passin a ser llocs d’acollida com, per exemple, per animals d’un circ que tanca o algú que li prenen un lleó que té  a casa seva i el porten cap a un zoo.  Està clar que un zoo no és el seu hàbitat natural i a NimaWorld volem que l’entreteniment passi a ser amb noves tecnologies audiovisuals. Un projecte innovador animal que no deixa ningú indiferent.

Les tres paraules serien: innovació, sostenibilitat i animals.

2. D’on va sorgir la idea de Nima World? D’on ve el nom?

La idea va  venir perquè jo em dedicava, i em dedico, al que és crear experiències a partir de tecnologies audiovisuals. Fa uns anys, col·laborant amb una campanya que s’estava fent a Barcelona, per l’elefanta que hi havia al zoo, la Susi, hi havia un problema que era que estava sola i la volien o bé dur a un altre lloc on hi haguessin altres elefants, o bé dur-li aquí un altre elefant. Però es clar, en aquell moment era la controvèrsia de pensar, si ja tenim un elefant deprimint i en portem un altre, ara tindrem dos elefants deprimits i la situació no millorarà.

En aquell moment, l’empresa municipal que gestionava el zoo deia que clar, la gent volia veure-ho i va ser com un insight que em va sorgir. Se’m va acudir fer la creació de contingut virtual a 360 o inclús a 720 graus amb experiències audiovisuals immersives.

Jo volia treballar el món de l’entreteniment però no per marques. Això va ser cap al 2010 però vam estar uns anys que ho pensàvem però no s’estava implementant. Ja al 2014 sí que vam començar a moure’ns de forma més activa.

El nom Nima ve d’animal i és com veure’ls de forma real. Si a animal li traiem la “a” i la “l” ens queda això.

3. Un cop ja amb la idea, quins van ser els primers passos que vas haver de seguir per començar a dur a terme el projecte de digitalització?

Básicamente la primera parte fue crear la empresa y empezar a buscar gente que trabajara con nosotros, consejeros que tenemos hoy en día, gente de diferentes sectores que vienen del mundo audiovisual o digital. Así pues, comenzamos a crear contenido y recreaciones en 3D de cómo serían los espacios y también comenzamos a pensar que deberíamos crear un primer prototipo de cómo sería la instalación. Así es como creamos el Nima Ship, un submarino simulador el que trata de crear misiones en las que la gente puede llevar a cabo y descubrir cómo es el fondo marino y diferentes especies del ecosistema marino.

Submarí de Nima World
Submarí de Nima World

4. Us heu aliat amb els més bons. Teniu, doncs, algun científic, biòleg, etc. que us ajudi a crear els continguts?

De moment els continguts, fins a dia d’avui, han sigut pràcticament tots en 3D. Quan es comencin a crear de forma real òbviament entraran aquests biòlegs i de més. Tot i així, sí que hem parlat amb alguns experts que ens han ensenyat coses per Nima Kids, que és la versió de Nima World però per a nens, amb contingut educatiu. En lloc d’animals reals, tenim il·lustracions que són perquè les vegin el més petits.

5. El concepte de Nima World segueix un nou model de negoci, un nou paradigma. Suposa això un repte per a vosaltres?

El principal problema són les empreses que tenen molts parcs temàtics, aquaris, zoos, etc. i clar si porten alguns 40 anys i a sobre en el seu Consell d’administració hi ha gent ja gran, dir-los que ho han de canviar tot és molt difícil. Ells no volen fer grans inversions, tenen por. La digitalització els angoixa. L’ésser humà li té por als canvis de per si. Amb això ens hi hem trobat i ens hi seguirem trobant. De totes maneres, estem veient que hi ha una nova onada de sensibilitat de l’ésser humà cap a veure un animal tancat. Fa 30 o 40 anys, quan els meus pares em duien al zoo, ningú, o molt poca gent, es preguntava si allò estava bé o malament. Però a dia d’avui, la majoria de pares que van al zoo amb un nen és perquè l’escola els hi ha dut abans i el nen és qui demana anar al zoo. El pare es veu “obligat a dur al nen, no perquè sigui ètic o educatiu, sinó perquè a l’escola li han ensenyat al nen”.

6. Amb aquest lobby que hi ha actualment, com us voleu posicionar, com una competència o més aviat com una aliança?

Nosaltres ens posicionem clarament com una aliança de la transformació digital del que estan fent. Nosaltres també els hi diem que és una oportunitat si ells deixen d’exhibir animals perquè aquests zoològics passin a ser una mena de refugi on acollir animals que tenen problemes. El zoo hauria de ser un lloc de pas per aquells animals de circs que han tancat, per exemple. Un lloc de pas per dur-los cap a un lloc millor.

A més a més, no s’ha d’oblidar que, a dia d’avui, això de que anant al zoo veus un lleó de veritat és una fal·làcia perquè l’estàs veient però el seu comportament no és com a tal. L’elefant camina cada dia 50km i viu en grups de 50 i potser tens 1500m2 i tens 2 elefants… això no és real!

Amb Nima World, l’avantatge no és només per l’animal sinó també per aquella persona que els va a veure. La digitalització ho fa molt més versàtil. L’animal guanya en qualitat de vida, guanya el zoo en espai, genera més expectació i a més a més, els costos baixen moltíssim. I guanyen més diners!

7. Creus que centrar-se en les experiències immersives és la nova clau de l’èxit d’un negoci?

Ara mateix sí. El mercat i el consumidor estan demanat experiències immersives. El que depararà el futur, imagina’t, si ara estem veient una projecció de 720º a les parets, terra i sostre, imagina’t el que ens pot deparar el futur… la innovació ens durà a altres espais.

A més a més, volem no només veure com es el comportament real de l’animal, sinó transportar a l’espectador, mitjançant la digitalització, a l’ecosistema real, ja sigui, per exemple, amb l’olor de la sabana africana.

Cubo 720 grados, simulación.
Nima World, simulació del projecte

 

8. Quin ha estat el moment més gratificant des que es va iniciar el projecte de digitalització?

¡Hay muchos! Incluso vino una mujer mayor que tiene una fundación de elefantes en Seattle, en Estados Unidos y nos vino a conocer. Nuestro proyecto podía hacer que los elefantes salieran del zoológico. Vino con su marido a conocernos y ofrecerlo ella en Estados Unidos. Que alguien haga esto pues es gratificante y que te llena porque ves que alguien cree con el proyecto. No es un simple correo, es alguien que desde la otra parte del mundo te está viniendo a ver.

9. Com et veus en un futur a nivell professional? Fins on creus que el concepte de Nima World pot arribar?

Espero que Nima World pugui desenvolupar altres prototips d’instal·lacions que comencin a canviar els zoos i aquaris d’avui en dia. Això seria la idea clau.

Una altre cosa molt important és que amb aquesta tecnologia pots treure el zoo i l’aquari del zoo i l’aquari, valgui la redundància. No  pots posar un espai a on hi hagi dofins de veritat en un centre comercial. Econòmicament i èticament és molt difícil de fer.

Però amb aquesta tecnologia si que es pot fer, inclús en un parc temàtic. Però tal i com esta ara la situació, si que s’està fent a algun lloc però no és molt comú i s’estan trobant amb problemes perquè des del dia 1 estan tenint manifestacions a la porta. En canvi, amb tecnologia és molt més realista.

10. La principal barrera és social perquè algunes persones no volen canviar el zoo tradicional. No obstant això, si que està apareixent una part més reivindicativa. ¿Com veus a aquestes dues parts?

Es complicat perquè estan en el seu statu quo i hi estan aferrats. Però clar, en la majoria de casos, el client és qui està demanant un canvi i si és així, tu com a empresari no tens una altra opció que canviar. Per exemple, les discogràfiques no volien canviar però,  que els va passar? Va aparèixer Spotify i iTunes encara que no els agradava. Potser si ho haguessin pensat abans, haguessin sigut a temps a transformar la seva pròpia indústria. No ho van fer, van venir altres i ho van fer. Llavors, o ho fan ells o el problema que començaran a tenir és que altres espais (que no son zoos o aquaris) començaran a utilitzar aquesta tecnologia per implementar entreteniment en els seus espais. Si la gent pot anar a veure animals a centres comercials o parcs temàtics, els zoos moriran. Quan vegin que els zoos comencen a morir, els entraran les preses però clar, potser serà ja massa tard.

D’aquí ve el nostre primer prototip, el submarí que abans comentava. Quan la gent comenci a provar-ho i vegi que funciona i que la opinió pública es positiva, doncs decidiran implementar-ho.

Simulació en temps real al mar, Nima World
Simulació en temps real al mar, Nima World

11. En el vostre model de negoci, una part econòmica va destinada a l’animal?

Sí. En el que és Nima World, per exemple, aquest submarí funcionarà a través d’una app. Tu reservaràs una hora i pagaràs en funció del temps que utilitzaràs. Nima Kids tracta de diferents animals relacionats amb el perill d’extinció com ara dofins, orques, ximpanzés, cangurs, etc. i el 50% dels beneficis d’aquests personatges ja sigui a nivell de contingut o marxandatge, va cap a fundacions protectores d’animals concrets.

12. Un consell per a joves emprenedors.

Molta paciència i passió. Sense passió no hi ha paciència. Els més joves, que no facin molt de cas als pares perquè és difícil rebre el suport. Els pares sempre volen que els fills busquin un treball estable i que no tingui incertesa i d’aquesta manera tu deixes de perseguir els teus somnis. Els teus somnis continuaran sent somnis en comptes de posar-te a treballar per ells… es una mica una filosofia de vida: don’t let your dreams be dreams. Treballa per ells.

La situació d’incertesa es gestiona a partir de la passió que tens i que et dona una perseverança per aconseguir-ho, si algú et diu que no té cap incertesa és mentida. Tothom pot arribar a tenir-la. Si la passió és gran, és molt més senzill continuar. Si simplement ho fas fer diners, et cansaràs i decidiràs canviar-ho per alguna altra cosa de més fàcil i ràpida implementació.

13. Finalment, com definiries innovació en una paraula?

Canvi. La innovació no deixa de ser en el que està basada la societat i el capitalisme, el comerç, una innovació constant. La gent li té por perquè el que fa el capitalisme és recolzar-se amb la innovació i voler canviar constantment. Per això hi ha por als canvis.

The following two tabs change content below.
Anna Moragas

Anna Moragas

Disenyadora en Induct SEA, S.L.
Graduada en Diseño y Máster en Estrategías de Comunicación y Dirección de Arte por Elisava. Directora de proyectos de innovación en Induct. Profesora de Innovación en ELISAVA.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies

*