3E: educació, equips i emocions

Arran d’una conversa recent amb una experta en recursos humans, i l’intercanvi d’impressions i experiències amb ella, m’he animat a escriure sobre un tema que encara no tenen resolt més del 99% de les organitzacions: la intel·ligència emocional. Podem definir-la com la capacitat de reconèixer quan s’estan experimentant emocions, tenir estratègies per a la gestió de les mateixes, i per reconèixer les emocions d’altres persones i respondre adequadament a elles.

A Induct treballem amb diverses escoles i universitats. Totes i cadascuna d’elles consideren que han de millorar, innovar i ser creatives. Ara bé, sovint no estan preparades pel que fa a dinàmiques d’equip.

Alguns exemples que ens poden indicar un baix nivell d’intel·ligència emocional:

  • A les reunions d’equip, les persones no es miren quan parlen. També pot succeir que només es miri al líder de l’equip, però que no hi hagi altres connexions creuades.
  • Relacionat amb el punt anterior, els membres de l’equip es distreuen amb facilitat, amb el mòbil o amb tasques pendents.
  • Les interrupcions durant les discussions i converses són habituals, donant-se situacions on uns imposen la seva opinió sobre la dels altres.
  • Quan es proposa alguna cosa nova, l’atmosfera és d’escepticisme o fins i tot reaccionària.
  • L’estat emocional d’algun membre de l’equip condiciona el desenvolupament de les reunions d’una forma continuada, generant dinàmiques de baixa eficiència i eficàcia del temps.
  • Queixes constants i excuses dirigides a “altres”: companys, alumnes, pares, la societat… Sovint aquests elements estan fora del nostre abast, així que el debat no comportarà cap impacte positiu.
  • Les creences i valors personals s’exposen com a dogma a combregar per la resta de membres.

Aconseguir un bon clima laboral i un nivell de gestió emocional alt no es tracta (només) de buscar el bon rotllo i un ambient agradable. Es tracta d’assolir unes dinàmiques d’equip que ens permetin ser eficients, resolutius i eficaços per poder afrontar grans reptes.

En un moment de transformació educativa vertiginosa on cada mes tenim nous conceptes i metodologies (flipped classroom, realitat augmentada, robòtica, ABP, intel·ligències múltiples, modularització, mindfulness…), necessitem equips cohesionats i motivats per gestionar el canvi constant.

Alguns consells per començar a treballar la intel·ligència emocional en els equips:

  • Expressar el que sentim, sempre amb respecte. Per això, cal crear un espai durant les reunions dedicat a la compartició d’aquests estats emocionals.
  • Respectar les opinions dels altres i fer sempre crítiques constructives. Mai donar un “no” sense alternativa o justificació.
  • Enfocar les reunions i converses cap a la recerca de solucions, i no dilatar-se en anàlisis o confrontacions infructuoses.
  • Treballar l’empatia amb els companys.
  • Felicitar i reconèixer els èxits dels altres.
  • “Informalitzar” alguns espais de treball. Tant a nivell físic com discursiu. Sent sempre rigorosos i professionals, de vegades, relaxar els espais de treball compartits fa que les persones es relaxin i comparteixin més els seus sentiments, tant les pors i conflictes com les alegries i celebracions.

A Induct seguim treballant per al canvi en l’educació.

I tu, com practiques la intel·ligència emocional amb els teus equips d’innovació?

Héctor Gardó

Licenciado en Ciencias Políticas y Master en Gestión Pública en la UAB. Siempre vinculado al mundo educativo. Ha estado en el ámbito público como técnico del Departamento de Enseñanza, en el privado como consultor de negocios y en un centro educativo como docente en Dinamarca. Ahora como consultor de Innovación Abierta desarrolla proyectos de educación y emprendimiento en diversos niveles (secundaria, FP y univertario). Profesor de gestión de las organizaciones en la UAB.

    Escriu el teu comentari

    El teu correu no serà publicat.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies