Com la universitat, estudiants i empreses guanyen a través del Challenged-Based Learning

Quan vaig començar a donar l’assignatura d’Innovació i Emprenedoria a ESCI-UPF, vaig decidir que la única forma d’aprendre a innovar és innovant, i per això, des de la primera edició hem convidat a empreses a llançar un repte als alumnes. Han treballat amb nosaltres empreses com Grandvalira, Sanofi, i aquest any bonÀrea.

 

El Challenged-Based Learning, que com us explicàvem recentment també estem aplicant al projecte Port Innova amb el Port de Barcelona (entre molts altres projectes en l’àmbit educatiu), té el seu origen en el Problem Based Learning, una metodologia que es va originar els anys 60 en l’àmbit de la salut, en concret a la McMaster University Medical School de Canadà i que des d’aleshores s’ha estès a altres camps. Aquesta línia pedagògica treballa sota la filosofia de que els estudiants aprenen millor qualsevol temàtica passant per l’experiència de solucionar un problema obert, real i existent. Els estudiants aprenen a pensar tant a nivell estratègic com pràctic, desenvolupant un coneixement flexible, habilitats de resolució de problemes, presa de decisió, i de treball en col·laboració.

BonÀrea i la seva aposta per la formació

BonÀrea ja fa anys que ha fet una aposta important per la formació. L’empresa ha estat pionera en implantar Cicles de Formació Professional a la seva comarca, formació d’adults, cursos de garantia social i, més recentment, col·laborant amb el Departament d’Ensenyament en el desplegament de la Formació Dual.

De fet, quan vaig plantejar a Xavi Moreno la possibilitat de llançar un repte a la meva assignatura, ho va comentar internament i de seguida van acceptar. BonÀrea va triar com a repte: “Com captar al client jove per convertir-lo en client habitual i en fan de bonÀrea”.

Vista de les instal·lacions de bonÀrea
Vista de les instal·lacions de bonÀrea

Challenged-Based Learning: metodologia aplicada

La metodologia? A la vegada que expliquem els conceptes teòrics, desenvolupem el funnel d’innovació, i l’empresa ens fa seguiment online a través de la comunitat de talent innovador que són els estudiants de l’assignatura d’Innovació i Emprenedoria d’EsciUpf (tot, a través de la plataforma Induct Software®, és clar!).

Metodologia aplicada a l’assignatura d’Innovació i Emprenedoria a Esci-Upf

Challenged-Based Learning: les barreres d’aquest model a la universitat

Les barreres són importants a l’hora d’aplicar aquesta metodologia a la universitat:

  • El model Bolonya no és especialment amigable amb aquest tipus d’aprenentatge, seguim donant molt més pes a la teoria que a l’aprenentatge basat en la pràctica.
  • Els alumnes no venen encara amb habilitats innovadores i emprenedores mínimament desenvolupades.
  • En el cas de la UPF, les assignatures són trimestrals, i en 10 sessions hem de fer tota la feina. És molt just de temps.

Challenged – Based Learning: els resultats assolits

Aquest any, hem tingut 40 alumnes de tot Catalunya, València, La Rioja, Málaga, Estats Units, França, Honduras, Costa Rica, Panamà i Guatemala. El darrer dia de classe els alumnes han de presentar en cinc minuts el seu projecte a l’empresa, com si presentessin el seu projecte a un grup d’inversors. Us presento els tres projectes més destacats d’aquest any:

  • “10 innovacions low cost per fer més atractives les botigues bonÀrea als joves”. Valor per l’empresa? El baix cost de les innovacions, el fet que els propis treballadors es poden implicar identificant-ne més i el model de gamificació que l’equip va incorporar al projecte. En aquest equip hi vam tenir la nostra companya Sofia Ródenas, que de fet fa poc escrivia un post sobre 7 projectes innovadors en l’àmbit dels supermercats. 🙂
  • “Un nou model de supermercat per a joves” Dos equips d’estudiants han plantejat un nou model de supermercat on els joves, a més de comprar, poden passar l’estona, quedar amb amics, menjar. Valor per l’empresa: l’han plantejat amb un model de flagship shop, en espais emblemàtics de Barcelona, i amb un espai modular, on part de la botiga pot quedar oberta les 24h per donar serveis als joves de nit.
Imatge del projecte per bonÀrea d'un dels grups
Imatge del projecte per bonÀrea d’un dels grups
  • Línies de productes per joves: dos equips han plantejat com hauria de ser una línia de productes adreçada a joves, des de l’envàs fins a kits per caps de setmana, etiquetes amb indicacions nutricionals, de salut, receptes, codis QR amb informació augmentada i espais dins la botiga amb persones que faciliten informació als joves.
  • E-commerce: només un equip va plantejar una solució per e-commerce, i la solució plantejada era una botiga virtual gamificada, on el client va recorrent espais, ha de trobar ofertes de bonàrea, guanya punts a mesura que avança, o la botiga l’avisa si les compres que ha fet li aporten una alimentació equilibrada, fent servir codis de colors. Aquesta solució estava complementada amb altres elements com un espai més relacionat amb creació de comunitat i experiències i esdeveniments per joves que són clients fidelitzats.

Conclusions:

  • Personalment penso que val la pena que una part de l’aprenentatge universitari segueixi un model com el que plantegem a ESCI-UPF, aprenentatge basat en experiències reals i resolució de reptes.
  • Valor per als estudiants: els alumnes treuen un valor important de l’experiència, en forma de competències clau, que el mercat de treball els demanarà.
  • Valor per les empreses: identificació de talent jove i idees fresques per al seu pipeline de projectes d’innovació.

Tots en sortim guanyant, oi? D’això es tracta, benvinguts al Challenged-Based Learning, benvinguts a la open innovation!

Si us ha agradat i voleu participar en la propera edició com a empresa o expert, poseu-vos en contacte amb nosaltres i estarem encantats de parlar-ne!

The following two tabs change content below.
Joan Ras

Joan Ras

Soci i CEO a Induct SEA, S.L. en Induct SEA, S.L.
Economista i Màster en Economia Aplicada per la UPF. Ha estat consultor d’Estratègia i Operacions durant més de 15 anys, especialment en els sector Ensenyament, Públic, i Salut. Des de principis de 2013, lidera l'oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies