4 Estratègies innovadores en el sector calçat

Fins als anys 80, com en altres sectors, la indústria del calçat bàsicament es centrava gairebé íntegrament en el producte. Amb l’arribada de les importacions massives més barates sobretot d’Àsia, el sector es va haver de replantejar la seva estratègia, començant a donar més importància al servei i als beneficis que aporta el producte. Diverses de les estratègies per aconseguir aquest objectiu han estat utilitzar l’ús del màrqueting digital, la innovació oberta, la sostenibilitat i l”experiència de client’.

calçat

La innovació oberta

Terme encunyat pel professor Henry Chesbrough, és una estratègia d’innovació sota la qual les empreses van més enllà dels límits interns de la seva organització i on la col·laboració amb professionals externs passa a tenir un paper fonamental. Les innovacions d’aquest tipus poden arribar de dues maneres: una a través de grups de recerca, startups, centres tecnològics i intraemprenedoria i una altra forma és la procedent del mercat, bàsicament d’escoltar les necessitats del client.

En l’exemple que ens aporta el CTCR (Centre Tecnològic del Calçat de La Rioja), destaquem la innovació oberta procedent dels centres tecnològics. Hi han desenvolupat un innovador “calçat esportiu intel·ligent” per a ciclistes. Els resultats obtinguts permetran a l’empresa de La Rioja Luck Cycling Shoes comercialitzar un nou producte, capaç de monitoritzar els paràmetres que determinen la millora en el rendiment d’aquests esportistes. El procediment que està seguint el CTCR, amb exclusivitat per Luck, es basa en un sistema de comunicació sense fils que transmet a un equip visualitzador la informació recollida per diversos sensors: fonamentalment, s’obtenen dades relacionades amb l’esforç físic, com la potència (energia que realitza el ciclista, associada a la força muscular que s’aplica a través del pedal) i la cadència (velocitat de la pedalada o pedalades per minut). Aquest producte, d’alt grau tecnològic, es distingeix també per altres característiques que milloren el benestar del ciclista i que li aporten major ventilació interior, una transmissió més òptima d’energia durant el pedaleig, beneficis anatòmics o fins i tot perfeccionament de la seva usabilitat, amb un àgil sistema d’extracció i ancoratge dels tacs.

Sabatilles de Luck Cycling Shoes. Font: todomountainbike.es
Sabatilles de Luck Cycling Shoes. Font: todomountainbike.es

Sostenibilitat

Una altra tendència que s’ha desenvolupat en el sector del calçat és la sostenibilitat. Ja són diverses les companyies que aposten de forma clara pel reciclatge, un menor consum en producció i distribució i el desenvolupament de materials biodegradables. Aquí destaquem els projectes que ens semblen més interessants, com ho és el procés productiu de Natural World Eco.

Natural World Eco va decidir apostar des dels seus començaments per sistemes productius vulcanitzats, eines i tècniques en clar desús en els últims temps però que constituïen la clau per elaborar els productes amb les característiques perseguides. El resultat és un calçat respectuós amb el medi ambient gràcies a aquest sistema de vulcanitzat que uneix les matèries primeres bàsiques del calçat de la signatura, cotó i cautxú, a una temperatura de 170 º, per la qual cosa no cal emprar productes químics ni tòxics, simplement calor i pressió. A més, Natural World Eco ha aconseguit fer un pas més en la seva carrera per respectar el medi ambient i configurar de manera segura la consciència de sostenibilitat, duplicant la seva capacitat productiva, és a dir, duplicant la capacitat del seu sistema de vulcanitzat mantenint el mateix consum energètic requerit. De manera que la producció es multiplica per dos consumint la mateixa quantitat d’energia, reduint emissions i col·locant la sostenibilitat com a bandera de la firma.

Una altra companyia que ha sabut combinar amb èxit la sostenibilitat, la innovació oberta i la internacionalització és Ecoalf. Quan van començar només existien teixits reciclats en un petit percentatge (només el 20-30% del teixit s’estava reciclant), i amb textures molt tosques. Va ser llavors, davant la decepció de l’oferta existent, que Javier Goyeneche va començar a viatjar per tot el món, buscant fàbriques amb què realitzar aliances. Actualment i de forma activa tenen unes 11 aliances a través del món. Aquestes estan localitzades al Japó, Índia, Taiwan, Espanya, Corea, Portugal, Mèxic…

A través de la inversió en R+d+i van començar a crear junts nous teixits 100% reciclats amb textures de moda. A dia d’avui, tenen més de 60 teixits desenvolupats amb una gran varietat de textures. Des d’Ecoalf ens demostren que es pot crear una nova generació de productes de moda realitzats amb materials reciclats amb el mateix disseny i qualitat que els millors productes no reciclats del món. La idea és crear productes on si no ens expliquen que és reciclat no ens n’adonem i, per tant, demostrar que no cal seguir utilitzant recursos naturals del planeta d’una manera indiscriminada. Actualment es troben immersos en diferents projectes, però un dels que esperen que surti a la llum aviat, té com a finalitat ajudar a netejar els nostres oceans. Actualment és un problema de gran dimensió del que ningú es fa responsable i els estudis demostren que estem al límit d’una catàstrofe mediambiental. Des d’Ecoalf volen donar a conèixer aquest gran problema i aportar el seu gra de sorra.

Les vendes a l’estranger suposen a dia d’avui el 85% de la facturació. Entre els seus principals clients destaquen els millors retailers del món: Barneys NY, Bloomingdales (US), Merci (Paris), Isetan (Japan), United Arrows (Japan), Càrrec (Milan), Reyer (Àustria), Scoop (NY), Harvey Nichols (London), Lafayette (Beijing) … Durant els últims mesos han dut a terme col·laboracions amb Apple (US), Barneys NY, Goop (Gwyneth Paltrow web), Coolhunting…

La sostenibilitat pot tenir altres formes d’oferir-se, com és convertir el producte o servei en una visió per ajudar a col·lectius desfavorits. Establir el “perquè” com a prioritari i no el “què” del que fem ens situa en un espai on allò important és transcendental. Si convertim la nostra cultura en alguna cosa beneficiosa per a la societat transmetem una motivació superior a col·laboradors (treballadors, proveïdors, etc.). Un exemple clar en el sector del calçat és el cas de The Shoe That Grows.

The Shoe That Grows (el calçat que creix), és el nom amb el qual ha batejat el creador d’aquestes sandàlies, Kenton Lee, al seu invent. Té la particularitat que si la seva vida útil arriba cinc anys, aquest calçat podria adaptar-se al creixement de qui les porta fins a cinc talles, a una per any si volem. La sabata que creix va començar quan Kenton Lee estava vivint i treballant a Nairobi, Kenya, el 2007. Un dia mentre caminava cap a l’església, es va adonar que una nena que estava al costat d’ell duia unes sabates massa petits per als seus peus . Això el va portar a preguntar-se per què i a tenir una idea: no seria grandiós si hi hagués un calçat que es pogués ajustar i ampliar perquè els nens sempre tinguessin un parell de sabates que s’ajusten. En molts països en desenvolupament o amb índexs de pobresa importants, molts nens no poden anar calçats, el que representa un problema de salut i també un perill per talls i malalties. La sabata que creix és una solució per ajudar els nens a protegir els seus peus i a que durin en el temps.

The Shoe That Grows està disponible en dues mides: petita i gran, s’ajusta fins a cinc talles, proporcionant una millor protecció i una millor salut per als nens, i dura almenys 5 anys. Es poden fer donacions a la seva pàgina web.

Experiència de client

Per implantar una estratègia d’experiència de client hem de tenir en compte tres aspectes clau. Una d’elles és la utilitat. Hem de tenir en compte que el producte ha de ser 100% útil. Una altra prioritat és la usabilitat. Hem de tenir clar per a què serà usat el nostre producte o servei. I el tercer aspecte s’identifica pròpiament amb el servei, intentant crear un vincle gairebé d’amistat amb el client i provocar el seu desig d’ús. Per a les empreses, l’experiència d’usuari pot ser un avantatge competitiu clau.

A Espinel l’experiència del client és un dels seus aspectes diferenciadors. Espinel és un espai de creació i d’investigació constant, on el disseny, l’artesania, la qualitat i un tracte personalitzat són els seus valors principals. En el seu atelier comparteixen una experiència de compra exclusiva amb els seus clients, oferint la possibilitat de personalitzar tots els seus models, en materials, colors i talles, comptant amb l’assessorament de la seva directora creativa. A Espinel recuperen el saber fer i els detalls propis d’un atelier d’alta costura, creant un nou luxe actual, d’avantguarda i assequible. Potser la seva innovació més important ha estat fusionar la tradició de la pell a Espanya, amb grans artesans sabaters al sector i un disseny de luxe contemporani.

Màrqueting digital

Un dels exemples que representa millor l’ús del màrqueting digital en el mercat del calçat és Muitt Madrid.

Muitt Madrid  ofereix una línia de sabates urbanes i femenines fabricades artesanalment amb la millor qualitat de pells. La clau del seu èxit està basada en saber copsar les tendències de cada moment, transformant-les en dissenys amb estil propi. El seu producte estrella són les slipperinas i les Rock & Roll Boots, un calçat còmode i trendy al mateix temps. El seu model de negoci basa el 75% de la seva facturació a la eshop. Venen a través de la seva botiga en línia rebent comandes tant d’Espanya, Europa i els Estats Units. Muitt Madrid és un negoci digital per la qual cosa tot gira entorn a les noves tecnologies. Utilitzen l’email, els whatsapp, els webs de proveïdors, i les xarxes socials per a resoldre els dubtes dels clients. Altres accions més comunes són parlar amb la fàbrica i els clients, sol·licitar pressupostos a proveïdors, donar d’alta enviaments a la web de la seva empresa de logística, llançar promocions a través del mailing, actualitzar constantment les imatges de la home, actualitzar l’estoc en el backoffice, enviar a la premsa imatges en alta resolució via WeTransfer, compartir informació interna a través de Dropbox…

Tot el seu negoci gira entorn a les telecomunicacions, i el màrqueting digital és bàsic per recolzar les seves vendes online, amb promocions especials en dates destacades: black friday, Sant Valentí, el dia de la Mare, publicitat en xarxes socials i en especial IG són la seva millor carta de presentació.

MUITT MADRID from Muitt Madrid on Vimeo.

Com veiem en aquests casos d’èxit ja és possible ser competitiu fabricant i exportant amb la marca ‘made in Spain’. Ja no és tan car ser sostenible, utilitzar eines tecnològiques i internacionalitzar-se. Una de les característiques més importants de les companyies innovadores és la seva transparència. Per arribar a ser-ho la comunicació ha de ser la màxima possible tant interna, entre col·laboradors, com externa, entre usuaris, proveïdors, etc. La innovació no és propietat d’uns pocs sinó del talent de molts.

I tu, fas servir alguna d’aquestes estratègies innovadores en el teu negoci?

Fernando Lázaro

AMP por ESADE. Licenciado como Experto en Marketing y Gestión Comercial por la UPNA. Con experiencia como Consejero y Business Development en el sector de la maquinaria de elevación. Ha participado en la creación y dirección de un e-commerce en el sector de internet. Pasó posteriormente al área de consultoría de innovación y desarrollo de negocio. Ayuda a las empresas a hacer crecer sus negocios. Deportista y creativo.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies