Com la IA generativa canviarà l’estratègia i la gestió a l’empresa 

IA Generativa

 

A SDLI treballem amb un ull posat en la revolució que està suposant la tecnologia en el treball del futur. Com treballarem i com es gestionaran les organitzacions en molt poc temps serà diferent, el que ja analitzem en el nostre mapa de startups del sector worktech. 

Això sí, les tecnologies van canviant. Fa molt poc només escoltàvem parlar del poder transformador del web3. Però molts teníem dubtes de la seva potencial aplicació més enllà de sectors, o parts de la cadena de valor de certs sectors, amb determinats patrons en què les cadenes de bloc tenien un poder transformador (que el té).  

Amb la democratització de la IA generativa, aquesta vegada ningú té dubtes. Tots “sentim” que la naturalesa del treball, de la gestió empresarial i l’estratègia, canviarà. O ja està canviant. Cap a formes que, això sí, encara no coneixem. 

Tant a través de la nostra activitat al Worktech Hub, com arran de col·laboració que entaulem amb els nostres clients o partners, com amb Javier Rayón de Sesame HR (partners del Worktech Hub), estem explorant el futur impacte d’aquesta tecnologia en la gestió empresarial.  

Què canviarà en el nostre dia a dia?  

5 coses que sabem avui sobre com la IA impactarà l’estratègia i gestió del canvi a l’empresa: 

Abans de començar, un disclaimer de prudència i tecno-optimisme 

A SDLI som principalment tecno-optimistes. Creiem que la tecnologia és la gran força que mobilitza el canvi en els comportaments de les persones i en els mercats. I que, més enllà de l’òbvia necessitat de regular-la, el que els toca a les organitzacions i als països és apostar per la inversió en recerca i desenvolupament en tecnologia exponencial.  

Però en tot cas, tot el relacionat amb la IA aplicada a la gestió empresarial està canviant cada setmana. Només podem tenir actitud d’humilitat, i de curiositat, per afrontar els reptes i oportunitats d’aquesta nova tecnologia. 

Així que anem amb les 5 coses que creiem que sí que sabem sobre l’impacte en estratègia i gestió del canvi: 

1. Hi haurà noves ocupacions (via destrucció creativa) 

Primer, un missatge optimista: tota revolució tecnològica porta amb si destrucció creativa d’ocupació (històricament), és a dir en el curt pèrdues de treball, però també la creació de noves ocupacions a la llarga, que ara desconeixem. Ens hem de preparar per a un futur amb treballadors que es dedicaran a tasques que a dia d’avui desconeixem. 

 

2. El reskilling és la resposta amb millor mirada llarga 

Ens estem trobant amb diferents reaccions en companyies a nivell global: 

Algunes limitant el seu accés, com ha fet Sacyr.

Altres adoptant la IA per eliminar ocupació de forma directa i millorar els números a curt termini, aplicant IA en funcions en què el business casi és molt clar, com podria ser per exemple el customer service. (ia, bt…) 

El que ens diuen els experts és que la solució d’èxit per a les companyies a llarg termini passa per la creació de recomanacions internes (com ha net el Banc Sabadell) i la capacitació en l’ús d’aquestes tecnologies de tota la força laboral.  

De fet, diuen que la força laboral s’haurà de sentir de mitjana capacitada en un 30% en machine learning o large language models, i en definitiva en IA. I que les companyies més ben preparades seran les que tinguin equips de treball que estiguin explorant aquesta tecnologia, en col·laboració amb les business units. Per exemple, companyies com Bayer compten amb equips transversals de “new ways of working” que són molt rellevants en contextos com aquest. 

 

3. El del Digital mindset no és una opció 

Aquesta tecnologia té un gran impacte en la cultura d’ empresa. Estem parlant d’un moment en què una tecnologia exponencial com la IA s’ha democratitzat de cop i està a l’abast de tots nosaltres. I cap companyia podrà evitar o controlar al 100% l’ús de ChatGPT. Obligarà les companyies a posar guies i marcs d’ ús responsables i ètics d’ IA, i a capacitar els empleats a habituar-se a tenir companys robots. Co-bots. Que t’ajuden a fer la feina de la qual tu ets responsable. Ja només serà possible el digital mindset. 

 

4. Nous models de negoci  

La IA com totes les tendències tecnològiques, té un impacte en l’ estratègia de negoci: qualsevol companyia, global però també petita i de qualsevol sector, té la capacitat de repensar el seu model de negoci i proposta de valor a través de l’ ús de la IA. 

 

5. Els teus tipus d’inversió en IA marcaran la teva capacitat innovadora 

I finalment, vull remarcar que sembla que hi ha d’haver diferents nivells de maduresa de l’ús de la IA en les organitzacions, i que l’agressivitat amb què afrontis l’oportunitat determinarà com de capaç ets d’aprofitar-la: 

  • Nivell 1: ús d’aplicacions en el mercat (focus a eficiència de processos)
     
  • Nivell 2: adaptació de solucions de mercat per integrar-les al teu producte o servei a través d’APIS (focus a millora de productes i serveis)
     
  • Nivell 3: creació dels teus propis models amb dades privades de la teva companyia, usant IA’s de codi obert com les de Meta. Hi ha de fet serveis (amazon) que t’ajuden a desenvolupar els teus propis models si els transfereixes les teves dades. El nivell 3, curiosament, és molt accessible per moltes empreses. Les xifres de què es parla actualment es mouen en el rang de 100k – 1M€. (focus a impuls de models de negoci) 

A SDLI, tenim un equip destinat a explorar com les IA’s disponibles al mercat poden ajudar-nos a accelerar els processos d’innovació de qualsevol companyia. Si vols que ajudem a capacitar els teus equips d’innovació en l’ús de les solucions IA existents al mercat, només has de contactar amb nosaltres! 

Moltes gràcies per llegir-nos 

 

 

Ignasi Clos

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.