Els 5 primers passos per començar a innovar a la teva empresa avui

Els 5 primers passos per començar a innovar a la teva empresa avui

La innovació és transformar amb èxit els teus models de negoci, productes, serveis, processos, sistemes operatius, i l’experiència i valor aportat als teus client. És una decisió estratègica pel futur de l’empresa, de qualsevol mida i sector.

Innovar ha deixat de ser una opció exclusiva de les grans empreses de consum i tecnològiques, o de les millors empreses dels països occidentals: segons un estudi dut a terme a nivell internacional per part de la  consultora PWC (a més de 1,700 directors generals), el quartil d’empreses més innovadores prové de sectors que van des de l’automoció a la salut, passant pels serveis financers, i de països com Brasil, Holanda o la Índia. La innovació és cada vegada més “mainstream”, i no obstant això, són moltes les empreses que segueixen pensant que la innovació no és per a elles, i menys amb el context econòmic actual a Espanya.

Ets dels que vol innovar, però pensa que la seva organització no està preparada, encara?

Et fixes massa en les empreses més innovadores. Canvia el xip. No és important ara arribar a ser la versió en el teu sector de Siemens, Lego o Google. Ara toca iniciar el camí cap a la innovació. La innovació està molt més a prop del que creus.

Ara toca començar a innovar. I pots.

Per arribar a ser una referència en innovació, llança primer una prova pilot d’una durada d’uns 6 mesos, suficient per:

  • Recopilar idees de valor
  • Crear un primer indici de cultura innovadora
  • Generar participació entre els empleats i involucrar el personal en reptes estratègics
  • Fins i tot arribar a implementar 2-3 iniciatives innovadores (sempre que no parlem de llançament de nous productes i serveis al mercat: no té sentit per a la fase inicial).

Però el més important de tot: servirà per adonar-te que la teva empresa SÍ és creativa, SÍ està preparada per a la innovació, i SÍ pot competir amb els millors liderant el seu sector a nivell de capacitat d’innovació.

Entenc que he de començar a innovar: com ho faig?

Aquests són els 5 passos per començar a innovar avui:

1. ENFOCA: Defineix un objectiu, un repte concret:

5 passos per començar a innovar
5 passos per començar a innovar

Simplifica el procés. Reuneix al teu equip directiu i decideix l’enfocament. Amb un objectiu n’hi ha prou. A mesura que ens hi acostumem, podrem anar afegint complexitat. Alguns exemples de reptes per a un bon inici són:

  • Empresa de serveis: com podem millorar l’experiència del client?
  • Empresa de producte: quins serveis complementaris podríem oferir als nostres clients? Com milloraries els nostres productes?
  • Qualsevol tipus d’organització: quins projectes podríem implementar que ens permetessin reduir costos?

També pots crear reptes més creatius: quina nova, petita, acció podríem implantar a l’empresa, tenint com a resultat un alt impacte en positiu? Què podríem aprendre d’altres sectors per oferir un millor servei al client? Però el millor serà que centris el repte en allò que consideres que pot arribar a ser el teu avantatge competitiu sobre la competència, allò pel que et vols diferenciar. Servei? Producte? Eficiència?

2. ORGANITZA: decideix qui ha de liderar la iniciativa i el grup de persones a involucrar

  •  El líder de la iniciativa ha de tenir un perfil intraemprenedor:
    • Un gestor de projectes
    • Una persona amb coneixement transversal de l’empresa
    • Una persona creativa
    • Una persona amb visió de negoci
    • Capacitat de posar en marxa nous projectes
    • Un líder
Equip Tarracolab.cat
Equip Tarracolab.cat
  •  El grup de persones a involucrar és aquell que vols que treballi i generi idees al voltant del teu repte, que per a una etapa inicial, podria ser:
    • Selecció multidisciplinar d’empleats
    • Tot el personal de la companyia

3. DESCOBREIX: Porta a terme sessions de brainstorming grupals Aquesta és l’eina bàsica per a la generació de quantitat i qualitat d’idees. Realitza’n diverses durant els 6 mesos (per exemple, que cada persona hagi passat per almenys 3 de les sessions al final d’aquest període de temps), i ves canviant la metodologia de creació d’idees (un altre dia parlarem de metodologies), ja que cadascuna et serveix per generar tipologies d’idees diferents. I sobretot: fes que les persones que hi participin, es diverteixin.

4. COMPARTEIX: Obre les idees a l’opinió de tots els implicats Les idees s’han de compartir. No hi ha innovació sense obertura, sense col·laboració. L’obertura et permet combinar les idees d’altres, obtenir feedback de persones a les que normalment no consultaries, identificar nous punts de vista, obtenir informació nova i rellevant per a l’èxit de les idees… En la fase inicial, aquesta tasca podria ser una combinació de:

  • Espai físic: el mur de les idees, la sala de la creativitat… on qualsevol pugui penjar idees

Plataforma de gestió de la innovació: va més enllà d’un espai físic, perquè permet recollir comentaris i feedback de tots. És molt més eficaç a nivell de combinar, refinar i millorar idees

Induct Plataforma Innovació para IDEC-UPF
Plataforma Innovació per IDEC-UPF mitjançant Induct

No coneixes cap plataforma? Induct és la que necessites per gestionar la innovació d’extrem a extrem.

5. ACTUA: les idees sense acció no serveixen de res 

  • Felicita i recompensa : quins premis tens per les millors idees?  I per a les persones més participatives?
  • Filtra i selecciona : quins criteris utilitzes per filtrar? El cost, el temps d’implantació, el valor pel client…?

Inicia la implantació de la selecció de les millors idees : posa’t en marxa. Prototipa. Prova. Llança la versió Beta. Millora-la. Implanta-la.

Res més?

Sí. Els teus esforços no hauran servit de res si t’oblides durant aquests 6 mesos de:

  • Implicar, comunicar de manera freqüent (xarxa social interna, plataforma d’innovació, xarxes socials externes, mailing, fulletons, reunions…):
    • Els objectius
    • L’avanç de les sessions, idees i de la prova pilot en general 
  • Oferir píndoles de coneixement: Iniciatives que s’estiguin duent a terme a l’exterior i que són d’interès per a la generació de més i millors idees en la teva comunitat d’innovació.
  • Oferir espais de participació i donar poder als participants: demostra als teus empleats que els necessites perquè l’empresa sigui innovadora, i ofereix-los oportunitats de participació reals, com més millor:
    • Mur d’idees en els passadissos: cada dia, o cada setmana, l’equip d’innovació les recull i les avalua i comparteix amb la direcció
    • Espai online on compartir idees
    • Línia directa amb la direcció per compartir idees

Ara ja si. Això és tot!

Amb aquests 5 senzills, que no simples, passos, hauràs fet un gran salt cap al desenvolupament de les iniciatives d’innovació, amb la participació de la teva empresa.

 

The following two tabs change content below.
Ignasi Clos

Ignasi Clos

Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Graduat en Negocis i Màrqueting internacional. Ha estat consultor d’internacionalització a les oficines als Estats Units d’Acc10 (Nova York i Miami) durant 2 anys, consultor d’Estratègia i Operacions a Deloitte, SL durant 4 anys, i des de 2010 està involucrat al món de la innovació i la emprenedoria, com a consultor per a petits emprenedors, i com a Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a la oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies