Exploració: Com treure el màxim d’internet

Exploració: Com treure el màxim d’internet

Sempre diem que l’exploració, a més de ser el punt de partida de qualsevol projecte, ha de transcendir a tot el procés d’innovació. És a dir, per a resoldre qualsevol repte cal fer una extensa recerca a nivell intern i extern, de mercat, competència… En el post d’avui, t’ensenyarem una metodologia d’exploració en tres passos que t’ajudarà a donar l’embranzida inicial als teus projectes innovadors.

Metodologia Induct per a l'exploració en el procés d'innovació
Metodologia Induct per a l’exploració en el procés d’innovació

1r Pas de l’exploració: Identificació

Per començar el procés d’exploració, hem de buscar evidències, informació i referències sobre què es fa en el sector del nostre projecte i en sectors diferents. En aquesta fase es molt important utilitzar fonts diferents i sempre segures, ja que l’objectiu és inspirar-nos i que aquesta informació ens pugui obrir els ulls i veure el que s’està fent al món. Per això, en aquest moment, prioritzem la quantitat a la qualitat de la informació: com més, millor.

Un punt de partida interessant és l’exploració interna, és a dir, comprendre a fons la teva empresa / client, els seus processos, productes, cultura, etc. També en aquesta etapa considerem el repte en el que treballarem, en definitiva, és el que defineix la necessitat de l’usuari que haurem de solucionar. Per inspirar-vos, us deixem 3 passos per definir un repte d’innovació i 4 metodologies.

Després de tenir totes les característiques internes de l’empresa i del repte mapejades, hem de començar a mirar fora de les nostres parets: l’exploració externa. Gràcies a Internet, la principal font de dades contemporània, tenim tota la informació al nostre abast i, per això, el desk research (investigació documental, en català) és la metodologia més utilitzada d’exploració ja que podem trobar llibres, publicacions i altres enllaços interessants. Podem, també, aprendre molt amb els experts d’una determinada àrea, per això, si és possible, és interessant entrevistar personalment i / o en grups. També és interessant tenir en compte anàlisis de tendències, fonts de dades primàries com shadowing i focus groups… El nostre equip de consultors especialitzats en exploració et pot ajudar a trobar la metodologia més adequada a les teves necessitats.

7 trucs per utilitzar Google com un expert

Ja que el desk research és una de les principals eines d’exploració, és interessant conèixer algunes funcionalitats com les que us ensenyem a continuació. Més que estalviar temps, es tracta de trobar la millor informació.

  • Busca una expressió exacta: A l’introduir més d’una paraula en el formulari, Google les busca totes, si vols una expressió en concret pots posar entre cometes la frase. Ex: “La Guerra de les Galàxies”
  • Cerca un o altre: Si vols obtenir resultats que alternin tant una paraula com una altra pots intercalar el modificador OR entre les paraules. Ex: Vi OR Cava.
  • Cerca excloent una paraula: Si vols excloure certes paraules o criteris, només cal posar el signe menys davant d’aquella paraula que vulguis excloure. Ex: Coca Cola – Zero
  • Cerca múltiple amb el comodí: Podríem definir el comodí, representat per modificador asterisc (*), com el “busca tot el relacionat amb”. Ex: pisos * Barcelona.
  • Cerca en un web específic: Amb els dos punts (:), Google et permet restringir la cerca a un sol lloc web que tu mateix indiques a la barra de cerca. Ex: Macbook site: apple.com
  • Cerca paraules semblants: Per a buscar sobre un tema en concret amb paraules relacionades, pots utilitzar l’accent (~) al costat de la paraula per a la qual vols trobar similituds. Ex: Innovació ~ empreses.
  • Cerca per rang de nombres: També es pot restringir cerques en funció d’un rang de números, només has de posar el modificador (…) Ex: Oscar 1960 … 2018

En els nostres tallers d’exploració teniu un approach més extens sobre el tema ?

2n Pas de l’exploració: Seleccionar

En aquesta fase de l’exploració, prioritzarem la qualitat de la informació. Després d’haver-hi una recerca profunditzada, seleccionem el més important per al projecte. Alguns criteris rellevants a tenir en compte són:

  • Contingut: Cal valorar si la informació és útil (total o parcialment) per al tema, si l’exposició de les idees és clara i objectiva i si els temes estan tractats en profunditat.
  • Rellevància: Cal valorar si la informació és objectiva i clara, si les dades són consistents i la informació que no apareix esbiaixada.
  • Tipus de document: Una informació original d’un article acadèmic no és el mateix que una sortida d’un fòrum en les xarxes socials.
  • Autor: Cal conèixer l’autor o l’entitat responsable del contingut, sempre donant preferència a fonts fiables.
  • Públic: Cal identificar a qui va dirigit el material original de la pàgina web.
  • Actualització: Identificar la data de publicació, que indicarà si la informació és recent o no. Intentarem sempre utilitzar fonts actualitzades.

3r pas de l’exploració: Documentar

En la tercera i última fase del model d’exploració, hem de tenir sempre en compte la pregunta “Com puc aplicar al meu projecte el que he descobert?”. Per poder documentar bé la informació, és fonamental comprovar-ho molt bé, ja que crearem fitxes categoritzant-les i explicant-les.

  • Informació bàsica: títol, descripció, data, com funciona, dades bibliogràfiques, número de pàgina, etc.
  • Precisió: A la fitxa, s’escriuen els aspectes importants i la idea fonamental extreta del text.
  • Coherència: La idea o fragment que es selecciona ha de tenir sentit, és a dir, expressar una idea amb contingut.
  • Brevetat: triar el concepte o idea que expressa el contingut essencial
  • Contingut: El resum, la síntesi, la cita del text que hem llegit. També és important indicar qualsevol relació amb altres fitxes.

Què t’ha semblat la nostra metodologia d’exploració? Tens dubtes? El nostre equip de consultors en innovació està a la teva disposició! Mentrestant, us recomanem les següents lectures:

10 Claus per impulsar la innovació en Formació Professional de Dani Bernard

Tot el que necessites saber sobre els reptes d’innovació, per Ignasi Clos

Entrevista a Blaumut. El procés creatiu, de Mireia Feliu

5 aspectes en els quals aplicar el Design Thinking, per Ignasi Clos

The following two tabs change content below.
Livia Fioretti

Livia Fioretti

Consultora d'Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Brasileña, formada en Coolhunting, Design and Global Trends por ELISAVA-UPF . He trabajado como planner en Ogilvy & Mather São Paulo y en start-ups. Apasionada por la escritura creativa, el cine y las artes.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies