La setmana passada vam estar a l’Institut Carles Vallbona participant en el projecte Erasmus+ Cities of the Future, que va reunir alumnes de França, Espanya, Dinamarca, Romania i Bulgària a Granollers. L’objectiu de la jornada era discutir cap a on anem, el futur de les ciutats i el nostre paper en elles. Inspirat en la nostra xerrada, The Future of Work, us expliquem una mica com el mercat de treball es veurà afectat per la tecnologia i el que canviarà en les properes dècades. Ready?

Com va impactar la tecnologia en les revolucions industrials?
Quan pensem en tecnologia, solem pensar en iPhones i ens oblidem que la innovació tecnològica va molt més enllà dels circuits digitals.
Per exemple, en la primera revolució industrial (1760 – 1830) el pas de la producció manual a la mecanitzada va acabar amb el paper d’esclaus, i en la segona la popularització de l’electricitat va reduir dràsticament la duresa dels treballs agrícoles i artesanals, fent que sorgissin innumerables fabriques arreu d’Europa.
La tercera, al seu torn, va arribar amb l’electrònica i les tecnologies de la informació i les telecomunicacions – canviant el món tal i com el coneixem ara.
Normalment, una de les preguntes que més em fan treballant com a coolhunter i buscant tendències és…

Em prendrà la feina un robot?
La societat ja canvia a una velocitat aclaparadora a causa de la globalització, les noves tecnologies i la creixent automatització, les grans concentracions urbanes i l’increment de l’esperança de vida. La quarta revolució industrial multiplicarà la velocitat, l’abast i l’impacte dels sistemes que va produir la tercera.
Un dels efectes immediats serà una transformació dràstica i irreversible en el mercat laboral com el coneixem: Segons un estudi de la Universitat d’Oxford, el 47% dels llocs de treball que avui coneixem estan en risc de desaparèixer (o de ser ocupats per un robot i / o una màquina amb intel·ligència artificial) i el 90% dels que romanguin canviaran d’una manera radical.
Hem de tenir en compte que aquest escenari també reforçarà la creació d’una nova economia, en la qual poques empreses (és a dir, amb pocs treballadors) facturaran molt més que indústries senceres combinades. Per exemple, la suma dels beneficis de tots els comerços, cadenes de restaurants i supermercats de la llista Fortune 500 (que donen feina a 5.600.000 persones) és menor que el que factura Apple (que té 76.000 treballadors). Aquest factor també explica per què creixen les ganes dels joves en emprendre i per què la innovació és una peça clau d’aquesta nova etapa de la societat.
En aquest escenari – en el qual no estem prenent en consideració la crisi – només hi ha una certesa: els joves no tenen la mateixa rutina de treball dels seus pares. El que farà que desenvolupin un perfil completament diferent pel que els han preparat a l’escola.

El perfil del treballador del 2025
La transformació dels treballadors també haurà de ser psicològica, principalment perquè, a diferència del que és comú avui en dia, gràcies a la hiperconnectivitat que proporcionen les telecomunicacions, la meritocràcia guanyarà pes enfront de l’entorn geogràfic – fent que els professionals de Recursos Humans canviïn les seves prioritats en el moment de buscar noves adquisicions per a l’empresa.
Aquest nou perfil laboral – més innovador, creatiu i digital – ja té nom: knowmad, el nòmada del coneixement. Parlem de treballadors que assumeixen que necessitaran formar-se durant tota la seva vida per mantenir el ritme d’una societat en contínua i ràpida transformació, en què probablement hi hagi més aturats i nombrosos llocs de treball amb sous baixos.
Amb això, sorgeix un altre dubte: Quines competències hem de desenvolupar per assegurar-nos que estarem al dia amb tants canvis?

10 competències clau per al treballador del futur, segons l’Institute for the future
Multidisciplinarietat: Capacitat per a entendre conceptes a través de múltiples disciplines. Requereix un sentit curiós i una disposició a seguir aprenent més enllà de l’educació formal.
Síntesi i sentit: Capacitat de determinar el significat més profund del que s’expressa.
Capacitats humanístiques: El que fa que un grup sigui veritablement intel·ligent i innovador és la combinació de diferents edats, habilitats, disciplines i estils de treball i les formes de pensar dels diferents components.
Intel·ligència Social i Emocional: És una habilitat clau per col·laborar i construir relacions de confiança i necessària per col·laborar amb persones diferents.
Pensament computacional: Habilitats de traducció i comprensió d’informació i dades per tal de donar-l’hi sentit.
Competències interculturals: Capacitat de funcionar en diferents entorns culturals.

Col·laboració virtual: Capacitat per treballar de forma productiva, impulsar la participació i ser productiu tot i la separació física.
Pensament adaptatiu: Habilitat de pensar i trobar solucions fora de la caixa, ja que la innovació requereix un pensament innovador i adaptable.
Alfabetització en nous mitjans: Capacitat d’avaluar críticament i desenvolupar continguts que fan servir nous mitjans de comunicació i canals diferents.
Gestió de la càrrega cognitiva: Capacitat de discriminar i filtrar la informació important, identificant les millors eines i tècniques. En un entorn de infoxicació, la propera generació haurà de desenvolupar noves tècniques per comunicar i fer que els seus missatges no es converteixin en “soroll”.
Esteu a punt per el futur? ¡Expliqueu-nos-ho en els comentaris!