12 tendències sobre les que innovar aquest 2018, segons els experts

12 tendències sobre les que innovar aquest 2018, segons els experts

Com hem anat fent des de 2015, aquí, aquí o aquí, ens agrada iniciar l’any repassant algunes de les tendències innovadores (de negoci, consum, socials, tecnològiques) a esperar per al curs que comencem. Perquè és difícil entendre què és el que passa “allà fora”, i més difícil és innovar amb tanta tendència solta. En el post d’avui, presentem una breu selecció del que ens diuen els experts de Wired, Monocle, The Economist, Entrepreneur, Forbes, o Forecast, entre d’altres, que podem esperar (i aprofitar) quant a tendències innovadores aquest 2018. 

No trobaràs en el post d’avui tot el que ens diuen els experts que serà tendència (o tendència no realitzada) aquest 2018, però sí és tendència tot el que he inclòs en el post.

I com he fet la selecció? Molt senzill: seguint la filosofia d’aquest blog, que no és més que ajudar a dirigents i organitzacions del segle XXI a adaptar-se a la societat del canvi i la innovació. Així, hem seleccionat aquelles tendències amb més impacte a curt termini, i més a prop de la realitat i el dia a dia de l’empresa i el consumidor.

Aquest llistat de tendències t’interessa, per tant, perquè en ell trobaràs formes pràctiques d’innovar aquest mateix any en la teva organització. No es tracta de ciència ficció, no necessites un centre de recerca per innovar recolzant-te en aquestes tendències. Només necessites l’habilitat de saber utilitzar-los a favor teu. Podràs? Aquesta és la qüestió.

Exemple de mapa de tendències a llarg termini de Gartner. Útil, però difícil posar-se a innovar amb aquestes tendències
Exemple de mapa de tendències a llarg termini de Gartner. Útil, però difícil posar-se a innovar amb aquestes tendències

Es queda per tant fora d’aquest llistat, tendències com l’anàlisi ètic de la intel·ligència artificial, per exemple, per pertànyer a un pla més teòric que real, encara. O la recerca i trobada de vida en exoplanetes, planetes de fora del nostre sistema solar, per pertànyer a la pura investigació,, els òrgans artificials en l’àmbit de la salut, la renda bàsica universal…

Aquí ve tanmateix la meva selecció de les tendències en innovació que podem esperar veure fetes realitat aquest 2018 a nivell global, a tenir en compte i sobre les quals recolzar-nos per innovar aquest 2018:

Tendències innovadores del 2018 basades en tecnologia

1. Mainstream augmented reality

Degut a les plataformes creades per les grans empreses tecnològiques. Google amb la seva plataforma Tango, Facebook amb el seu AR Studio, o Apple ARKit, que s’emporta tota l’atenció, cada vegada hi haurà més aplicacions basades en la realitat augmentada. Compte, tornen les Google glasses, i Apple també llançarà les seves. Ambdues enfocades més a l’àmbit empresarial i industrial. Però la idea és la mateixa, sortirem del mòbil més aviat que tard.

La tornada de les Google glasses
La tornada de les Google glasses

2. More talking and less typing to our devices

Fa temps que es parla de temes com els chatbots, les smart home… Coemnçarem a veure-ho més i més: fer la compra o ordenar la casa des del cotxe mentre conduïm. Arreglar les sales de conferència per veu (cosa que es fa actualment a la NASA), sol·licitar ajuda per a gestionar projectes i processos industrials (Astra Zeneca ja ho fa), o preguntar a un metge robot quin tractament seguir… Comencem a canviar com interactuem amb la tecnologia, de l’escriptura a la veu.

Exemple de chatbot
Exemple de chatbot

3. Better quantified-self

Començarem a utilitzar millor la informació sobre nosaltres que generem, per exemple, al mòbil. Veurem solucions que s’adapten millor a les nostres necessitats perquè prenguem millors decisions. Més que dir-nos quantes calories hem ingerit i l’evolució del pes diari, per exemple, ens indicaran si anem bé o hem de millorar. Tecnologia més orientada a com prenem decisions (investigació de Dan Ariely, i quan es parla d’Ariely, em poso en peu).

Exemple d'aplicació que mesura l'activitat física personal
Exemple d’aplicació que mesura l’activitat física personal

Tendències innovadores del 2018 basades en nous comportaments socials

4. Right to be forgotten, o el dret a l’anonimat o a la privacitat

La privacitat es converteix en un luxe, tenim la nostra informació a tot arreu i estem sent aclaparats amb un constant “impuls” del mercat. A més, tota la nostra història personal està publicada. Cada vegada més, pagarem per desaparèixer de l’entorn públic, o per no ser identificats.

Pierdo y encuentro ofereix un servei que et manté en l'anonimat
Pierdo y encuentro ofereix un servei que et manté en l’anonimat

5. Concepte “black mirror” de “social credit

Com més likes té el teu entorn directe, millor per a tu. En el capítol de Black Mirror (sèrie de la qual em reconec addicte), “Nosedive” del qual es parla aquí a The Atlantic, fa una sàtira de les xarxes socials i el seu impacte en el nostre dia a dia. Però a ningú se li escapa, i menys a un responsable d’innovació, que cada vegada més aquesta sàtira és una realitat. La principal aplicació de pagaments per mòbil a la Xina, ALIPAY, està analitzant la possibilitat d’assignar punts als seus clients en base al seu cercle i influència social. Però no cal anar-se’n tan lluny: és evident que les marques de consum necessiten i es nodreixen dels influencers per acostar-se als clients. La xarxa social influeix i, a més, és negoci. Black Mirror ha arribat.

6. Gestió de les fake news

Som a la societat del soroll (dels “sorolls socials”, més que de les xarxes socials), en la qual no sabem què és cert i què és mentida. Les fake news poden canviar resultats d’eleccions tan importants com les presidencials Americanes. Però no només això: com filtra qualsevol professional d’avui dia què és important i què no ho és per millorar com a professional i per ajudar a la seva empresa a tenir més èxit? Cada vegada hi haurà més solucions destinades a ajudar l’usuari a filtrar-li la informació real de la falsa, la que necessita de la innecessària, i això afecta totes les indústries. Per exemple, en la de la salut (veure, per exemple, la polèmica de les vacunes a Espanya).

Gestió de les fake news
Gestió de les fake news

Tendències innovadores en sostenibilitat i energia del 2018

7. Post plastic world

A Kenya, el plàstic ja està directament prohibit. I cada vegada veiem més projectes basats en reutilitzar el plàstic o altres materials tòxics. És el cas d’ Eco Alf (empresa espanyola), l’empresa de moda basada en plàstics, l’impresionant Ocean Cleanup Project per eliminar el plàstic de l’oceà Atlàntic, o The Plastic Bank a Vancouver, en què el plàstic és una moneda mitjançant la qual s’obtenen serveis, com educació. Siguis en el sector que siguis, treballar els materials per a un món més sostenible és una forma d’innovació necessària i amb resultats a curt termini.

Eco Alf, roba feta amb materials reciclats
Eco Alf, roba feta amb materials reciclats

I per si encara et queda algun dubte sobre aquesta tendència, recorda una de les fotos més importants del passat 2017, del fotògraf Justin Hofman, i que els humans llancem 8 milions de tones de plàstic a l’any. Cal dir alguna cosa més?

Imatge de Justin Hofman
Imatge de Justin Hofman

8. Value from dead devices and spaces

Seguint amb la tendència anterior, aquest pot ser l’any de la reutilització, redisseny, i el de repensar com treure valor i profit d’actius infrautilitzats, abans que de construir nous actius. Exemples? El ja clàssic de Carlsberg d’utilitzar una vella fàbrica com a museu pel qual generar nous ingressos (convertit en una de las principals atraccions de Dinamarca). O la polèmica iniciativa de reutilitzar els forats en el terra per les tombes en la ciutat de Londres. O turs turístics a búnquers de la guerra dels Balcans a Ark, prop de Sarajevo. Tens un actiu infrautilitzat? Llavors tens un repte d’innovació: aprofitar-lo com a font d’ingressos.

Un projecte per poder seguir enterrant conciutadans a la ciutat de Londres
Un projecte per poder seguir enterrant conciutadans a la ciutat de Londres

Tendències innovadores del 2018 en gestió de negocis

9. Focus en la comunitat, més que en els compradors

Les companyies entenen cada vegada més que no tenen només una relació de proveïdor-client amb els seus compradors, sinó que el seu èxit es basa en el valor que aporten als seus clients més fidels, a la seva tribu de fans, a la seva comunitat més fidel. Per aquesta raó, els canals digitals no són la finalitat última de les relacions amb els clients. Per aquest motiu, seguiré recordant a les organitzacions que necessiten posar un focus a col·laborar amb la comunitat, de forma presencial, cara a cara, per aprendre, col·laborar, millorar, conèixer, empatitzar, gaudir… i crear una experiència única que et diferenciï, en la ment del teu client, respecte a un altre competidor que pugui arribar. Exemples? Els Make Noise de Converse, els Còmplices de Mahou, ¡o el programa Neostart de Chiesi del que ja us hem parlat aquí!

10. Millora de l’experiència del client gràcies a la tecnologia

Aquest és un any de mundial de futbol, ​​un gran negoci a Europa que marca l’agenda esportiva de l’any. I un esdeveniment que s’aprofita per a introduir innovacions, que el més probable és que vinguin en forma de millora de l’experiència de l’usuari mitjançant l’ús de les tecnologies. Com? Potser el referent sigui l’NBA, en què les dades han canviat des de la forma en què els entrenadors gestionen el talent, fins a la forma en què l’audiència viu un esport en què tenim dades de TOT a temps real, i que ens ofereix la TV al mateix temps que veiem el partit que toqui. Podria posar un exemple, però com que sóc fan de Trecet…

Millora de l'experiència del client gràcies a la tecnologia
Millora de l’experiència del client gràcies a la tecnologia

Tendències innovadores del 2018 amb impacte en els mèdia

11. La realitat (i la comunicació de les marques) serà televisada i a temps real, o no serà

Relacionat amb el punt anterior, el vídeo és el format que més agrada consumir a les noves generacions, i els vídeos en directe, són el rei d’aquesta categoria. I d’aquí l’explosió dels Live stories d’Instagram o Snapchat. Això canvia, des de la forma en què els mitjans ofereixen notícies (veure com Enric Juliana s’ha passat al format podcast, com tants altres), als continguts que generen les marques per apropar-se als clients.

Encara no tens algun projecte d’innovació relacionat amb aquestes tendències planejat per 2018? Alguna cosa falla en la teva estratègia! Si ja en tens algun, encantats de conèixer-lo en aquest fòrum, tot el necessari per fomentar la societat de la innovació!

Ves més enllà!

The Top 10 Business Trends That Will Drive Success In 2018, per Forbes (principal font per el post)

Ideas de negocio digitales que serán tendencia en 2018, d’Entrepreneur

3 Tendencias 2018 que impactarán en Marketing, per OBS Business School

8 Macro tendències que afectaran als processos d’innovació el 2018, de SDLI

The following two tabs change content below.
Ignasi Clos

Ignasi Clos

Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a Induct SEA, S.L.
Graduat en Negocis i Màrqueting internacional. Ha estat consultor d’internacionalització a les oficines als Estats Units d’Acc10 (Nova York i Miami) durant 2 anys, consultor d’Estratègia i Operacions a Deloitte, SL durant 4 anys, i des de 2010 està involucrat al món de la innovació i la emprenedoria, com a consultor per a petits emprenedors, i com a Soci i Director de Projectes d’Innovació Oberta a la oficina a Barcelona del Grup Induct. Professor d’Innovació i Emprenedoria a la UPF.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*