Moviments de transformació educativa autogestionats

Moviments de transformació educativa autogestionats

Moviments de transformació educativa autogestionats
Moviments de transformació educativa autogestionats

El món educatiu està vivint una meravellosa transformació. Això no vol dir que estigui exempta de riscos, però en tot cas, és una oportunitat per apropar-nos a noves i apassionants realitats.

Durant els últims anys, el sector, com tota la societat, ha patit l’impacte de la crisi socioeconòmica, i això ens ha tingut uns quants anys “aguantant la barraca”. Però fa uns dos o tres anys que veiem experiències de transformació educativa que voldria destacar.

Amb un enfoc molt disruptiu tenim casos de docents, famílies i actors disposats a millorar el seu entorn educatiu a partir de la seva pròpia feina, recursos i motivació. Des de l’autogestió, la responsabilitat i l’engrescament de fer pinya, s’han realitzat pràctiques que topen de front amb les estructures formals jeràrquiques que hi ha tradicionalment als centres educatius.

En línia amb les tendències socials i empresarials d’estructures més planes, lideratge descentralitzat, equips efímers de treball i l’autonomia en la presa de decisions, veiem que per transformar l’educació ja no cal esperar a l’administració, els equips directius o les coordinacions. Cada mestre té els recursos per fer la petita revolució a la seva aula. I a partir d’aquí, serà la seva capacitat de persuasió, comunicació i lideratge la que podrà fer de “taca d’oli” a la resta de l’organització.

M’agradaria destacar tres projectes que són un petit mostratge d’una revolució educativa que encara ha d’escriure els seus millors capítols.

El Submarí Lila

Un grup de famílies inquietes per l’educació dels seus infants s’agrupen en una cooperativa per vertebrar un projecte educatiu propi i singular a El Milà de Tarragona, és el projecte El Submarí Lila. Els mateixos pares i mares són els responsables de l’acompanyament educatiu i de la gestió del centre. Actualment desenvolupen educació infantil i primària.

Són exemple paradigmàtic d’autogestió en l’àmbit educatiu. Partint dels seus recursos propis, han creat un projecte que ha estat recentment reconegut amb un premi del Departament d’Ensenyament per la seva línia de treball en educació i agricultura ecològica.

Imatge de l'escola el Submarí Lila
Imatge de l’escola el Submarí Lila

Edcamp

L’Edcamp és un moviment internacional sense ànim de lucre nascut a Filadèlfia que cerca connectar persones amb ganes de millorar l’educació. Els continguts de les trobades no estan definits, ja que surt dels interessos dels mateixos participants. Els organitzadors esdevenen uns facilitadors que dissenyen un marc on han de passar coses no previstes i sorprenents. No hi ha objectius prèviament definits, ni resultats a obtenir més enllà de converses, aprenentatges i fins i tot emocions compartides. Des del concepte d’aprenentatge líquid qualsevol participant pot fluir entre els espais i grups tal com vulgui. Allò que surti d’un Edcamp serà el que els participants hagin volgut que passi.

La Fundació Jaume Bofill ha establert una acord internacional per tal d’impulsar aquest  moviment. El primer va tenir lloc a Mataró el 5 de novembre, i ja n’hi ha un munt de preparats.

Us animem a participar i viure l’experiència Edcamp en primera persona!

Més Joviat

L’Escola Joviat (Manresa) i Induct estem desenvolupant una experiència de transformació educativa autogestionada que vol ser un abans i un després en la història d’aquesta escola emblemàtica del Bages.

Un equip de docents està donant les primeres passes, des de setembre, per crear el seu propi model de transformació educativa. Partint d’eines d’autogestió d’equips i design thinking, volem crear un model d’innovació sostenible per assolir els reptes que l’escola i la seva comunitat educativa vulguin afrontar.

Durant el primer curs consolidarem un equip, parlarem amb les famílies, l’alumnat i tota la comunitat. També ens posarem al dia de les ultimes tendències educatives del món. I també aprofitarem per detectar aquelles pràctiques més innovadores que ja s’estan fent al centre.

A partir d’aquí, iniciarem el camí d’experimentació que ens ha de portar a transformar el centre en allò que tots volem que sigui.

L’equip d’Induct està vivint aquest projecte amb molta il·lusió, ja que veurem de primera mà com un grup de persones s’apoderen per ser agents de canvi al seu centre i mobilitzar recursos i actors per fer realitat un somni.

A l'Escola Joviat realitzant un taller de Design Thinking
A l’Escola Joviat realitzant un taller de Design Thinking

Aquestes tres experiències, de tantes altres que hi ha, ens fan veure que les persones que volen canviar l’educació, tot i les barreres, s’arremanguen i generen canvis. És amb aquestes persones que nosaltres volem continuar treballant. T’hi sumes?

The following two tabs change content below.
Héctor Gardó

Héctor Gardó

Consultor d’Innovació Oberta – Responsable de projectes educatius en Induct SEA, S.L.
Llicenciat en Ciències Polítiques i Màster en Gestió Pública a la UAB. Sempre vinculat al món educatiu. He estat a l’àmbit públic com a tècnic del Departament d’Ensenyament, al privat com a consultor de negoci i en un centre educatiu com a docent a Dinamarca. Ara com a consultor d’Innovació Oberta a Induct desenvolupo projectes d’educació i emprenedoria a diversos nivells (secundària, FP i universitat). Professor de gestió de les organitzacions a la UAB.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies