tendencias salud

Tendències al sector de la salut

Noves tendències tecnològiques, de mercat, i socials, estan transformant profundament el funcionament del sector de la salut.

Un canvi que es produeix a un ritme probablement mai vist abans, la qual cosa obliga als diferents stakeholders del sector a llançar-se a la col·laboració i la innovació oberta en salut. I a obrir la seva visió tradicionalment orientada a producte i curació (fàrmac, infraestructura per a la curació), al servei i la prevenció (serveis digitals, medical devices). Un procés de transformació que no és viable sense una forta orientació a l’experiència del pacient, així com a l’impacte de les noves solucions sobre el sistema de salut, no únicament al negoci o al pacient.

Forces i tendències que afecten el sector de la salut

Aquestes són algunes de les forces que determinen el mapa de joc del futur de la salut:

  1. Convergència de les tecnologies de la informació i la medicina (entrada de nous players al sector)
  2. Envelliment de la població, sobretot als països desenvolupats
  3. Increment de les malalties cròniques
  4. Escassetat de professionals sanitaris
  5. Tensions financeres dels sistemes de salut públics

 

Forces al sector de la salut

Mapa de tendències en salut

En aquesta realitat marcada per les forces, hem desenvolupat un mapa de tendències en salut per a ajudar-te a desenvolupar la teva estratègia de negoci en el sector. Aquestes tendències, organitzades en tres àmbits:

  • economia i mercat,
  • societat i cultura, i
  • tecnologia i ciència.

Aquest mapa de tendències en salut deriva del nostre mapa de tendències generals, que usem com a referència per a la seva derivació a diferents sectors, com podràs veure en aquest post de tendències de circularitat en la moda.

Tindrem en compte que el sector salut, en ser tan dinàmic, incorpora contínuament noves tendències que afecten o afectaran a com el sector funciona. Dit la qual cosa, us presentem el mapa de tendències que estan impactant en el sector de la salut, ordenades

Tendències a la salut

Societat i Cultura

  • Pacients cada vegada més digitals

És una realitat afirmar que les persones cada vegada tenim major facilitat a accedir a Internet i a les seves fonts d’informació. Això va relacionat a una major proactivitat en la cura de la nostra salut, sent fàcil informar-nos sobre tractaments i malalties diferents.

Aquesta digitalització del sector embolica tot l’ecosistema. Segons Statista 2022, la creació d’aplicacions healthcare entre 2021-2022 s’ha disparat i els pacients cada vegada estan més familiaritzats amb elles.

Pacients que demanden major qualitat de vida i major prevenció.

A Espanya, i en general als països més avançats, l’esperança de vida és molt alta en relació amb la de la resta dels ciutadans del món. En dones està al voltant de 85 anys i en homes als 80 anys.

L’augment de l’esperança de vida va unida a la demanda d’una major qualitat de vida, la qual cosa té molt a veure amb una exigència de millora dels serveis sanitaris.

Aquesta millora unida a la longevitat suposa una major càrrega en els sistemes sanitaris públics, així com una gran necessitat de canvi i adaptació per a poder tractar a pacients amb edats cada vegada més avançades i amb necessitats pròpies.

  • Pacients més empoderats del seu procés assistencial.

Un concepte que va associat al fet de reforçar els drets i les capacitats de les persones per a convertir-les en participants actives de les seves decisions.

L’Organització Mundial de la Salut (OMS), defineix apoderament del pacient com un “procés mitjançant el qual les persones adquireixen un major control sobre les decisions i accions que afecten la seva salut. Per a això, les comunitats necessiten desenvolupar habilitats, tenir accés a la informació, als recursos i l’oportunitat de participar i influir en els factors que afecten la seva salut i benestar”.

L’objectiu és beneficiar a tots els stakeholders: personal sanitari, pacients i familiars, aquests últims moltes vegades organitzats en associacions de pacients que cada vegada són més influents en la presa de decisions en el sector, com veiem en aquest article que parla sobre el nou model de salut més participatiu.

En resum, per a ser un pacient empoderat necessita ser un pacient informat.

  • Pacients més preocupats per la seva salut mental.

Entenem salut mental com tot allò que inclou el nostre benestar psicològic, emocional i social. Influeix en com pensem, sentim i actuem en diferents situacions de la vida.

En els últims anys, les persones ens hem conscienciat més de la salut mental i la seva importància, ja que fa anys, no es tenia en compte com ara. En aquest informe de l’OMS es recull com algunes patologies com la depressió o l’ansietat han crescut més d’un 25% en el món després de la pandèmia, arribant a establir en el nombre de persones amb alguna patologia mental en més de mil milions.

Avui dia, la societat està donant visibilitat a aquestes malalties i canviant així l’enfocament dels sistemes de salut, donant valor a aquests aspectes del pacient.

La salut mental està directament relacionada amb la salut física.

  • Major exigència en la Responsabilitat Social Corporativa.

El concepte de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) baixa directament de la megatendencia global de la sostenibilitat. Quan parlem de RSC ho parlem d’aquesta política corporativa que es basi en l’impacte que l’organització causa en la societat i en l’entorn.

La RSC ha evolucionat mitjançant la influència de factors com la globalització, el desenvolupament sostenible i la competitivitat. Cada vegada engloba més aspectes i més exigents, la qual cosa ha produït que algunes companyies que no han respectat les polítiques comunament acceptades han perdut el favor dels consumidors.

En aquest article de Forbes, podem veure la incidència de les polítiques de RSC i la capacitat cada vegada més gran dels consumidors per a decidir sobre la base d’això.

En el sector de la salut, aquesta tendència té encara més importància. El que implica que l’actuació de les organitzacions del sector ha d’incorporar les pràctiques de la RSC actual, innovant sempre en la mateixa direcció. Si no, el pacient podria no accepta a les organitzacions.

 

Economia i Mercat

 

  • Entrada de players tecnològics al sistema de salut.

És un fet indubtable que les grans empreses tecnològiques han apostat pel sector de la salut aprofitant la seva capacitat ingent de generació de dades d’usuaris per a desenvolupar noves solucions.

A més, la pandèmia global ha accelerat encara més la necessitat dels pacients de tenir accés fàcil a les seves dades de salut, la qual cosa requereix de l’ús necessari de la tecnologia.

Els usuaris busquem i utilitzem “gadgets” que ens ajudin a monitorar activitats esportives, d’oci o d’alimentació entre altres, la qual cosa fa que cada vegada més, salut i tecnologia vagin lligades de la mà i l’avanç en una repercuteixi en l’avanç de l’altra, com veiem en aquest article de la irrupció de les grans tecnològiques en la salut.

  • Major penetració de la telemedicina i serveis associats.

La digitalització de la salut permet un desenvolupament adequat de les tecnologies en l’àrea de salut gràcies al qual el pacient es troba més informat i pròxim al seu metge.

Ja no és rar connectar-nos amb els nostres metges telemàticament, obtenint una cura virtual o una cura híbrida, que compagina tecnologia i presencialitat.

D’altra banda, en aquest article de The Medical Futurist , veiem que els hospitals virtuals són una realitat i han sorgit per necessitat. En aquests espais, les persones tenen accés a tota mena de professionals.

No és més ni menys que una solució per a alguns de les restes que sorgeixen en la conciliació de vida professional i familiar, o bé per als quals estan relacionats amb qüestions geogràfiques o altres com la dificultat de mobilitat dels ciutadans.

  • Hospital a casa

A diferència de la telemedicina, el “hospital a casa” consisteix en el fet que el professional o els diferents professionals mèdics presenten els serveis de salut en les llars dels pacients.

D’aquesta manera, l’hospitalització es diferencia de la tradicional perquè el pacient es troba hospitalitzat a casa. Es tracta de pacients que, si no estiguessin ingressats a casa, ho serien a l’hospital, i necessiten una atenció periòdica típica d’una hospitalització. Poden realitzar-se visites fins a dues vegades al dia i també es realitzen atencions com la telefònica directa les 24 hores.

  • Value based care models.

Als hospitals públics el finançament se sol basar en els costos, es finança un centre assistencial en funció de les necessitats cobrint aquests costos. Una tendència observada és un gir d’aquest finançament perquè estigui basada en el valor que aquests centres són capaços d’aportar al pacient.

En aquest model, els centres reben finançament sobre la base de la seva capacitat millorar la salut, en lloc d’en funció de les seves necessitats de més equipament o personal.

  • Patient-centered care

Nous models de servei en els quals es posiciona al pacient en el centre del procés sanitari. Es valora la seva experiència de principi a fi del procés, i es tenen en compte dos factors clau: la personalització i la transparència.

En el nostre article sobre l’experiència del pacient tenim alguns exemples interessants sobre centricidad.

 

Tecnologia i ciència

 

  • Solucions digitals i d’Intel·ligència artificial per al diagnòstic

La utilització de la Intel·ligència Artificial per a diagnòstic mèdic destaca sobre qualsevol altra tecnologia aplicada en el camp. Segons s’han realitzat alguns informes i estudis, l’ús de IA sembla detectar malalties a partir d’imatges mèdiques amb alts nivells de precisió.

Segons aquest article de Redacció Mèdica, disposar d’algorismes de suport al patòleg en els diagnòstics més complexos i també per a tasques rutinàries, és una necessitat. D’aquesta manera el professional podrà també centrar-se en els casos que requereixin un estudi extra i agilitzar aquests casos repetitius.

Actualment, podem veure caseu-vos com el de Philips que ha apostat per una solució de patologia digital, possibilitant la integració d’algorismes de diferents proveïdors, donant al patòleg l’elecció dels algorismes a implementar o integrar segons les seves necessitats.

  • Noves formes per al tractament basades en la tecnologia

No solament el procés de diagnòstic s’està digitalitzant. Avui dia els processos que inclouen el tractament també estan incorporant noves tendències, com per exemple els exoesquelets.

Aquests ajuden a milers de persones que sofreixen de trastorns que afecten ossos o músculs, participant amb la seva tecnologia que fa que l’empresa pugui personalitzar les teràpies i adaptar-se més a les necessitats dels pacients. Un exemple és l’empresa Marsi Bionics, que ofereix solucions basades en la tecnologia ARES i tenen articulacions actives amb rigidesa variable que imiten el funcionament del múscul natural.

En aquest article, Roche ens presenta el primer exoesquelet pediàtric del món, ATLES 2030, dissenyat per una investigadora del CSIC, que ajuda els petits a moure’s en totes direccions i a combatre els efectes de la malaltia.

Però no sols exoesquelets, existeixen noves maneres de tractament de la salut mental basades en AR/VR, sistemes d’immobilització personalitzats impresos en 3D, o els més visibilitzats sempre robots usats en cirurgia com DaVinci.

  • Sistemes avançats per al seguiment mèdic

Aquesta tendència de digitalització en el procés de monitoratge del pacient es va veure incrementada després de la irrupció de la COVID-19.

La digitalització ha demostrat ser una valuosa alternativa i s’ha revelat com un opció segura i efectiva per a monitorar pacients amb malalties cròniques com la hipertensió arterial i sobrepès, després de la seva alta hospitalària. Consisteix a seguir en remot als pacients mitjançant uns weareables que ajuden a controlar l’estat de salut dels pacients, en connexió constant i directa amb l’equip mèdic a través de consulta virtual.

Segons va explicar el doctor César Morcillo en una entrevista , cap de les persones que tele van monitorar que eren pacients de COVID-19 ,va requerir de reingrés hospitalari per un empitjorament de la seva condició, totes van tenir un seguiment satisfactori.

El servei “Monitora la teva salut” es va incorporar en l’APP de Sanitas BluaU i va permetre en pacients de COVID-19 detectar alertes per dolor en el 80% dels pacients, descens en la saturació d’oxigen en el 12% i prendre decisions terapèutiques oportunes.

Una tendència molt relacionada amb el desenvolupament de la sensórica i es preveu que pugui ajudar en casos com per exemple un atac al cor.

  • Nova tecnologia aplicada a la formació de professionals mèdics

Hem parlat del procés de diagnòstic, tractament i seguiment. Finalment, podem afegir l’ús de noves tecnologies en la formació dels professionals.

Un exemple és la realització de cirurgies a través de la realitat virtual com a part de la formació als futurs cirurgians.

El Dr. Ahmed va liderar la primera cirurgia en vídeo 360è, realitat virtual i en directe. 4,6 milions de persones de 142 països la van seguir amb unes “Google Cardboard” (ulleres de realitat virtual). Això, entre altres, permet entrenar als futurs cirurgians a distància.

La realitat virtual permet incloure la vista i l’oïda, però el que és crucial per al creixement d’aquesta tecnologia és sentir el que toques. Per exemple, ara també hi ha guants, exoesquelets, etc., i cada vegada s’està estudiant més la seva utilitat per a implantar-la en diferents parts del món.

  • Presa de decisions basades en dades

Aquesta tendència es relaciona amb el terme interoperabilitat, una necessitat dels sistemes digitals que permeti agregar dades provinents de diferents fonts i tenir una visió completa de la situació del pacient.

Durant molt de temps els sistemes de salut han parlat diferents llengües, i això solament ha fet que es dificulti la comunicació entre ells. La interoperabilitat pretén que els estàndards d’aquests sistemes de salut s’unifiquin i puguin intercanviar la informació fluidament; un sistema que pretén aconseguir una estandardització és el OpenEHR quer han adoptat ja alguns sistemes de salut, com el CatSalut.

A partir de tenir aquesta visió completa de les dades del pacient, la presa de decisions mèdiques, que pot ser assistida per algorismes, es fa més fàcil i completa i amb una visió més holística de la situació del pacient.

 

Clarament el sector salut està en constant evolució i revolució digital contínua i que encara s’accelerarà més.

Les tendències que proposem són la base actual que ens ajuda a entendre l’ecosistema i els seus canvis, el temps ens dirà com evoluciona el sector, que sens dubte en els pròxims anys serà molt diferent del qual coneixem en l’actualitat.

Des de SDLI et podem ajudar a treballar com la teva organització pot veure’s afectada per aquestes tendències i trobar solucions innovadores de futur que t’ajudin a posicionar-te.

 

SDLI

Estamos frente a la era de cambio constante y exponencial, en el que una nueva sociedad evoluciona y crece cada día. Una sociedad conformada por Mindshakers a los que les apasiona retar (y retarse); una sociedad que lucha por romper patrones en la mente de las personas y así llegar más lejos. Nuestra (r)Evolución consiste en conectar las organizaciones al talento, interno y externo. Creamos la cultura de la innovación que resolverá tus retos.

    Escriu el teu comentari

    El teu correu no serà publicat.*