El futur de la mobilitat urbana: Innovació i canvi de paradigma

El futur de la mobilitat urbana: Innovació i canvi de paradigma

Als carrers de Barcelona hi ha 6.000 vehicles per quilòmetre quadrat. Es realitzen 4.2 milions de desplaçaments diaris i, un de cada tres, es fa amb vehicles a motor amb un sol ocupant. Segons la Autoritat del Transport Metropolità (ATM), el 62% de les emissions de CO2 del transport en carretera, prové de la mobilitat de passatgers. A més, amb l’augment del preu de l’habitatge, s’ha observat que moltes famílies es muden a la perifèria malgrat treballar a la ciutat, havent d’utilitzar el cotxe diàriament. Resultat? Una elevada contaminació, problemes d’estacionament, gran congestió als carrers i alta accidentalitat a causa del transport de persones.

Tot això fa necessari un canvi disruptiu: L’actual model de mobilitat no és sostenible.

Barcelona com a capital europea de la mobilitat urbana

Avui dia existeixen moltes accions dirigides a mitigar aquesta situació, ja sigui a través de protocols d’actuació des de l’administració, l’auge del cotxe elèctric i nous serveis de mobilitat compartida. A Barcelona, l’administració local ja està començant a implementar un nou model de mobilitat urbana i prenent mesures correctores sobre aquest tema. Limitar la circulació de vehicles contaminants en les rondes, augmentar la xarxa de carrils bici, pacificar els carrers mitjançant la creació de les famoses Superilles o la primera regulació de patinets elèctrics.

Per aquest motiu, la European Institute ofInnovation and Technology (EIT) ha designat recentment al consorci MOBILus, liderat per la capital catalana, per ser l’encarregat de desenvolupar la comunitat d’innovació que asseurà les bases d’aquest canvi de paradigma. MOBILus actuarà com un gran laboratori europeu de solucions sostenibles i eficients enfront dels reptes que planteja el futur de la mobilitat urbana, comptant amb un finançament d’1.600 milions d’euros. Una autèntica revolució.

Cap a un model centrat en l’usuari

D’altra banda, el cotxe elèctric pren més presència, arribant-se a realitzar a Catalunya el 40% de les matriculacions de tot el país. És aquesta forma de transport la solució a la problemàtica esmentada o un simple model de transició? No hi ha dubte en què l’automòbil elèctric suposa uns grans beneficis en reduir l’emissió de CO2, però manté l’inconvenient de l’espai que ocupa. Els vehicles urbans impliquen congestió i zones d’estacionament, limitant les possibilitats de disseny de la ciutat del futur.

En paral·lel, les noves tecnologies que permeten el monitoratge de vehicles a distància, han afavorit la creació de nous serveis de mobilitat compartida, com el Carsharing o el Motosharing, flotes de vehicles repartits per la ciutat que es poden llogar per minuts i són accessibles les 24 hores. Aquest nou corrent es posiciona com a alternativa al patró tradicional basat en el cotxe particular i el transport públic.

El futur de la mobilitat no va a arribar per part d’un sol mitjà si no de la conjunció i coordinació de diferents formes de transport i un exemple d’això és el Mobility As A Service (MaaS). Aquest concepte s’enfoca en com consumirem els mitjans de transport en el futur. La mobilitat passa a ser un servei al que s’accedeix mitjançant una única plataforma que integra la planificació de rutes, la reserva del transport, l’emissió de bitllets electrònics i el sistema de pagament. Tenint en compte tots els mitjans de transport de la ciutat, tant públics com a privats.

Mobility As A Service

MaaS demana als passatgers que indiquin com es mouen diàriament per poder millorar els seus desplaçaments de manera més fàcil, àgil i sostenible sense haver de recórrer al vehicle privat. Implica posicionar les necessitats de l’usuari al centre del desenvolupament del nou model. En altres paraules, utilitzar la innovació i el Design Thinking.

El repte està a canviar el rumb de la mobilitat i definir un nou patró que prioritzi les maneres actives enfront del vehicle privat.

Dissenyar el model de negoci de nou: Innovar o morir

La indústria de l’automoció està experimentant una transformació radical cap a un nou ecosistema. Les companyies s’estan preparant i definint models de negoci alternatius, assosciant-se, decidint on i com jugar per guanyar. Un exemple d’això és SEAT, amb la creació de Metropolis:Lab. Es tracta d’una startup centrada en la mobilitat del futur, que recentment, s’ha aliat amb Segway per al llançament d’un patinet elèctric de la marca.

Les empreses i l’administració pública han de preguntar-se quin és el rumb que han de tenir les ciutats per adaptar-se a elles. El desenvolupament de les Smart Cities ha de disposar d’un pla estratègic i una visió a llarg termini sobre quins són i seran les necessitats dels ciutadans en aspectes de mobilitat i transport. I per a això, és fonamental explorar solucions innovadores que s’adaptin a la cultura del canvi.

La forma en què viatgem està canviant i les institucions han de reconsiderar com crearan valor en aquest entorn. És el moment de la innovació disruptiva en mobilitat, de la col·laboració entre ens públics i privats per dissenyar el millor futur de les nostres ciutats.

The following two tabs change content below.
Helena Aguilar

Helena Aguilar

Graduada en Negocios y Marketing internacional en ESCI-UPF y en Magisterio en la Universidad de Barcelona. Ha trabajado en el sector de la automoción y se ha centrado en el área de innovación y emprendimiento. Ha recibido premios de reconcomiendo por proyectos como MOVe-U, idea de negocio que aporta soluciones a los retos de la movilidad del futuro. Actualmente trabaja como consultora de Innovación Abierta en Induct SEA en el sector educativo y de movilidad.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies