4 característiques de les empreses més innovadores

4 característiques de les empreses més innovadores

El consumidor és qui mana en la presa de decisions, i les organitzacions han de ser prou empàtiques i àgils com per adaptar-se a les seves necessitats. Com són les empreses innovadores capaces d’explotar la seva capacitat creativa i de triomfar així en la Societat de la Innovació? ¿Quines són les característiques de les empreses més innovadores?

La creativitat és, de fet, una cosa que és molt natural, potser el més natural i la raó darrere del progrés entre els éssers humans. I, per tant, això implica cada vegada més al consumidor, que vol, demana, i demanda innovació adaptada a les seves necessitats.

Run away species, la creativitat en l’origen de l’ésser humà

Per què els consumidors demanen empreses innovadores?

  • Els éssers humans tenim una reticència de partida a la novetat, perquè ens obliga a canviar patrons, i això ens suposa un esforç. Però, en realitat, també ens adaptem molt ràpid al que és nou. Pensa en com ens queixem ara si el llibre que hem comprat a Amazon arriba un dia tard…
  • Ens agrada i ens sentim confortables amb allò que coneixem, però, al mateix temps, busquem sempre alguna cosa nova. Necessitem canvi i millora, per no morir d’avorriment, per sentir que creem, que avancem. És una cosa molt humana.
  • Però necessitem un equilibri. Igual que no volem morir d’avorriment, tampoc volem canvi constant. Per això, necessitem que les grans innovacions tinguin alguna cosa del passat, mantinguin alguna referència (encara que sigui estètica, del patró anterior, per fer el canvi més fàcil i suau). Com deia Mark Twain: “la història no es repeteix, la història rima”.

El procés creatiu de les empreses innovadores (i dels grans artistes i científics de la història)

La creativitat és trencar hàbits a través de l’originalitat i la imaginació. Però totes les idees venen, en realitat, de la transformació d’idees i innovacions precedents. L’efecte “eureka”, del naixement sobtat d’una idea, és en aquest sentit, un mite.

Hi ha exemples en tots els àmbits:

Buenas ideas

Oblidem-ho. Desmitifiquem a l’artista i a l’ideador. Les idees venen d’idees, males o bones, triomfants o no, però precedents. Per això, no hi ha males idees i, per això, les necessitem totes. Només hi ha idees que no han trobat encara el seu camí.

Estratègies que permeten crear noves idees creatives

  • Modelar idees: modificar-les, canviar-les, adaptar-les… per aquesta estratègia hem parlat en alguna ocasió de la metodologia SCAMPER.
  • Trencar idees: trossejar les idees, trencar-les en trossos, per centrar-nos en alguna part de la idea que ens agrada per, a partir d’aquí, portar-la a un altre destí. Tota la indústria de les aerolínies low-cost s’ha creat sobre la base de l’estratègia de trossejar les propostes de valor que ofereixen en els seus vols, i crear diferents nivells de servei per a cada tipus de client.
  • Mesclar idees: combinar idees de diferents orígens, temes, sectors, perfils… per això, és tan necessària la innovació oberta de la qual tant parlem en aquest bloc.

Ideas de la Naturaleza

Com diu un refrany danès: “predir és molt difícil. Especialment el futur”. La majoria d’idees fracassen, fins i tot les que tenen èxit, el tenen durant un curt període de temps. Potser unes de les poques excepcions d’innovacions perennes és Shakespeare, que perdura en el temps 500 anys més tard del seu èxit. Fins quan recordarem Shakespeare? No és que ho desitgi (no ho desitjo), però la Societat de la Innovació ho canvia tot.

4 característiques de les empreses més innovadores

Què fan les empreses innovadores per aplicar aquestes 3 estratègies del procés creatiu de forma recurrent i explotar la seva capacitat creativa?

Les empreses innovadores fomenten i mantenen una cultura de canvi continu, una cultura de la innovació, mitjançant les següents 4 pràctiques:

  1. Experimenten pensant en futurs no coneguts, sabent que no va a reportar resultat-tats a curt.
  2. Tracten les males idees (i als seus ideadors) com un recurs per seguir innovant, no com un fracàs a evitar repetir.
  3. Revitalitzen el seu espai i els seus hàbits interns de forma contínua, per mantenir la tensió creativa: espais, hàbits, sistemes interns… canvien per evitar que les persones entrin en una dinàmica de statu quo que els impedeixi pensar de forma creativa.
  4. Fomenten l’agilitat en la gestió: mai es conformen amb el que els ha portat a l’èxit. Tot i estar triomfant, s’inventen i proven noves formes de triomfar, moltes vegades canibalitzant seu propi èxit. Mantenen intacta la seva capacitat de sorprendre al client.

La creativitat i el potencial innovador està en l’origen del progrés de l’ésser humà i, també, és un dels valors clau del consumidor de la Societat de la Innovació. Les empreses de l’era de la complexitat necessiten entendre que han de convertir-se en una empresa innovadora, apostant pel desenvolupament d’un procés creatiu constant que fomenti l’error, el canvi, l’experimentació i l’agilitat. Només així es creen empreses creatives. Només així es triomfa a la Societat de la Innovació.

The following two tabs change content below.
Ignasi Clos

Ignasi Clos

Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Graduat en Negocis i Màrqueting internacional. Ha estat consultor d’internacionalització a les oficines als Estats Units d’Acc10 (Nova York i Miami) durant 2 anys, consultor d’Estratègia i Operacions a Deloitte, SL durant 4 anys, i des de 2010 està involucrat al món de la innovació i la emprenedoria, com a consultor per a petits emprenedors, i com a Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a la oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies

*