4 Tècniques de les empreses innovadores que milloren la qualitat de vida i productivitat dels treballadors

A tots ens agradaria treballar en llocs més còmodes, motivadors, inspiradors… com ho fan els treballadors de Google, Facebook o Apple. Però no tots som Facebook.

Avui, aprofitant que fa uns dies va ser el Dia Internacional dels Treballadors, us presentaré algunes característiques d’oficines innovadores que tots podem aplicar, i que fan que els treballadors siguin més productius!

1. Contacte amb l’exterior i llum natural

Tenir plantes al lloc de treball millora la productivitat dels treballadors. Un nou estudi dels investigadors de la Universitat de Cardiff ha trobat que la productivitat pot augmentar un 15% en oficines en les que hi ha plantes. Aquest estudi va ser realitzat en una oficina holandesa i una del Regne Unit durant diversos mesos. Els participants en l’estudi que tenien plantes en les seves oficines, finalitzaven les tasques més ràpid i amb la mateixa qualitat.

Un altre estudi realitzat per la Universitat de Chicago el 2013 conclou que hi ha una estreta relació entre les hores d’exposició a la llum solar de les que gaudim a la feina i la qualitat del son, de l’ activitat i de la vida dels treballadors. En comparació amb els treballadors que no disposen de finestres, aquells que poden veure la llum solar dormen 46 minuts més de mitjana per nit. Els treballadors que no tenien contacte amb la llum solar van mostrar nivells més baixos de qualitat de vida referents a problemes físics i vitalitat.

Això ho tenen molt clar a Selgas Cano. Aquesta oficina té forma de tub aerodinàmic amb una llarga finestra a la paret que s’estén a la meitat del sostre. Esta situada entre els arbres i la natura i permet l’entrada de llum natural durant tot el dia.

2. Zones comuns

De la mateixa manera que les persones prefereixen estar en contacte amb la natura, també prefereixen espais que estimulin. Organitzar els espais de manera coherent amb les activitats que hi han de fer els treballador té molts beneficis, incloent minimitzar la sensació d’aglomeració, estimular interaccions informals i donar suport a un ambient d’equip.

“Estem dissenyant espais on els empleats no han de seure en un lloc específic”, diu Kay Sargent, el director de les estratègies del lloc de treball de Lend Lease. “En comptes d’assentar-se en un mateix lloc tot el dia, podria ser que comencessis a treballar en un banc, desprès et moguessis a un espai més tranquil per tenir més concentració, i finalment anessis a una zona comuna per tal de connectar amb els altres treballadors. Ens hem mogut d’oficines tradicionals a dissenys àgils”. Això augmenta el moviment dels treballadors, crea un ambient àgil, més control i poder, segons va explicar en aquest article de Fast Company.

Les oficines de Facebook tenen aquestes característiques. Es creen espais que s’adeqüen a les necessitats específiques dels treballadors.

3. Color

Us heu plantejat mai si els colors de l’oficina tenen algun efecte en la productivitat? Moltes grans companyies utilitzen la psicologia del color en el disseny de les oficines per augmentar la productivitat i els beneficis.

Un estudi de la Universitat de Texas ha demostrat que les oficines grises, beix i blanques indueixen sentiments de tristesa i depressió, especialment en dones. Els homes, per contra, experièncien uns sentiments semblants amb els colors lila i taronja. Estudis similars mostren que els colors no només afecten els nostre estat d’ànim, sinó que també impacten en la productivitat. Per tant, de quins colors haurien de ser les nostres oficines?

El blau és conegut universalment com el color de la productivitat; ajuda als treballadors a centrar-se en la feina que estan realitzant. El verd és un bon color per aquells que treballen moltes hores, els ajuda a romandre descansats i eficients, a la vegada que contribueix en que no se’ns cansi la vista. El groc és un color optimista i pot estimular la creativitat. Finalment, si la teva feina requereix activitat física, el vermell es el teu color. Ha estat demostrat que el vermell augmenta el ritme cardíac i fomenta l’emoció i la passió.

Nokia té molt en ment l’efecte dels colors en les seves oficines.

4. Esport a l’oficina

Quan es tracta de mantenir els treballadors contents i productius, empreses com Google es posen al capdavant! L’empresa és coneguda per disposar a les seves instal·lacions de gimnasos, boleres i diferents sales on els seus treballadors es poden relaxar practicant esports. Google estimula la motivació i el compromís dels treballadors amb activitats creatives i oferint incentius que els ajuden a gaudir de la seva feina i sentir-se bé amb ells mateixos. És casualitat que Google, que fomenta l’esport, sigui una de les companyies mes productives del món?

El gimnàs de Google
El gimnàs de Google

Diferents estudis ens mostren que no és casualitat, ja que s’ha pogut observar que realitzar esport durant les hores de treball millora la productivitat. Un d’ells és l’estudi realitzat per la Universitat d’Estocolm en el qual es mostra que és possible dedicar hores del treball a fer esport i seguir sent igual de productius. “L’augment en productivitat prové, d’una banda, perquè la gent fa més feina en les hores durant les quals està treballant, possiblement degut a l’augment de resistència i, per altre banda evita l’absentisme per malaltia”, declaraven les investigadores que van realitzar l’estudi. Els resultats mostraven que els treballadors que realitzaven esport milloraven  en la capacitat de treball i es posaven malalts menys sovint.

Imatge d'una de les sales d'esbarjo de Google
Imatge d’una de les sales d’esbarjo de Google

Què us ha semblat? Com podeu veure, tots podem aplicar aquestes tècniques que milloren les nostres vides com a treballadors, i també els resultats de les empreses on treballem!

Alguna d’aquestes tècniques s’aplica a les vostres empreses? Algunes altres? Quines altres opcions creieu que tenen les empreses per augmentar la productivitat dels seus treballadors?

Mireia Feliu

Estudiante de Negocios y Marketing Internacionales en ESCI-UPF. Ha trabajado como asistente de marketing y ventas. Apasionada de los idiomas y las culturas, ha estudiado en un instituto norteamericano de California y en una escuela de negocios en París. Entusiasta de la innovación; actualmente trabaja como Consultora de Innovación Abierta en Induct.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies