Descobreix empreses amb propòsit en l’àmbit social ¿Quin és el vostre?

Descobreix empreses amb propòsit en l’àmbit social ¿Quin és el vostre?

Com a part del món VUCA (Volatily, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), que explicava en el meu article anterior sobre la crisi permanent, ens trobem amb que el nostre entorn ha entrat en crisi. Estem immersos en una emergència climàtica, els fluxos migratoris generen crisis humanitàries importants i la població dels països del nord està envellint de forma accelerada. A més, observant com els sistemes socials són incapaços de fer front als reptes que això suposa.

D’entre tots els factors que hem esmentat, n’hi ha un que està clarament provocat per l’activitat productiva, la crisi ambiental: les emissions de CO2 descontrolades, una petja ecològica important, l’exhauriment de recursos naturals, les crisis climàtiques arreu, els mars inundats de plàstics, la selva de l’Amazones cremant, i encara podríem seguir…

Avui dia, les empreses no poden treballar i fixar-se objectius sense tenir en compte l’impacte de les seves activitats en l’entorn humà i natural, que el mercat a dia d’avui, encara no pot absorbir-les.

Des de diferents sectors i agents, s’han llançat propostes per resoldre aquest tema. Les grans corporacions ja fa temps que han desenvolupat polítiques de RSC, projectes de responsabilitat social o ambiental. Per altra banda, neixen conceptes com l’economia circular, que requereix un canvi normatiu i de cultura empresarial important per poder completar-se.

Empreses amb propòsit

Des de fa un temps, han sorgit noves empreses amb propòsit, conscients que la seva activitat genera un impacte en les persones i el territori, que ens enfrontem a crisis i reptes globals de dimensions desconegudes, i que volen anar més enllà. És per això que, aquestes empreses integren propòsits dins la seva estratègia de negoci. Algunes ja han nascut amb aquesta filosofia, altres han après que sense propòsit no hi ha futur. No són ONG, tenen clar que han de tenir beneficis per subsistir en l’actual mercat global hipercompetitiu.

Es tracta de detectar un problema social i d’oferir una resposta de mercat, seguint unes determinades regles:

  1. L’empresa no té sentit si no facilita un propòsit social o ambiental.
  2. Part dels beneficis es dediquen a resoldre aquest problema.
  3. La seva estratègia està alineada amb aquest propòsit.
  4. La seva organització és respectuosa amb aquests principis.
  5. Els seus productes i serveis són respectuosos amb aquests principis.
  6. El seu model productiu és respectuós amb els principis.

Hem identificat alguna d’aquestes empreses i volem compartir-les amb vosaltres. Aquests nous models de negoci, de ben segur, us inspiraran per assolir els reptes globals que tenim per davant.

Patagonia

Yvon Chouninard, fundador de Patagonia, recull al seu llibre “Let my people go surfing” que els negocis i les empreses també poden produir aliments, guarir malalties, controlar la demografia, crear ocupació i, en general, enriquir les nostres vides. I totes aquestes coses bones, a més d’oferir-nos beneficis, poden fer-se sense necessitat de vendre l’ànima al diable. L’empresa no té sentit, si no ens permet aconseguir un propòsit social o ambiental.  Per això, l’empresa ha de seguir aquests 8 principis:

  1. Filosofia del disseny de productes: Fabricar els millors productes és la raó de ser de Patagonia i la pedra angular de la seva filosofia empresarial.
  2. Filosofia de producció: La proximitat amb proveïdors i contractistes és fonamental
  3. Filosofia de distribució: Patagonia ven els seus productes a l’engròs als distribuïdors, en els seus propis establiments de venda minorista, per correu i Internet.
  4. Filosofia d’imatge: Tal com s’indica en el llibre, “la imatge de Patagonia sorgeix directament dels seus valors, dels seus propòsits i de les passions dels seus fundadors i empleats. La seva imatge és un reflex directe de qui són i del que creuen.
  5. Filosofia financera: Fer les coses bé es troba per sobre de tot, malgrat que en ocasions privin del creixement a la companyia. L’autocontrol de la mateixa exigeix ​​que sigui gestionada de prop i segueixi sent privada.
  6. Filosofia de Recursos Humans: Les dades mostren que el 71% dels seus empleats són dones i molts ocupen llocs directius. Des dels començaments les persones que entren a formar part de la companyia són amics o coneguts del món de l’aventura.
  7. Filosofia de Direcció: Resumeixo aquesta filosofia en les següents cites que expliquen bé el model Patagonia: “El millor lideratge es realitza a través de l’exemple” i “L’extensió de la carrera d’un director executiu és directament proporcional a la seva capacitat per resoldre problemes, i a la seva habilitat per créixer amb el seu treball. El mandat més important per al director d’una companyia dinàmica és impulsar el canvi “.
  8. Filosofia ecologista: Des que van començar a produir els primers ancoratges per a escalada, es van adonar de la importància del dany que milers d’escaladors feien a les roques. Aquest detall només va ser el començament d’anys d’estudis i converses al costat del seu equip per reduir el mal que els seus productes fan al planeta.

Ocean 52

Ocean52 neix el 2018 amb un únic propòsit, aportar més del que rebem. En el seu model de negoci, aquest objectiu es tradueix de manera simple i transparent: el 52% dels beneficis disponibles seran destinats a la protecció dels nostres oceans. Ja sigui a través de col·laboracions amb organitzacions ambientals o dels seus ambaixadors d’oceans, la missió és conscienciar i generar un canvi de conducta real. Productes: Pel que fa als seus productes, l’empresa ofereix els beneficis que aporten el minerals de l’oceà profund, per donar a la seva gamma de begudes saludables, un toc únic i revitalitzant. Envasos: D’altra banda, s’han proposat reduir al màxim l’ús de plàstic de tota la seva gamma de productes. D’aquesta manera, no només s’evita generar més residus plàstics que poden acabar en els oceans, sinó que ajuda a les persones a posar en pràctica el consum conscient.

“En un món en el qual la responsabilitat col·lectiva sembla sovint limitar-se a gestos simbòlics i greenwashing, estem orgullosos de convertir el nostre compromís en la base del nostre nom.”

Gpa Seabots

Gpa Seabots és la filial marítima de GPAinnova, una empresa amb seu a Barcelona, pionera en el desenvolupament de diverses tecnologies d’avantguarda. La responsabilitat ambiental, és l’eix de gir de l’empresa i el compromís amb la preservació, la cura i la restauració del medi ambient.

Un dels pilars principals de Gpa Seabots és la innovació i desenvolupament de nous productes, que ajudin les persones a complir amb els objectius mediambientals.

La incessant activitat humana perjudica l’entorn marí, i encara que aquesta contaminació es troba en fase de creixement, hem de prendre part en la solució del problema.

“El nostre compromís mediambiental i la nostra passió pel mar empenyen al nostre equip de R + D a la creació de productes innovadors en relació a la preservació de les aigües”.

Residus flotants, microplàstics, hidrocarburs, metalls pesats i altres contaminants marins estan en el punt de mira dels actuals i futurs projectes d’aquesta empresa.

SB BUOY, Captura de microplàstics

SB Buoy és una boia submergida al mar que orienta automàticament la seva cara de filtrat en contra el corrent marí i filtra aigua amb microplàstics d’entre 4 mm i 1 mm.

Aquesta es pot acoblar a les boies d’abalisament que limiten la zona de bany. Com els plàstics (en funció de la seva densitat), es troben a diferent profunditat, el sistema permet instal·lar diverses boies en alhora, fent servir la mateixa boia d’abalisament i retirar més quantitat de plàstic.propòsit

4OCEAN

Aquesta és una empresa que basa el seu model de negoci en propòsits per acabar amb la crisi plàstica oceànica. La seva missió actual és la neteja i defensa dels oceans, activitat finançada principalment per les compres obtingudes de productes de la marca.

En el futur, esperen millorar el seu servei mitjançant l’ús de noves solucions empresarials per a la crisi del plàstic oceànic. Per exemple, amb la revenda dels materials que recopilen i la feina amb els governs i la indústria per als serveis de neteja de vies navegables contractades.

4OCEAN creu que els negocis poden ser una força per al bé i espera que el seu model encoratgi els altres a buscar solucions creatives afrontar aquesta crisi global.4OCEAN

El compromís One Pound de 4 OCEAN amb els seus clients posa en marxa l’eliminació d’una lliura d’escombraries de l’oceà i les costes en un termini de 12 mesos per cada polsera que es compri.

Com funciona la iniciativa?

  • Netegen l’oceà i les costes fent inversions en persones, tecnologia i equipaments.
  • Contracten capitans i equips de neteja que utilitzen la nostra flota de vaixells per recuperar plàstic oceànic i altres deixalles marines nocives set dies a la setmana.
  • Instal·len barreres a la desembocadura del riu per demostrar que són una manera eficaç d’aturar el flux de plàstic de la terra a l’oceà.
  • Inverteixen en noves tecnologies, en equips que recullen plàstics i altres deixalles marines de les vies navegables perquè no puguin entrar a l’oceà.

Bodegas Torres

Davant la constatació de l’augment gradual de les temperatures, en 2007 Miguel Torres va  decidir intensificar les actuacions orientades a cura de la terra i la protecció del medi ambient i va establir la lluita contra el canvi climàtic com un dels eixos principals de la seva política ambiental.

“Espero que en el futur, el vi ecològic també tingui en consideració el canvi climàtic. El fet que un vi s’elabori d’acord amb els criteris ecològics no vol dir que automàticament ajudi a lluitar contra el canvi climàtic. Per tant, estem molt a favor d’una nova categoria europea de vi ecològic i sostenible, que incorpori nous aspectes mediambientals, que van més enllà dels estrictament regulats .” –Miguel A. Torres, President i Conseller Delegat de Bodegas Torres.

Una visió de futur: de vins ecològics a vins ecològics i sostenibles

Al novembre de 2012, més de 350 especialistes es van congregar a la 3a Conferència Eco Sostenible Wine a Vilafranca del Penedès, i Bodegas Torres va ser un dels principals patrocinadors. La conferència va concloure amb una convocatòria de la definició dels mecanismes que caldrà dur a terme, per crear aquesta nova categoria, que reguli la producció i elaboració de vins ecològics i sostenibles.

Una de les principals conclusions extretes de la conferència va ser que els sistemes actuals de producció  integrada, ecològica i biodinàmica tenen diferents nivells d’exigències en matèria de sostenibilitat, però cap ofereix una perspectiva holística que integri el màxim nombre d’aspectes ambientals, com per exemple, l’ús d’energies alternatives, gestió de l’aigua, els recursos naturals i la biodiversitat, petjada de carboni, etc.

La gamma Habitat

A Espanya, Bodegas Torres disposa de més de 600 hectàrees de vinyes orgàniques certificades d’un total de 1.800, a Xile 350 i 32 a Califòrnia. A Xile totes les vinyes estan certificades com orgàniques des de Març de 2012. La resta les estan certificant poc a poc , però en realitat ja estan treballant de manera orgànica a les seves vinyes des de fa molts anys, evitant per complet l’ús de tractaments químics sintètics i substituint-los per alternatives biològiques.

La nova gamma de vins ecològics Habitat encarna aquest vincle entre ecologia i sostenibilitat. Està elaborada estrictament d’acord amb els requisits de l’agricultura ecològica, certificada per l’organisme oficial de la UE (Euro hoja) i la regulació autonòmica (CCPAE) .

Si bé es tracta dels primers vins amb certificació ecològica del celler, el mètode d’elaboració no difereix dels mètodes que Bodegas Torres porta a terme per a la resta dels vins.

Robin Hat

nurse Robin Hat és el projecte de dos emprenedors, Xavier Mas i Javier Garrido, que va començar com un regal d’agraïment als metges amb qui treballaven i que, finalment, ha acabat esdevenint un producte. Els casquets de quiròfan que fabriquen permeten que el personal sanitari mostri la seva personalitat i, per l’altra, humanitzen l’entorn sanitari per beneficiar al metge i al pacient. Els moments previs a una intervenció comporten molts nervis, sobretot en el cas dels pacients, i sovint els ajuda a relaxar-se. L’efecte que produeix està contrastat en adults, però sobretot en nens.

Igual que el personatge de Robin Hood, la idea neix amb un ADN solidari. L’empresa col·labora amb ONG locals i nacionals relacionades amb el sector sanitari. De fet, la primera venda va servir per ajudar un matrimoni que estava fent un tractament i no tenia com pagar el combustible per tornar a casa. En sentir la seva història, Robin Hat va oferir donar-los els diners que havien obtingut de la venda dels seus casquets. A partir d’aquí, tot es va precipitar, vendrien casquets i ajudarien els altres. Van recaptar diners per a La Marató de TV3 i, en l’actualitat, estan col·laborant amb la Fundació Curarte, Pallapupes, la Fundació Elena Barraquer, i moltes altres.

Es evident que, com a consumidors, cada cop valorarem més les empreses que no només venen productes i serveis sinó aquelles que estan alineades amb els nostres valors. Hem d’apostar per les organitzacions que s fan responsables de la sostenibilitat del planeta, i del benestar de les persones Felicitats emprenedors!

Coneixeu alguna empresa amb propòsit? Compartiu el cas amb nosaltres!

The following two tabs change content below.
Joan Ras

Joan Ras

Soci i CEO a Induct SEA, S.L. en Induct SEA, S.L.
Economista i Màster en Economia Aplicada per la UPF. Ha estat consultor d’Estratègia i Operacions durant més de 15 anys, especialment en els sector Ensenyament, Públic, i Salut. Des de principis de 2013, lidera l'oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies