10 raons per moure l’escola al núvol

10 raons per moure l’escola al núvol

Les tendències tecnològiques impregnen la nostra societat i canvien les regles del joc de tots els sectors econòmics i socials. Els canvis són contundents i cada cop més ràpids.

Gegants com Microsoft, basats en un model de negoci de venda de producte, pateixen avui en dia amb l’arribada del cloud computing i el Software as a Service (SaaS). De la mateixa manera que el sector del taxi amb Uber, l’hoteler amb Airbnb o les Universitats amb els MOOC.

El sector educatiu, no és aliè a aquests canvis. Els nous models tecnològics i de negoci imposen nous reptes a les escoles i Universitats. Això, sumat a les pròpies tendències del sector (personalització, creativitat, obertura de nous espais físics, autonomia) crea un còctel tant apassionant com vertiginós.

Aquesta virtualització de l’educació, més enfocada al client i connectada al núvol, ha estat batejada com Education as a Service (EaaS).

No podia ser de cap altra manera: a Societat de la Innovació pensem que ens estaríem equivocant si rebutgéssim la oportunitat de l’EaaS, i per aquesta raó a  continuació us oferim 10 raons per les quals seria interessant que una institució escolar adoptés els paràmetres dels SaaS:

  1. Fàcil i ràpid d’utilitzar:

Fins ara, l’adopció de nous software era un procés feixuc on havies de comprar un paquet, instal·lar-lo (quan no ho feia un tècnic), fer formacions, i un cop caducat, tornar a comprar-lo. Aquesta forma de funcionar ha mort. Qui fa avui en dia formacions o paga per actualitzar el Dropbox o Spotifty? Els nostres alumnes estan acostumats a descarregar una app i utilitzar-la al moment. És un procés learning-by-doing.

  1. Facilita la col·laboració:

Les eines en el núvol acostumen a estar basades en el concepte d’usuari, vinculant en el mateix espai continguts i documents. A través de la xarxa és més fàcil que mai compartir informació i fins i tot treballar a la vegada sobre el mateix document.

  1. Flexibilitat 24/7:

El núvol sempre està disponible. Això pot ajudar a flexibilitzar els horaris i dinàmiques internes de les institucions educatives. No tothom és igual. Hi ha persones més actives al matí, altres són de tardes. Aquestes solucions ens permeten trencar les barreres horàries i físiques dels processo d’aprenentatge i potenciar la personalització. Això també requerirà més responsabilitat. La metodologia Flipped Classroom ja camina en aquesta direcció.

  1. Estalvi de recursos:

La reducció dels processos d’integració del software, així com la filosofia SaaS on no compres un producte, sinó que el llogues, provoca uns estalvis considerables a les organitzacions. Els centres s’han de dedicar a ensenyar, i no a reparar impressores o estar instal·lant complexos programes.

  1. Escalabilitat:

La virtualització de les aules permet que una mateixa persona pugui donar serveis a més estudiants a la vegada, i inclús, augmentar la personalització. Aquesta opció també pot afavorir noves vies d’ingressos.

  1. Sense actualitzacions:

Al no pagar per un producte, sinó per un servei en format de lloguer en el núvol, el nostre software sempre està al dia, sense tenir caducitat ni haver de realitzar actualitzacions.

  1. Dades en temps real:

El Big Data ja ha arribat, i les organitzacions necessitem tenir dades d’una forma automàtica i actualitzada en tot moment. A les organitzacions educatives els fluxos de dades són enormes, i quantificar-los d’una forma tradicional requereix un esforç tan alt que sovint s’acaba deixant de banda. Dades d’assistència, d’avaluacions, de satisfacció, d’abandonament, de costos… Un cop més, el centre s’ha de dedicar a educar. La tecnologia SaaS dona aquesta possibilitat, aprofitem-ho!

  1. Integració de dispositius:

Les eines en el núvol s’adapten a tots els dispositius, facilitant així la seva integració en els processos d’ensenyament i aprenentatge. Mobile Learning, emprenedoria o plàstica amb Instagram. Les possibilitats són infinites.

  1. Makers:

La flexibilitat de les eines en el núvol permeten adaptar-les i fins i tot crear noves aplicacions que s’integrin i enriqueixin les ja existents.

  1. Portafolis acadèmic:

Els perfils d’usuari van acumulant informació derivada de la feina i col·laboració a la xarxa. Les organitzacions educatives poden vincular la feina d’aula o virtual a aquest perfil, de manera que en tot moment podem consultar les dades en temps real de cada usuari. Veure quin assoliment d’objectius s’ha realitzat, avaluacions, entregues de feina, etc. Això resulta valuós per tota la comunitat educativa, ja que en tot moment hi ha un seguiment personalitzat. Això pot afavorir també els processos de gamificació.

Els avantatges són nombrosos, però també hi ha reptes per afrontar:

  • Seguretat:

Al tractar tantes dades, els nivells de seguretat són crítics a l’hora de donar la màxima fiabilitat al núvol.

  • Reconeixement P2P:

Les plataformes del núvol, al aplicar lògiques de xarxa social, també tenen impacte a les estructures d’avaluació i reconeixement. El model tradicional basa el reconeixement en l’autoritat formal d’un actor que decideix atorgar una certificació (o no) segons uns criteris estàndards. El nou model de reconeixement P2P (peer-to-peer) estableix un criteri de tipus social, en base al valor que aportes a la teva comunitat o tribu. Plataformes com Linkedin han afegit als perfils el reconeixement entre iguals, sense deixar de banda el prestigi de les titulacions obtingudes a organitzacions més institucionalitzades. Les escoles, podrien impulsar sistemes de reconeixement basats no només en la nota del professor, sinó en la valoració de tota la comunitat educativa. Això, potenciaria la implicació de la mateixa en els processos d’ensenyament-aprenentatge.

Des d’Induct ja estem desenvolupant projectes de EaaS enfocats a l’emprenedoria i la millora dels processos interns de les organitzacions educatives. El procés de treball en el núvol és inevitable. Caldrà entendre’l, detectar les oportunitats que ens ofereix i aprofitar-les.

Sabeu d’algun cas del qual ens en puguem fer ressò? Ens encantaria descobrir-lo!

The following two tabs change content below.
Héctor Gardó

Héctor Gardó

Consultor d’Innovació Oberta – Responsable de projectes educatius en Induct SEA, S.L.
Llicenciat en Ciències Polítiques i Màster en Gestió Pública a la UAB. Sempre vinculat al món educatiu. He estat a l’àmbit públic com a tècnic del Departament d’Ensenyament, al privat com a consultor de negoci i en un centre educatiu com a docent a Dinamarca. Ara com a consultor d’Innovació Oberta a Induct desenvolupo projectes d’educació i emprenedoria a diversos nivells (secundària, FP i universitat). Professor de gestió de les organitzacions a la UAB.

Deixa un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Al enviarnos tus datos manifiestas que has leído y aceptas nuestra Política de privacidad y cookies