7 supermercats innovadors: últimes tendències i startups increïbles en la comercialització de productes d’alimentació

7 supermercats innovadors: últimes tendències i startups increïbles en la comercialització de productes d’alimentació

Els que ens seguiu al bloc, em coneixereu. Sóc curiosa per definició, i m’encanta descobrir startups noves i amb personalitat pròpia. Aquests dies assisteixo a un programa d’Innovació i Emprenedoria a l’ESCI-UPF en el qual una coneguda empresa del sector alimentari i de supermercats, BonÀrea, ha llançat un suggestiu repte d’innovació a resoldre … I no he pogut evitar aprofitar aquesta circumstància per investigar quins són, avui, els supermercats més innovadors.

Sabíeu que com a consumidors, ens gastem un 10% del PIB en alimentació? La necessitat d’innovar en aquest àmbit no és banal, per tant.

Però quan parlem de supermercats, estic segura que la primera paraula que ens passa pel cap no és innovació. Sembla que no recordem quin va ser l’últim canvi disruptiu i significatiu del supermercat en el qual habitualment comprem… Més enllà de la compra en línia, es clar.

No obstant això, es tracta d’un sector amb grans oportunitats i fins i tot amb opcions més evidents que altres sectors més tradicionals, i en els que sí que es ve innovant, com vam comentar fa unes setmanes quan parlem de cellers o de restaurants innovadors.

Des de Societat de la Innovació us presentem 7 supermercats realment innovadors, que han apuntat la innovació en la seva llista de la compra (no he pogut evitar el joc de paraules):

TESCO

Tesco ha anat evolucionant, ajustant-se totalment als mercats en els quals opera, sempre fent bandera de la innovació.

Ja sabeu que a Induct ens encanta treballar per reptes, i això és precisament el que va fer aquesta cadena de supermercats: es va proposar superar al seu principal competidor en quota de mercat, sense incrementar el nombre de botigues.

Per això, van decidir començar a treballar a Corea del Sud, un mercat especial, però que podria resultar revelador pels costums dels seus ciutadans, als quals els resulta especialment tediós anar a comprar, a causa del poc temps de què disposen per la seva gran dedicació laboral… Davant d’aquesta situació van tenir la genial idea de girar els papers i apropar la botiga a la gent, ¡i no viceversa!

Per això, es van crear supermercats virtuals a les estacions de metro, on es van exposar els productes visualment, però amb un efecte hiperrealista i on els consumidors, amb un simple lector de codis QR podien efectuar la seva compra.

Aquesta iniciativa, a més d’incrementar notòriament les vendes en línia (en més d’un 130%), va ser un èxit en visites a la web i captació de leads (els registres a la web es van incrementar en un 76%).

D’aquesta manera, Tesco va aconseguir el seu objectiu de ser el número 1 en la categoria online, i a nivell offline, la iniciativa va permetre que s’acostés considerablement al seu principal competidor.

Ulabox

En la nostra llista d’avui, no podia faltar Ulabox, aquesta startup que, en paraules d’un dels seus fundadors Jaume Gomà, no és un supermercat, sinó “una empresa de tecnologia que ha muntat un supermercat”. I ha muntat un supermercat en línia que treballa directament amb les grans marques (Coca-Cola, Damm, Heineken…), i que compta amb un magatzem amb més de 12.000 referències (més del doble del que pugui tenir qualsevol supermercat), pot servir a tota Espanya, en menys de 24 hores. Per no ser un supermercat, no està gens malament!

Més sobre Ulabox a Founders & Tips.

SoySuper

SoySuper en canvi, sí que és un supermercat, com el seu nom indica. I amb un equip fundador de prestigi (ex TopRural i Rentalia)!

El seu model de negoci no inclou un contacte directe amb marques ni un magatzem propi, sinó que es basa en una tecnologia que identifica quins són els millors preus dels productes dels supermercats locals, i et porta la compra amb els productes més barats a casa. És un supermercat de supermercats, que t’ofereix en tot moment l’opció més barata, i que segons ells et permeten arribar fins a un 30% d’estalvi en les compres, impressionant!

Us deixem amb un artícle de Cinco Días sobre aquesta empresa establerta a Barcelona Activa.

Expo Milano 2015: La realitat del futur dels supermercats

En el marc de l’Expo de Milà celebrada enguany, Carlo Ratti ha decidit aprofundir en el potencial innovador dels supermercats. D’aquesta manera, ha presentat una exhibició que explora la tecnologia, la innovació, la cultura, les tradicions i la creativitat i com aquestes es relacionen amb l’alimentació i la dieta. El tema “Feeding the Planet, Energy for Life” ha servit d’inspiració per crear el “The Future Food District“, que engloba supermercats interactius, procedència dels productes en una pantalla, així com receptes, etc. adaptats als gustos del consumidor. Centrat en productes km0 i tendències como salut, wellness, productes eco-friendly

Aquí É

Innovació i comercialització són dos factors que s’han de considerar junts si el resultat esperat és l’èxit. Factors com el temps, la comoditat i la personalització dels productes poden ser grans oportunitats a tenir en compte. En aquesta línia, les TIC (apps, codis QR i fins i tot realitat virtual) poden marcar un abans i un després en l’experiència del consumidor i això, precisament ho sap la cadena de supermercats gallega Aquí É, on a través d’un terminal tàctil ofereix cada dia al consumidor un menú diferent, gràcies a la col·laboració de la Càtedra de Nutrició signada amb la Universitat de Vigo, on es té en compte l’equilibri nutricional, a més de tenir preferència pel producte de temporada, més fresc, natural i més econòmic .

A més, aquests supermercats es diferencien també perquè han innovat en l’espai de venda, més modern, més ben distribuït (en base a criteris com la sensorialitat, alçada accessible, cantonades arrodonides, productes congelats al final del recorregut, eliminació de les barreres visuals, adaptació per a persones amb discapacitat…), millorant així l’experiència de compra del client.

Imatge d'un supermercat Aquí E
Imatge d’un supermercat Aquí E

Revolució en les bosses del súper

Les bosses dels supermercats poden ser una poderosa eina de màrqueting, i els retailers ho saben. Moltes són les persones que carreguen amb les bosses des del supermercat fins a casa, amb la qual cosa els impactes que genera la marca són gairebé infinits.

Però, i si un supermercat es posicionés diferent i, sense deixar de banda el màrqueting que això generaria, decidissin aprofitar la bossa per publicar un altre contingut? Es tracta d’una iniciativa ja existent als EUA, on algunes cadenes han començat a donar la possibilitat al client de personalitzar les bosses, fins i tot imprimint el contingut nutricional i energètic dels productes que van dins!

Customització de les bosses de la compra
Customització de les bosses de la compra

Mobile Grocery Buses

I per acabar us presentem un projecte doblement innovador que ve des de Chicago. D’una banda, reinventa el supermercat tradicional, apropant-lo a la gent. Es tracta d’un autobús, amb una ruta establerta, en la qual els clients poden pujar i comprar en l’anomenat “mercat de l’agricultor”, amb productes totalment frescos i acabats de collir.

Fundat per Steven Casi, la iniciativa es va iniciar fa uns anys amb motiu de la celebració d’Acció de Gràcies amb una clara missió: proveir dels productes més frescos i saludables a tots els veïns del barri i, a més, pretén educar a tots aquells que no estiguin familiaritzats amb uns hàbits alimentaris saludables.

D’altra banda, a més, també s’ha reinventat l’autobús, (mai millor dit) motor del negoci, ja que se li ha donat una nova vida útil: es tracta d’autobusos regionals que després d’haver complert amb el seu servei durant uns anys, les normatives ja no permeten la seva circulació per a ús urbà.

Mobile Produce Market
Mobile Produce Market

Què us han semblat aquestes iniciatives? Creieu que els supermercats estan innovant en la direcció adequada? Coneixeu algun cas més? Volem que ens ho expliqueu!

Ja saps, sóc curiosa 🙂

The following two tabs change content below.
Sofia Ródenas

Sofia Ródenas

Consultora d'Innovació Oberta en Induct SEA, S.L.
Estudiante de Negocios y Marketing Internacionales en ESCI-UPF, Barcelona. Entusiasta y apasionada de la creatividad e innovación. En constante búsqueda de la inspiración, es una curiosa de las culturas, habiendo realizado distintas estancias en Dinamarca e Inglaterra.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies