Entrevista a Alfredo Casares, fundador del Laboratori d’innovació periodística

Entrevista a Alfredo Casares, fundador del Laboratori d’innovació periodística

Com s’acostuma a dir, la informació és poder. És igualment cert, que la necessitat de saber de l’ésser humà és intrínseca, les fonts d’informació que han satisfet aquestes necessitats han anat canviant al llarg dels anys: des de diaris i magazins, passant per ràdio i televisió fins arribar a Internet. Del que no hi ha dubte és que actualment, el món digital ha suposat una revolució en aquest terreny, podent oferir en un mateix lloc, l’accés a les anteriorment citades premsa, ràdio i televisió.

En aquesta línia, i havent identificat el canvi d’hàbits de consum de la informació, s’ha creat el Laboratori d’innovació periodística, una excel·lent iniciativa en un àmbit en el qual estar actualitzat i disposar de l’última i més detallada informació és, simplement, vital.

En aquesta ocasió, des de Societat de la Innovació, entrevistem a Alfredo Casares, fundador i director del Laboratori d’innovació periodística del Diario de Navarra, que ens detalla en què consisteix el projecte que ha emprès, quins són els seus objectius i el seu paper en el panorama actual.

Alfredo CasaresVaig néixer a Pamplona, el 1968. Sóc membre del Comitè de Direcció de Diario de Navarra. Vaig fundar i dirigir el Laboratori d’innovació periodística. Vaig iniciar la meva carrera el 1989 a Diario de Navarra, on vaig exercir com reporter, vaig crear la secció d’investigació i vaig ser-ne redactor en cap. El 1996 em vaig mudar als Estats Units, on vaig treballar com a redactor en cap a El nuevo Herald (Miami).

Llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat de Navarra i màster en Administració i Direcció d’Empreses, he cursat un postgrau en Màrketing i diferents programes de desenvolupament directiu i alta direcció a Espanya i Estats Units.

He compaginat la meva carrera professional amb la docència. He estat professor associat de la Facultat de Comunicació de la Universitat de Navarra, professor del Diploma en Gestió i Creació d’Empreses de la facultat de Ciències i professor de Direcció Estratègica.

Ens podries explicar què és el Laboratori d’innovació periodística?

Permet-me que comenci per dir el que no és: no és un laboratori tecnològic i tampoc és un laboratori d‘idees. El laboratori és un espai independent de l‘activitat de producció diària, dedicat a investigar sobre hàbits i necessitats dels ciutadans i sobre com satisfer-les. Conceptualitzem idees i les convertim en solucions concretes. A això aspirem.

L’ADN del laboratori és la multidisciplinarietat: conviuen professionals i estudiants de fins a nou titulacions diferents que fan els seus projectes de fi de grau amb nosaltres. Tenim sobretot alumnes de sociologia, periodisme, econòmiques, màrqueting, enginyeria informàtica i de telecomunicacions, disseny o producció audiovisual.

Organitzem el laboratori en dues àrees: una dedicada a les narratives audiovisuals i al periodisme de bases de dades, i una altra enfocada a la investigació i la innovació en productes.

A l‘àrea de noves narratives hem elaborat mitja dotzena de projectes multimèdia i estem començant a treballar amb el periodisme de bases de dades amb una investigació sobre la transparència i l‘activitat dels parlamentaris navarresos.

Quins són els objectius del laboratori?

Tenir el màxim coneixement possible sobre l‘entorn social i tecnològic, així com sobre els hàbits dels ciutadans. I dotar-nos d‘un mètode per experimentar, mesurar i aprendre en cicles curts.

A mesura que ho anem fent, formulem objectius concrets que tenim per aquest any 2015: ser capaços de generar models de formats multimèdia, avançar en projectes de periodisme de dades i tenir-ho llest per llançar al mercat un nou producte informatiu per als joves.

Laboratori d'innovació periodística
Laboratori d’innovació periodística

“Els hàbits de consum d‘informació dels ciutadans estan canviant amb rapidesa, el món digital ofereix oportunitats magnífiques per generar i difondre informació, i hem d’estar atents a tot això”

Per què és important el laboratori pel diari o el grup?

Perquè el nostre és un negoci sotmès a un ritme de 24 hores i amb la major part dels recursos compromesos a la producció diària. Durant dècades ha estat una indústria molt estable, sense gaires canvis. El que està succeint des de fa uns anys, és que els hàbits de consum d‘informació dels ciutadans estan canviant amb rapidesa, el món digital ofereix oportunitats magnífiques per generar i difondre informació, i hem d’estar atents a tot això. Fer-ho des d‘una estructura orientada al dia a dia i a la producció no és senzill. Per aquesta raó, és important poder disposar d‘un lloc com el laboratori.

A més a més, el laboratori pretén introduir diversitat a l’empresa. Bona part dels que treballen en el nostre grup van néixer i estudiar a Pamplona, viuen aquí i molts mai han treballat a una altra empresa. Al laboratori participen estudiants de 22 anys, de nou titulacions diferents, amb experiències vitals i procedències variades, com Puerto Rico o Guatemala.

“La innovació, habitualment, no desperta l’entusiasme d’una organització tradicional, perquè suposa canvis i una manera molt diferent d’abordar la feina”

Què recomanaries a un responsables d’innovació del sector de la comunicació?

Cadascú coneix les circumstàncies que envolten la seva organització en un moment concret, per aquesta raó, no sóc molt amic d‘oferir recomanacions. Igualment, en termes generals, considero que és molt important entendre molt bé el context en el qual es troba l‘organització, els seus objectius, comptar amb aliats interns, avançar amb pocs recursos poc a poc, sense fer soroll, tractar d‘obtenir petits èxits aviat, i perseverar sempre amb un punt de mira estratègic.

La innovació, habitualment, no desperta l’entusiasme d’una organització tradicional, perquè suposa canvis i una manera molt diferent d’abordar la feina. Algunes organitzacions tendeixen a activar mecanismes de defensa per protegir-se de la innovació i que els afecti mínimament. És una circumstància que s’ha de preveure i amb la qual s’ha de lidiar: no deixar-se despistar amb qüestions tàctiques o baralles internes.

“El procés de transformació de les empreses periodístiques tradicionals no haurà conclòs, per la qual cosa, el laboratori continuarà essent imprescindible”

Com t’imagines el laboratori d’aquí 5 anys?

En el context actual, cinc anys és molt temps. De qualsevol manera, presumeixo que el procés de transformació de les empreses periodístiques tradicionals no haurà conclòs, per la qual cosa, el laboratori continuarà essent imprescindible: per seguir investigant, escoltant l’entorn, essent capaç d’anticipar-se amb audàcia i ambició. Així podrem plantejar nous reptes conforme anem integrant les noves aportacions que sortint d’ell.

La velocitat dels canvis en els hàbits socials i en la tecnologia ens exigiran ser més àgils que mai per donar resposta amb productes i serveis en els quals s’ha de bolcar el millor periodisme possible.

Com descriuries la reacció que ha produït el laboratori dins del grup?

En general, d’expectació, perquè no sabem què esperar d’ell. I és normal. Estem acostumats a treballar en la producció diària, amb certeses quasi absolutes, sabem què s’ha de fer per confeccionar un producte cada dia, portem 112 anys fent-ho molt bé. Però no sabem desenvolupar-nos igual de bé en la incertesa, en entorns menys estructurats, en escenaris possibles de futur o en situacions tan canviants com l’actual.

És una aposta estratègica i l’activitat del laboratori no es pot mesurar amb els mateixos criteris que la producció actual. Ens interessa l’aprenentatge, la interacció, l’actitud oberta a l’hora de fer-nos preguntes i buscar respostes.

Què et sembla aquesta iniciativa? Com sempre, ens interessa la teva opinió. Deixa’ns algun comentari o suggerència i els farem arribar al Laboratorio de innovación periodística!

The following two tabs change content below.
Fernando Lázaro
AMP per ESADE. Llicenciat com Expert en Màrqueting i Gestió Comercial per la UPNA. Amb experiència com a Conseller i Business Development en el sector de la maquinària d'elevació. Ha participat en la creació i direcció d'un e-commerce en el sector d'internet. Va passar posteriorment a l'àrea de consultoria d'innovació i desenvolupament de negoci. Ajuda a les empreses a fer créixer els seus negocis. Esportista i creatiu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*