Fa uns dies vaig estar en un dels esmorzars d’ACCIÓ, en els quals es va discutir el corporate venturing com una eina per a les grans empreses per treure partit al coneixement assolit a través de la seva R + D, o per a les pimes per augmentar la seva capacitat d’innovar de forma disruptiva sense necessitat de grans inversions.
És molt interessant l’esforç que està fent ACCIÓ per acostar la innovació disruptiva (les startups són disruptives per naturalesa) i enfocada a la diversificació de negoci en les pimes, que són les empreses a les que més els està costant llançar-se a la innovació, tot i que les dades demostren la seva efectivitat a mitjà i llarg termini.
Les comunitats de corporate venturing són efectivament una de les formes més atractives (i creixents) d’innovació oberta, on s’hi s’ajunten empreses consolidades amb startups tecnològiques amb capacitat disruptiva.
Un molt bon exemple és Food Tech Connect, en el mercat del food tech: es tracta d’una plataforma de corporate venturing i startups, molt col·laborativa en aquest sector.

L’economia emprenedora
El Sr. Pere Condom, Director General de Catalunya Emprèn, va obrir l’esmorzar fent referència al que s’ha anomenat economia emprenedora, una nova dualitat empresa-startup, que permet impulsar sinèrgies a través de la seva complementarietat en tots els sectors.
Va recordar que Barcelona està molt ben posicionada a nivell internacional, com la 4ta o 5a ciutat per als emprenedors. De fet, va dir, la xifra de startups a Barcelona es troba en algun lloc entre les 1500 i 2000 startups. Un nou fenomen que ha vingut per quedar-se durant les properes dècades.
Invertir en startups per incrementar la capacitat innovadora de l’empresa
En paral·lel, cada dia coneixem una mica millor el procés d’innovació per fer les empreses més competitives. I el rol de les startups és molt important en el procés corporatiu d’innovació.
Alguns beneficis de la relació empresa-startup:
– Integrar nova tecnologia disruptiva
– Majors opcions per diversificar
– Obrir una nova finestra al futur de la companyia (detectant oportunitats i amenaces)
– Assolir noves capacitats…
Els socis industrials són partners per a les startups. L’exemple d’Infojobs és molt significatiu: el mercat de les ofertes laborals estava totalment controlat pels diaris. Infojobs va néixer per buscar feina per Intercom. I arrel d’això, van acabar creant un nou negoci.
A la sessió, va ser present el Sr. Alex Pardo, Director de Serveis Compartits de Sorigué (gestió d’infraestructures), que va explicar que els temes d’innovació i diversificació figuraven en el pla estratègic de la companyia. Per fer-ho real, se n’adonen que innovar a través de processos interns, és molt difícil. Per això aposten per créixer “ajudant a créixer a tercers”, per exemple a companyies de nova creació (startups). Fan tàndem amb un market place que posa en contacte particulars i empreses de la construcció, emmagatzemant smart data del sector. La startup buscava diners independentment d’on provinguessin, però evidentment es van adonar que era molt millor associar-se amb algú parlés el mateix idioma, que pot aportar idees i direcció estratègica al projecte, un soci corporatiu.
En el cas de Fluidra, “la crisi ens va fer espavilar”, afirmava Xavier Servat director de Fluidra Accelera. Es van adonar de la necessitat d’innovació. Tenien R+D, però alguns productes molt ben fets no tenien èxit al mercat. Els encaixava un model d’emprenedoria amb un portafolis de productes Fluidra més petit. No es volia ser propietaris de la innovació, sinó poder-la explotar amb els clients actuals, de forma compartida amb l’emprenedor. Es van associar amb Tecnoturbines, una empresa que recupera energia de les xarxes de distribució d’aigua per convertir-la en electricitat (a través de mini-turbines hidràuliques), com a soci industrial. Fluidra busca, al convertir en startups, anar a barraca a nivell comercial, sempre que hi hagi un molt bon feeling per treballar junts.

S’ha de canviar el xip de l’enfocament més estàndard del M&A (mergers & acquisitions). Aquí, et converteixes en un minoritari dins una altra empresa. El lideratge és dels emprenedors. Inverteixen en companyies que tenen vendes incipients, empreses amb prototips que prometen. I és una co-inversió en molts casos, amb altres socis de viatge, inclús amb la competència!! Per totes aquestes raons es recomana fer pactes de socis molt senzills sense exclusivitats per territori/sector.
Corporate Venturing, una gran oportunitat també per les startups
Aquestes inversions suposaran també una gran oportunitat per les startups: quan vas a rondes de capital risk, és un plus de seguretat venir d’un projecte corporatiu amb un soci industrial. Genera credibilitat per als inversors. I si el soci segueix apostant per la startup, dona estabilitat financera. Això sí, és bo per la startup anar tancant socis de diferents tipus, per seguir buscant i generant noves sinèrgies.
Però s’ha de tenir en compte també les limitacions dels acords. De fet, acostuma a passar a Estats Units que el corporate venturing redueix l’atractiu d’una startup. Perquè si tens a Orange, et va bé per França però no per Espanya. S’han de tenir ben clars els riscos de cada acord amb nous socis!
Les startups han de recordar que les empreses no inverteixen en startups per la seva Propietat Intel·lectual protegida, sinó per models de negoci innovadors i disruptius! Encara que tinguis IP, en el món d’internet, si a les 6h ningú t’ha copiat, no ets ningú. Que et copiïn!
Si aquest post t’ha agradat, pots compartir-lo o continuar llegint la resta d’articles disponibles dels nostres experts en innovació.