6 senzills passos per fomentar la creativitat a l’aula

6 senzills passos per fomentar la creativitat a l’aula

La revolució en el model educatiu és una de les principals característiques de la Societat de la Innovació. En aquesta era de l’explosió tecnològica que accelera el canvi a nivells exponencials, la formació a les escoles ja no pot girar entorn de l’antic model de l’aula com a transmissora de contingut, un contingut al que els alumnes ja poden accedir des de qualsevol dispositiu i en qualsevol moment, probablement millor explicat que el professor que tenen a l’aula. En aquest context: Com fomentar la creativitat a l’aula?

Per què és necessari fomentar la creativitat a l’aula?

Les escoles s’enfronten a uns quants desafiaments que estan obligant a canviar la manera en què ofereixen els seus serveis educatius. Entre ells:

  • Aproximadament 2/3 dels alumnes declaren aprendre més fora que dins de l’aula.
  • 2/3 dels alumnes d’avui treballaran en llocs de treball que avui no existeixen.
  • El 80% dels treballs del futur requereixen coneixements tecnològics. I recordeu que a Espanya un 25% de les persones es considera tecnòfoba.

Tristament, les escoles d’avui encara maten la creativitat, com ens recorda el famós TED TALK de Chris Robinson, “Les escoles maten la creativitat”.

En realitat, el món necessita persones capaces d’utilitzar la matèria primera que representa el coneixement, per això, crear noves solucions als grans desafiaments als quals ens enfrontem. El currículum i la forma d’avaluar a l’alumne que ens plantegen la majoria d’escoles i universitats d’avui encara no van en aquesta direcció. Tot i que des de la implantació de la Llei Orgànica 2/2006 d’Educació (LOE) es va incorporar un gran avenç, l’educació centrada en les competències (Informe Jackes Delors), la major part del professorat no ho ha incorporat fins fa poc, però encara pitjor que això és analitzar les competències bàsiques de primària i secundària:

  • Competència comunicativa o lingüística.
  • La competència lògica i matemàtica.
  • Competència de coneixement i interacció amb el món físic.
  • La competència artística i cultural.
  • Competència social i ciutadana.
  • La competència d’autonomia personal.
  • Competència digital.
  • La competència d’aprendre a aprendre.

Com es pot veure, cap competència associada directament a la creativitat.

Singularment en els currículums de formació professional sí que apareixen competències anomenades transversals relacionades directament amb la creativitat, però no apareix en tots els títols, només en aquells en què l’equip de redacció del títol ho considera oportú.

Per sort, no és molt difícil realment realitzar petites modificacions, des del punt de vista del professor, per fomentar la creativitat a l’aula associant-la a qualsevol de les competències que els currículums sol·liciten desenvolupar.

Com fomentar la creativitat a l’aula en 6 passos?

En aquesta nova era, la clau ja no és el coneixement. Vivim en una època en què “tots” tenim accés al coneixement. És gairebé una mercaderia. La clau està en què fem amb el coneixement.

Per això, considero que, a l’escola creativa es fomentarà la creativitat en l’alumnat seguint els següents 6 passos:

  1. Al coneixement s’accedeix dins o fora de l’aula, però al ritme que cada alumne necessita en funció de les seves capacitats. A l’aula, com a molt, podeu assegurar-vos que l’alumnat s’està formant, per exemple, amb solucions com Kahoot !, seguint la filosofia de l’aula o les metodologies d’aprenentatge basats en projectes (APBj) o en desafiaments (ABPr) . Com a mostra, un botó: l’aprenentatge en base a reptes de Port innova.
  2. Inspirar i implicar, fent que el treball a realitzar per part de l’alumnat durant el curs sigui alguna cosa amb un “significat”, amb un propòsit de transformació externa, no egoista.
  3. Destinar l’aula, o la trobada de l’alumnat entre ells i amb el professorat, un desenvolupar i crear solucions creatives a situacions i reptes reals, de manera col·laborativa.
  4. Demanar als alumnes més d’una solució.
  5. Reconèixer l’esforç de l’alumnat, no el resultat final. Perquè a la Societat de la Innovació, no hi ha una única resposta vàlida. Recordem que la majoria de les idees mai triomfen, i les que ho fan, ho fan per un curt període de temps.
  6. De forma transversal, integra l’art en l’educació com a plataforma per fomentar la creativitat, ja que l’art fomenta la presa de riscos, així com la gestió de l’estrès, i, sobretot, ens ajuda a visualitzar possibles futurs

De fet, l’art sempre ha jugat un paper tant en moviments socials, com en els negocis o en la política. Cal no oblidar que “Le Mariage de Figaro“, de Beaumarchais i en la qual es va inspirar W.A. Mozart, va representar un punt d’inflexió a través del qual la població francesa va entendre que podia no estar d’acord amb el poder, i d’aquí va entendre que podria enfrontar-se a la monarquia.

O que per respondre als atacs de l’11 de setembre als Estats Units, l’Administració Bush va contractar a una sèrie d’artistes per a visualitzar possibles respostes als atacs, i possibles futurs derivats, que van ajudar a elaborar la resposta americana.

Què ens diuen els experts sobre la creativitat a l’aula?

Dani Bernard, exdirector del programa Innova FP del Departament d’Ensenyament, i ara consultor d’innovació a Induct, ens comenta sobre la importància de la creativitat a l’aula: tot procés d’ensenyament-aprenentatge és susceptible d’incorporar la creativitat per fomentar diferents solucions possibles per a una mateixa pregunta o repte. Només cal formar el professorat perquè pugui dinamitzar sessions de creativitat amb suficient confiança. La creativitat fomenta l’emprenedoria per superar les dificultats de nous camins. També condueix a solucions errònies, cosa que permet treballar la gestió del fracàs i la resiliència de l’alumnat. Amb aquestes dues capacitats, l’alumnat te moltes possibilitats d’èxit en un futur professional que estarà caracteritzat per la constant evolució (canvi) i la incertesa.

Jaume Sensat, director de l’escola Joviat, amb la qual col·laborem, i que ha creat el programa d’innovació oberta MésJoviat, un model participatiu d’innovació oberta per capturar necessitats d’alumnes i famílies, i desenvolupar projectes innovadors que millorin el valor aportat als usuaris de l’escola, ens comenta sobre la importància de la creativitat a l’aula a Joviat: “l’autèntica escola, és la vida. En aquesta succeeixen coses que ens obliguen a decidir constantment. Per aquest motiu l’escola del s. XXI s’ha d’entendre com un LAB, on s’experimenta constantment per aprendre de l’error.”

L’escola creativa, l’escola que fomenta la creativitat entre el seu alumnat

Necessitem que l’alumnat sigui, més que turistes de la imaginació d’altres, autors de la seva pròpia imaginació, capaços d’incorporar els valors i les actituds relacionades amb la presa de riscos, la gestió de l’estrès, la creació de noves idees, que els prepari per a l’era del canvi exponencial.

La creativitat a l’escola és avui més que mai, una prioritat estratègica de país. Contacta amb nosaltres per ajudar-te a fer aquest pas!

The following two tabs change content below.
Ignasi Clos

Ignasi Clos

Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Graduat en Negocis i Màrqueting internacional. Ha estat consultor d’internacionalització a les oficines als Estats Units d’Acc10 (Nova York i Miami) durant 2 anys, consultor d’Estratègia i Operacions a Deloitte, SL durant 4 anys, i des de 2010 està involucrat al món de la innovació i la emprenedoria, com a consultor per a petits emprenedors, i com a Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a la oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies

*