65 preguntes per definir la teva estratègia d’innovació

65 preguntes per definir la teva estratègia d’innovació

Tant si ets CEO del teu negoci, com director d’una unitat, responsable d’innovació o líder d’un comitè d’innovació, segurament no podràs evitar que t’assaltin preguntes aquest estiu, de l’estil com les que segueixen: Com puc aconseguir més clients, i que ens aportin més marge? Com puc millorar els meus productes, i de quina manera? Aconseguiré aquell compte que em permetrà viure tranquil el proper any? O ho aconseguirà la nostra competència? I així successivament. Si ets d’aquests, vull dir-te que l’estiu és època per respirar una mica i reflexionar sobre el que s’ha aconseguit i el que queda per aconseguir. Però també per ordenar pensaments i poder arrencar millor el curs. Utilitza l’estiu per definir la teva pròpia estratègia d’innovació. I l’any que ve anirà millor.

T’he preparat un llistat de 65 preguntes molt útils per ajudar-te a definir lestratègia dinnovació de la teva empresa, una estratègia d’innovació lligada realment a la de negoci, i que us hauria de permetre prendre les decisions adequades (o si més no coherents!) a partir del mes de setembre. Es tracta d’un llistat per al líder innovador, conscient que, per tenir èxit, ha d’aportar un valor real al client-usuari, diferenciador, i adaptat a les seves necessitats. Perquè el líder innovador és el que entén que el negoci no és l’objectiu, sinó que el negoci és només la conseqüència de meravellar el client (objectiu real). He separat el llistat per àmbits, per mantenir una coherència. Espero que la classificació us serveixi.

En definitiva, espero que el llistat us ajudi, i per descomptat que m’encantaria i us agrairia que m’ajudéssiu a completar-lo! A més a més, al final del post trobareu el llistat en format PDF per descarregar-lo. 😉

65 preguntes per definir la teva estratègia d'innovació
65 preguntes per definir la teva estratègia d’innovació

65 preguntes per definir la teva estratègia d’innovació:

La teva visió de negoci

Qui som?
Per què i per a què existim i fem el que fem?
Què volem ser?
Si comencéssim de nou, què seríem?

El negoci

En quin negoci estem?
En quin negoci hauríem d’estar?
En quin negoci(s) hauríem d’estar d’aquí 5 anys?
En quin negoci no hauríem d’estar?
Del que fem avui, què està obsolet (o ho estarà aviat)?
On són les principals fonts de benefici?
De quina altra manera podríem crear valor?
Com podríem fer-ho millor que avui, i millor que els nostres competidors?

Valors, creences i persones

En què creiem?
Quines creences sobre el nostre negoci ja no són vàlides? Com les hauríem de reemplaçar?
He incorporat persones al grup que comparteixen els mateixos valors i creences que la Direcció?
Per què els empleats ens deixen, i què valoren dels seus nous treballs?

La situació de l’empresa

En què som forts?
En què som febles?
Quines capacitats o actius actuals puc aplicar millor?
Què ens pot deixar sense negoci?
Com seríem si nosaltres fóssim qui deixés als altres competidors sense negoci (els disruptors)?
¿On tenim més problemes: en els nostres productes, processos o persones? Com podem millorar-ho?
Quins són els nostres punts d’estrès?
On són els equilibris de poder en les relacions internes de la cadena de valor?

Productes i Serveis

Com podem reimaginar el nostre producte com un servei (o a l’inrevés)?
Com podem simplificar i agilitzar el procés de compra del nostre producte / servei?

Necessitats del client / usuari

A qui servim?
Quins clients hauria d’atacar? Quins hauria de deixar?
Per què els clients ens trien a nosaltres?
Per què ens deixen els clients?
Quina necessitat del client cobrim realment, a dia d’avui?
¿Quin nou aspecte valorarien més els nostres clients?
Quines altres opcions (competidors, productes, serveis, persones) cobreixen les mateixes necessitats?
Com han resolt el mateix problema del client / usuari en altres indústries?
Quins altres mercats tenen necessitats similars que nosaltres podríem cobrir fàcilment?
Què fan els clients abans, durant, i després d’haver adquirit el nostre producte o servei?
Quina necessitat del client es manté com no resolta?
Com podríem servir als nostres clients de forma increïble, d’una manera que ningú més aconsegueix o vulgui fer?
Com fer-ho sobrepassaria les expectatives dels nostres clients?
Què diria una referència ideal d’un client sobre el nostre producte o servei?

Estratègia de diferenciació i innovació

Què pensen els nostres clients de nosaltres?
Què volem que pensin els nostres clients sobre nosaltres?
Què ens fa realment diferents dels competidors?
Què és el que no es pot copiar de nosaltres?
¿En quin espai de mercat o segment, o activitat i servei, els nostres competidors mai “entraran”?
De quina manera ens agradaria ser recordats?
Què podríem oferir gratuïtament, que ningú més estigui fent?
Quins tipus d’innovació ens interessa més per seguir diferenciant-nos? (tecnologia, producte / servei, model de negoci, experiència del client, processos i organització, marca i posicionament…)
Quants recursos hauria de destinar per cada tipus d’innovació?
Com la innovació crearà valor als actuals i nous clients?
Com capturarem, com a companyia, una part del valor de la innovació generada?
Quins actius, serveis, productes o processos posarem en marxa per prevenir que els clients es “mudin” a la competència?
Quins tipus d’innovacions permetran a l’empresa crear i capturar valor? I quins recursos ha de rebre cada tipus?

Indústria

On és l’oceà blau?
Què ofereixen les altres companyies de la indústria dins i fora del nostre mercat?
Quines tendències tenen més probabilitats d’afectar al nostre futur com a indústria?
Quines noves capacitats i actius necessitaré?
Com els nous competidors seran diferents als d’ara?
Com actuarien Google, Apple, Amazon, o Samsung, en la nostra indústria?
Quines barreres de negoci existeixen en la nostra indústria, i com les eliminaríem?
Quins nous canals de distribució, punts de presència, o processos de venda hauríem d’explorar?
Quina innovació serà disruptiva en la nostra indústria? Quina innovació transformarà el nostre mercat o en crearà un de nou a través de la simplificació, conveniència, o millora de l’accessibilitat?

Tecnologia

Com canviarà la nostra indústria a través de la tecnologia?
Com podem utilitzar la tecnologia per millorar la indústria, el valor per al client, i l’eficiència de la nostra companyia?

Col·laboracions

Amb qui hauríem de col·laborar per entrar en nous mercats i segments?
Amb qui hauríem de col·laborar per oferir noves solucions als nostres mercats i segments actuals?

Ah! i ja posats, et recomanaré una sèrie de recursos afegits que et poden anar molt bé també:

  1. Un article sobre la necessitat de definir una bona estratègia d’innovació, incrustada en l’estratègia de negoci;
  2. També et recomano aquest article amb tips per la posada en marxa de la teva estratègia d’innovació;
  3. I, finalment, aquesta guia per la autoavaluació de la gestió de la innovació a la teva empresa. Així coneixeràs el teu punt de partida!

Descarrega en PDF “65 preguntes per definir la teva estratègia d’innovació”

Que passis un estiu inspirat, i que puguis començar el nou curs amb les idees més clares! 🙂

Ens deixem alguna pregunta important per definir l’estratègia d’innovació? Ajuda’ns a completar el llistat!

The following two tabs change content below.
Ignasi Clos

Ignasi Clos

Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Graduat en Negocis i Màrqueting internacional. Ha estat consultor d’internacionalització a les oficines als Estats Units d’Acc10 (Nova York i Miami) durant 2 anys, consultor d’Estratègia i Operacions a Deloitte, SL durant 4 anys, i des de 2010 està involucrat al món de la innovació i la emprenedoria, com a consultor per a petits emprenedors, i com a Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a la oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies

*