7 raons per fer Open Innovation

7 raons per fer Open Innovation

Quan ens posem a discutir amb clients sovint sorgeixen qüestions com, si la innovació oberta  és molt arriscada, que si ensenyes el teu valor a la competència, que si els resultats són incerts… La innovació oberta no és altra cosa que la resposta als canvis tecnològics, socials i de mercat que s’han produït els darrers anys. Difícilment una organització podrà estar dalt del mercat si no té en compte les oportunitats que facilita la innovació oberta. Per això avui us volem posar damunt la taula set raons per les quals la innovació oberta aporta valor a les organitzacions.

1. Treballa amb el teu client

Qui comprarà el teu producte? Qui decidirà si li agrada o no li agrada? Doncs, per què no impliquem al client en el procés de desenvolupament del producte? Moltes empreses ja ho estan fent, com és el conegut cas de Lego Cuuso.

Però, i si el nostre producte encara no existeix? És una idea nova, un punt revolucionària, i volem saber si el mercat acceptaria la nostra proposta. Doncs, fes servir els early adopters! Prova quantes persones estan disposades a comprar el teu producte, encara que no estigui del tot acabat. Ens agrada el cas d’aquests dos emprenedors americans, que van llançar el seu producte en fase beta, per veure quanta gent (com jo mateix) picava i el comprava.

2. Posa el talent mundial a treballar per tu

Avui en dia tenim reptes a escala mundial, i requereixen solucions globals i imaginatives. És en aquest entorn on la innovació oberta cobra el seu màxim sentit, i on es poden obtenir solucions valuoses per a problemes d’escala global. Innocentive és l’espai més reconegut on es duen a terme aquest tipus de projectes.

3. Retalla costos d’innovació

Si ens posem a treballar en innovació amb equips interns, quant ens costaria un projecte? Imagineu que podeu posar molts equips, de diferents centres tecnològics, empreses o universitats a treballar amb vosaltres en projectes d’innovació. Aconseguim tenir molts equips, altament motivats per poder fer el millor projecte, i el cost es redueix a desenvolupar el projecte guanyador. En sectors on els costos de desenvolupament són extraordinàriament alts, la innovació oberta aporta solucions innovadores amb costos sostenibles. El sector farma és l’exemple més rellevant.

4. Accelera processos d’innovació

A més del cost, quant de temps trigaríem a desenvolupar un projecte amb recursos propis? Segurament bastants mesos, o anys en determinats projectes, i segurament els resultats no seran òptims. I si dividim el procés en parts, i impliquem diferents stakeholders en el procés d’innovació? El temps de desenvolupament serà substancialment menor. Stephen Shapiro recull aquest efecte en el seu llibre “Best practices are stupid”.
close and open innovation

5. Proveïdors o partners d’innovació?

La cadena d’aprovisionament és una font d’innovació important. No podem basar la relació client proveïdor només en aspectes com qualitat preu. Quan en aquesta cadena afegim el factor innovació, l’increment de valor per client i proveïdor és exponencial. En el cas de Nike, no només s’implica als proveïdors en la innovació, sinó que s’orienta aquesta innovació cap a aspectes de sostenibilitat.

6. Vull creativitat, idees fresques

Empreses com Danone o Lego, demanen idees a nens d’entre 6 i 12 anys, perquè els ajudin a trobar idees fresques. La Fundació per la Creativació ha desenvolupat un programa on escoles de primària treballen conjuntament amb empreses per generar idees creatives que els ajudin a millorar els seus productes.

Un altre exemple, la càtedra Mango i AITEX, a través del projecte Mango Smile, han llançat un repte a una comunitat d’estudiants d’Elisava i UPV (Campus Alcoi), per trobar aplicacions a teixits elaborats amb residus vegetals. Els resultats han estat sorprenents i altament productius.

7. La cocreació és el futur

Us deixo amb aquest article de Forbes, on s’explica perquè la cocreació serà una part essencial per a la solució de problemes de forma col·laborativa, i per tant de creació de valor social i econòmic en el futur.

¡Pues ya lo sabéis, Open your innovation!

The following two tabs change content below.
Joan Ras

Joan Ras

Soci i CEO a Induct SEA, S.L. en Induct SEA, S.L.
Economista i Màster en Economia Aplicada per la UPF. Ha estat consultor d’Estratègia i Operacions durant més de 15 anys, especialment en els sector Ensenyament, Públic, i Salut. Des de principis de 2013, lidera l'oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies