10 tendències i projectes innovadors del mes de març

En el post d’avui sobre tendències i productes innovadors, us oferim una varietat molt àmplia de propostes innovadores que ens han arribat aquest mes. Com ja hem dit moltes vegades, la innovació no és només tecnologia, de fet, defensem que la tecnologia és moltes vegades només un mitjà per poder arribar al fi desitjat: crear nou valor per a algú! Així que us deixem amb aquests sorprenents 10 projectes innovadors que hem vist fins i tot en els mitjans de comunicació durant aquest mes de març.

  1. Liberia Community: programari que permet a les persones amb dificultats de la parla comunicar-se

Fa uns dies es presentava a TV3 (la televisió autonòmica catalana) arran de La Marató de TV3 sobre malalties cerebrals, un nou programa informàtic gratuït que permet la comunicació d’aquests usuaris que pateixen discapacitats de la parla. Poden comunicar-se si senten dolor, molèsties però també expressar sentiments o participar fins i tot en converses. Liberia Community funciona de tal manera que l’usuari, a través d’unes icones, pot transformar els seus pensaments en veu gràcies al sintetitzador. Ha estat un canvi radical per a les famílies, perquè ja no hauran d’interpretar més el que l’usuari vulgui transmetre. Ara s’està treballant amb el sistema per millorar-lo i què els usuaris puguin connectar-se a xarxes socials i anar més enllà del seu entorn immediat. Es tracta d’una interactivitat que amb aquest sistema aconsegueix fer-se d’una forma ràpida i senzilla.

SPOT LIBERIA COMMUNITY – GUARDIOLA [CAST] from Happy Together FC on Vimeo.

2. App Mosquito Alert: app d’alertes per identificar l’evolució del virus Zika

“Com més ciutadans posin punts al mapa, més precís serà”. Així reclama l’Obra Social La Caixa, l’impulsor d’aquest projecte de ciència ciutadana, buscar una via d’alerta fàcil i ràpida per l’arribada del mosquit que transmet el virus del Zika.

Neix Mosquit Alert, el qual ja alertava sobre el mosquit tigre, i que inclou un seguiment a través d’un mapa detallat sobre la situació territorial de l’Aedes aegypti (mosquit que transmet el Zika).

El projecte està obert a la ciutadania, el participant haurà de respondre a preguntes bàsiques sobre les característiques i la taxonomia del mosquit que ha localitzat, i posteriorment pujar una fotografia. En les pròximes 24 hores serà validada per l’equip científic i inclòs al mapa general. Aquest projecte va començar el 2015 amb 4.000 possibles localitzacions del mosquit tigre. Es va confirmar la seva arribada a Aragó, Lleida i Andalusia. Ara, es preveu ampliar la mostra i les dades registrades amb la incorporació de l’espècie transmissora del Zika.

Imatge de l'app Mosquito Alert
Imatge de l’app Mosquito Alert

3. Bioo, recarregar el mòbil amb una planta

Arkyne Technologies és una empresa amb seu a Barcelona creada per tres universitaris: Javier Rodríguez (estudiant de Nano ciència i Nano tecnologia), Pablo Manuel Vidarte i Rafael Rebollo (tots dos estudiants d’Enginyeria Multimèdia). Han aconseguit generar electricitat a partir de la fotosíntesi de les plantes amb el projecte Bioo. El sistema permet generar una potència de 3 a 40 watts per metre quadrat a partir d’uns panells vegetals i una bateria biològica que aprofita els residus energètics que les plantes expulsen al no necessitar-los. És un procés que genera energia constantment i permet l’autoabastiment, sense perjudicar les plantes i amb un cost mínim.

“Buscàvem un projecte realment disruptiu i, pensant en les energies renovables, va sorgir la proposta d’aconseguir energia de les plantes”.

Aquests tres joves emprenedors van començar amb el seu primer projecte anomenat Geoo, un petit geo-localitzador, en format adhesiu, que es podia posar en qualsevol superfície amb l’objectiu de conèixer en tot moment la seva localització. A causa de la manca de finançament van haver d’explorar altres camps més innovadors.

El primer èxit d’aquesta jove empresa ha estat col·locar-se en primeres posicions en la competició d’aplicacions mòbils del Imagini Express. Aquesta app vinculada al projecte Bioo, permet connectar als usuaris amb els panells vegetals, aconseguint alhora una comunitat per poder fins i tot vendre / comprar l’electricitat produïda.

Us animem a participar el proper mes en la seva campanya de crowdfunding! Si participeu rebreu una mostra de la seva tecnologia: un test que inclourà un carregador per a telèfons mòbils i altres dispositius!

Imatge de la web de Bioo
Imatge de la web de Bioo

4. A París, una llibreria on imprimir els teus llibres!

El passat dissabte 12 de Març es va inaugurar a París la primera llibreria d’Europa que permet al client poder imprimir el llibre desitjat en només qüestió de segons, tal i com va indicar l’editorial Presses Universitaires de France (PUF). Gràcies a aquesta impressora robot, els lectors podran triar entre milions de llibres amb un màxim de 850 pàgines. Amb aquesta proposta innovadora, es podrà resoldre la baixa rendibilitat dels títols que tenen una demanda insuficient.

Impressora de llibres sota demanda
Impressora de llibres sota demanda

5. Blaid: tecnologia wearable per a invidents i persones amb discapacitats visuals

Toyota impulsa un projecte d’innovació incremental batejat com Blaid. Aprofiten la tecnologia de detecció per sensors o càmeres intel·ligent dels seus vehicles, per poder desenvolupar dispositius. Aquests ajuden a la mobilitat per a les persones amb discapacitats visuals i avisen dels objectes que hi ha al seu voltant.

Aquest dispositiu pretenen assegurar, amb una major autonomia, llocs sobretot tancats o amb petits obstacles, als quals bastons, gossos guia i altres dispositius actuals no podrien detectar.

El producte en forma d’arc es col·loca a sobre de les espatlles i, gràcies a les càmeres i sensors que conté, detectaran l’entorn i informaran a través d’uns altaveus a l’usuari.

Aquest projecte està en procés de desenvolupament, ja que en un futur proper volen arribar a funcions com reconeixement facial i identificació d’objectes.

No us perdeu el vídeo on es mostren les primeres proves reals amb invidents!

6. Menorca Millenials, desacceleradora de startups

“Quan és millor parar-se a reflexionar”. (Michael Heffernan)

Aquesta desacceleradora de startups, liderada per Jordi Valls, pretén “suspendre en el temps” un sector on tot passa molt de pressa. La proposta vol reunir durant dues setmanes a Menorca a un grup d’emprenedors per intercanviar idees i consells amb experts o possibles inversors en un context més lúdic.

Durant aquestes dues setmanes es proposa guanyar una altra perspectiva, pensar quina direcció prendre i agafar forces per enfrontar-s’hi. Al costat dels tallers impartits també es realitzaran activitats de la mà dels mentors, tractant així la gestió de les idees d’una manera diferent.

Amb aquesta comunitat de startups es pretén aconseguir una major experiència, aprofitant el coneixement de tots i treure’n més rendiment.

Vuit de les vint startups que van participar en la primera edició realitzada l’estiu passat, van aconseguir prop de set milions d’euros de finançament al cap de pocs mesos de finalitzar el programa.

Us apunteu a la segona edició que tindrà lloc el proper mes de juny? Teniu fins al 10 de març per apuntar-vos!

Menorca MIllennials: People’s reaction to a Decelerator from Menorca Millennials on Vimeo.

7. EmotionsAR, la impressora de vídeos

Per als amants de la màgia dels llibres de Harry Potter ja tenim aquí a EmotionsAR. Aquesta aplicació utilitza la realitat augmentada per aconseguir que les imatges cobrin vida, com fa JK Rowling amb el seu univers imaginari.

Josep Ballesté, CEO de l’empresa, va veure una oportunitat en la necessitat de no perdre els records. Ha convertit un canal de comunicació tradicional com és la impressió, en un ple de vida, donant-li un valor afegit a l’àlbum abandonat. Aconsegueix “imprimir vídeos” vinculant un fotograma a aquest. Gràcies al programari de reconeixement d’imatges i la realitat augmentada, l’usuari, a l’imprimir aquest àlbum, podrà convertir aquesta imatge en un record filmat.

Aquesta aplicació pot donar solucions a diversos mitjans com la publicitat, fotografia i premsa. Amb aquesta proposta s’aconsegueix vincular dos mons que a dia d’avui es comporten de forma paral·lela: la comunicació online i la offline.

Imatge d'EmotionsAR
Imatge d’EmotionsAR

8. Opendesk: la comunitat P2P de la indústria del moble

OpenDesk ha aconseguit crear una comunitat entre dissenyadors (creadors), tallers (productors) i distribuïdors locals. Aquesta plataforma permet als clients poder descarregar els dissenys dels mobles i realitzar-los en un taller local.

L’empresa connecta aquests tallers locals, amb distribuïdors de la mateixa ciutat. Així s’aconsegueix eliminar els enviaments internacionals, i potenciar més els petits comerços locals de les ciutats. El client, descarregant l’arxiu, podrà fabricar el seu moble al costat de casa.

Aquest programa pretén ajudar els emprenedors creatius i dissenyadors, donant-los una plataforma global, on els seus dissenys estan exposats per a qualsevol persona sigui d’on sigui.

Com pot la indústria del moble tenir un model de negoci digital? El veurem en els propers anys amb OpenDesk.

Un tamboret fet a partir d'Opendesk
Un tamboret fet a partir d’Opendesk

9. El selfie com a mètode de pagament

La companyia Amazon (no podia faltar) ha presentat un nou mètode de pagament a través del reconeixement facial. Proposa posar fi a les contrasenyes implementant el selfie. L’empresa ha fet un gran treball d’empatia amb els seus usuaris, per proposar-los una solució atrevida, innovadora i que satisfaci les incomoditats del pagament a través del mòbil, que a Espanya per exemple no acaba de consolidar-se. Les contrasenyes, segons Amazon, són insegures i produeixen possibles problemes al client. És per això que proposen aquesta solució ràpida i segura. Simplement la persona que vulgui realitzar un pagament haurà de col·locar-se davant de la càmera del seu smartphone i fer un gest (com una picar l’ullet) perquè el sistema detecti que es tracta d’un ésser humà. Utilitzant informació addicional a part de la imatge s’aconseguirà realitzar un pagament immediat.

Funcionament de l'eina de pagaments mitjançant selfies d'Amazon
Funcionament de l’eina de pagaments mitjançant selfies d’Amazon

10. WeFood, el supermercat dels aliments rebutjats

Aquest nou supermercat de Dinamarca ven aliments que els altres supermercats principals rebutgen, per un preu reduït.

Cada any es desaprofiten 1,3 milions de tones d’aliments. Aquesta quantitat és suficient per alimentar els ciutadans que no tenen mitjans per adquirir aquests productes.

WeFood es va obrir oficialment el mes passat, a Copenhaguen. Gràcies a l’equip voluntari que treballa darrere d’aquesta iniciativa, WeFood està aconseguint reduir el malbaratament dels aliments. Tenen com a objectiu donar els beneficis obtinguts a “DanChurchAid” una organització amb iniciativa global sobre la pobresa alimentària.

El supermercat Wefood
El supermercat Wefood

Què us ha semblat? Aquestes són, per a nosaltres, les innovacions més destacades del mes!

Si no et vols perdre aquestes i moltes propostes més, uneix-te a la nostra comunitat, i rebràs projectes innovadors per inspirar-te cada mes.

Fins el mes que ve!

The following two tabs change content below.
Anna Moragas

Anna Moragas

Disenyadora en Induct SEA, S.L.
Graduada en Diseño y Máster en Estrategías de Comunicación y Dirección de Arte por Elisava. Directora de proyectos de innovación en Induct. Profesora de Innovación en ELISAVA.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies