Crowdfunding com a palanca d’innovació oberta, també en educació

Crowdfunding com a palanca d’innovació oberta, també en educació

Després de diversos anys d’auge i popularització, és probable que el primer que ens vingui al cap quan pensem en el crowdfunding és que és un sistema de finançament, però si ho mirem amb més detall, es tracta d’un procés que pot anar molt més enllà de la recollida de diners.

El crowdfunding és una oportunitat de llançar idees disruptives, posar-les en coneixement d’una audiència global, i validar si val la pena desenvolupar-les. Però sobretot, és un procés que estendrà la nostra comunitat i enriquirà la idea i tot el projecte fins a uns límits impensables.

El triangle del crowdfunding il·lustra aquesta relació intensa entre el finançament, la comunitat i la comunicació. I no és casual que aquests dos siguin la base del triangle: serà imprescindible una activa campanya de comunicació, per mobilitzar el màxim de membres de la comunitat i convertir les visites en donacions per aconseguir l’objectiu de finançament marcat.

El triangle del crowdfunding
El triangle del crowdfunding

Quan relacionem el crowdfunding amb la innovació oberta, aquests dos elements són crucials. Una comunicació transparent, que expliqui el projecte i que utilitzi els canals adequats ens permetrà arribar al màxim d’usuaris possible, i que de forma no intrusiva i fiable se sentin interessats en col·laborar.

La comunitat és l’element essencial per validar l’interès de la idea, però sobretot per contrastar-la amb usuaris reals i incorporar el seu feedback, opinions i experiències per enriquir-ne el desenvolupament. Finalment, amb aquests dos elements, aconseguirem el finançament necessari per iniciar el projecte. Però a més haurem guanyat una comunitat que seguirà col·laborant i formant part del projecte.

En entorns educatius, no és freqüent que les institucions públiques financin el desenvolupament d’idees disruptives i això és un fre per a molts educadors inquiets que no se senten recolzats o que no saben per on començar. Per donar suport a aquestes persones innovadores amb ganes de transformar l’educació, la Fundació Bofill, amb la col·laboració de la plataforma de crowdfunding Goteo, llancen la convocatòria Fem Educació, que seleccionarà 20 propostes per desenvolupar una campanya de crowdfunding acompanyada per experts, i que a més destinarà una partida econòmica a fer matchfunding (per cada euro recaptat en campanya, la Fundació Bofill n’aportarà un altre).

D’aquesta manera, no només s’aconseguirà finançament per a 20 projectes, sinó que s’hauran creat 20 comunitats educatives implicades en un projecte en comú, que, a més, oferiran el seu coneixement en obert perquè altres persones puguin replicar i adaptar aquests projectes en el seu propi context. Donar poder a aquestes persones inquietes i estendre la comunitat, és el que facilitarà que, a l’any següent, sense necessitat d’una altra campanya de crowdfunding, es vegin capaços de desenvolupar, ampliar o replicar altres projectes, i gota a gota, anar transformant i millorant l’educació.

Per complementar aquest article, és molt recomanable el documental sobre crowdfunding CAPITAL C, així com la guia Crowdfunding Sherpas per ajudar-te a desenvolupar la teva pròpia campanya, i si ja tens una idea de projecte, pots enviar la teva candidatura a Fem Educació.

Fins la propera!

The following two tabs change content below.
Francesc Balagué

Francesc Balagué

Director de Projectes d'Innovació Educativa en Induct SEA, S.L.
Francesc Balagué és mestre d’educació primària, psicopedagog, doctor en multimèdia educativa i emprenedor de varis projectes. Sempre amb la inquietud d’innovar, revolucionar l’educació i seguir aprenent, ha escrit diversos llibres i manté actius diferents blocs.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies