Automobile Barcelona 2019: I la innovació?

Automobile Barcelona 2019: I la innovació?

Aquests dies, he visitat amb el meu fill l’última edició del Automobile Barcelona o Saló de l’Automòbil de Barcelona, ​​per gaudir de les novetats del sector. Especialment, d’aquells cotxes que més ens agraden als aficionats al motor, com Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, etc.

En el meu cas, és difícil abstreure’m i no mirar aquest Saló amb lents de consultor d’innovació. Així que us faré un breu resum del que més m’ha sorprès, i ja us avanço que va ser molt poc:

Entenc que és un esdeveniment adreçat al client final, pensat per a aquells que volen comprar un cotxe, així que és lògic que la innovació estigui centrada en aquesta necessitat. Més enllà de les proves de cotxes, el Saló és molt poc experimental. De manera resumida, es podria dir que al Saló s’exhibeix molta tecnologia i poca innovació.

Si analitzem les tendències i tecnologia que van més enllà, molt poques marques les mostren correctament. Faig excepció amb l’estand del Grup WV SEAT, on sí transmeten els seus reptes d’innovació i el treball que han realitzat amb diferents tendències.

Analitzem les tendències i tecnologia del Automobile Barcelona

Connectivitat

El nom Automobile vol transmetre la idea de la connectivitat, que cada vegada tindrà més pes en els cotxes, encara que sembla que només es queda en el nom… Gairebé cap expositor mostra com treballaran aquest concepte, més enllà dels dispositius de seguretat, ja coneguts. Aquí podem parlar de flotes de cotxes connectats, transmissió de dades a fàbrica per a l’aprenentatge en el disseny i producció, solucions ja implementades com a sistemes d’emergència, etc. És evident que l’Internet of things arribarà a l’automoció, i ens donarà solucions sobre salut, oci, seguretat, entre d’altres.

Mobilitat VS Automoció

La mobilitat és tendència. Les marques de cotxes es venen com a proveïdors de mobilitat i no com a fabricants d’automòbils. En aquest sentit, el grup que millor explica aquesta tendència a la sala és VW SEAT, ja que disposa d’un espai on es poden veure els projectes innovadors més emblemàtics: el Born, el primer cotxe elèctric de SEAT, la furgoneta Bulli elèctrica i el patinet elèctric que SEAT ha desenvolupat com a solució a la mobilitat urbana.

En canvi, cap de les marques exposades ha explicat en el Saló com es relacionarà aquest concepte amb l’usuari final. En un futur, potser serem socis de VW SEAT i pagarem una quota per poder moure’ns amb la seva solució. Podria aplicar-se la mateixa fórmula que fem servir amb NETFLIX per veure sèries i pel·lícules? Seria un tipus de mobilitat de MAAS, la mobility as a service, que la majoria dels operadors públics i privats ja estan intentant coordinar a les grans ciutats.

Mobilitat sostenible

Marques com Tesla, Jaguar, Renault, Mercedes, BMW, Hyundai o Volkswagen presenten models amb una presència elèctrica important. Segurament, les bateries recarregables no són la solució definitiva. Per a aquest tipus de vehicles, l’estalvi d’emissions en tot el cicle de producció i ús se situa en 2/3 de les emissions amb la tecnologia actual, però en canvi, sembla imposar-se com un pas cap a un nou model de mobilitat. Molt pocs fabricants han apostat per l’hidrogen, a excepció de Hyundai, tot i que encara presenta problemes de seguretat en el proveïment i emmagatzematge.

Renault ezgo
Renault ez-go

Destacar en aquest àmbit a Jaguar, que ha guanyat el cotxe de l’any amb el seu model i-pace (si el proveu, és un plaer conduir-lo) i TESLA, que es presenta com una marca pionera, trencant fronteres i arrossegant la resta de la indústria cap a la mobilitat elèctrica

Experiència d’usuari

Potser aquest és l’àmbit en el que hem vist més innovacions, ja que s’ha apostat per una experiència de conducció agradable i segura per al conductor i els seus passatgers. I és just en aquest punt, on la majoria de les marques estan patint més: La presència (cada vegada més habitual) de sensors relacionats amb la posició, temperatura, seguretat, etc.
En aquesta línia, hem llançat un repte als alumnes de la Universitat Politècnica de València, juntament amb SEAT i AITEX, per millorar l’experiència de conducció, aplicant Smart textile en l’automòbil.

Un altre exemple interessant és el de l’empresa Affectiva, que ha desenvolupat una eina que permet tenir en compte les emocions del conductor per gestionar la conducció.

Personalització

Existeix certa confusió entre equipar l’automòbil i personalitzar-lo. Poques marques disposen d’un departament de personalització del seu automòbil, tot i ser una oportunitat de negoci, tant per a les marques com per a totes les xarxes de tallers i concessionaris, que notaran una baixada d’activitat amb l’electrificació de l’automòbil. Per a tots ells, serà positiu crear un espai on el client pugui cocrear el seu propi cotxe, tenir una experiència de personalització i compartir-la amb altres clients i professionals.

Smart mobility, conducció autònoma

La conducció autònoma, té poca presència al Saló, a excepció de Tesla. També ho defensa Renault, en un dels seus projectes i l’espai de la Direcció General de Trànsit, on es fa una introducció al concepte.

Es troba a faltar, en aquesta edició, alguna demostració de cap a on va la mobilitat amb la conducció intel·ligent.

Startups

Sorprèn que el Saló no hagi creat un espai per a emprenedors del sector. Segurament no és un sector on hi hagi molts, però la majoria de les empreses tenen hubs d’innovació on treballen amb emprenedors (Metropolis de SEAT, per exemple). Hi ha casos com l’empresa Sono Motors, a Alemanya, que ha llançat un model elèctric amb plaques solars, o empreses que llancen solucions de seguretat.

Xina

Ni un fabricant del país asiàtic amb presència al Saló? Difícil d’entendre. Potser no és fàcil, però segur que aporten una visió diferent i de futur.

Mobility innovation hub

Com ja he esmentat, el grup VW SEAT ha presentat la seva proposta de valor sobre l’esforç que estan fent com a grup per innovar. Dins de la carpa es presenten models que sortiran al mercat en poc temps, amb solucions orientades a diferents tipus de conductors. Es troba a faltar una mica més d’experiència en els diferents àmbits d’innovació.

Aquests són els hubs d’innovació més destacats:

Seria interessant, en les properes edicions del SEAT Metropolis, que la innovació tingués més presència. És cert que, el Saló de Barcelona, ​​difícilment pot competir amb Ginebra, Detroit o Frankfurt, però sí que pot crear un nou model d’esdeveniment, on la innovació tingui una presència important.

The following two tabs change content below.
Joan Ras

Joan Ras

Soci i CEO a Induct SEA, S.L. en Induct SEA, S.L.
Economista i Màster en Economia Aplicada per la UPF. Ha estat consultor d’Estratègia i Operacions durant més de 15 anys, especialment en els sector Ensenyament, Públic, i Salut. Des de principis de 2013, lidera l'oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies